Hoe verdeeld een creche-leidster de aandacht?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door KleineLai, 7 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    Dag moeders en creche-leidsters,

    Mijn jongste zoon (21 maanden) is deze week aan het wennen op de creche. Hij doet het super goed. Hij ging meteen lekker spelen en is erg nieuwsgierig. Ik mocht er bij blijven maar hij heeft totaal niet naar me omgekeken op 1 moment na toen hij zich bezeerde. Blije moeder hier! :)

    De rest van de kindjes zijn ook erg leuk en lief, maar er zit één draakje tussen die 9/10 keer de aandacht krijgt. Ze is een handenbindertje volgens mij: alles is van haar, ze kan flink gillen als ze haar zin niet krijgt, en ze is niet bang om andere kindjes te duwen, enz. Logischerwijs heeft zij veel sturing nodig. (Niets meer dan lof voor het geduld van de leidster haha.) Maar ik zat achteraf wel te denken aan de rest van de kindjes. Die kregen weinig tot geen aandacht tenzij het een noodgeval was (ruzietje dat uit de hand liep, een ongelukje, een poepbroek).

    Ik heb niet het idee dat de andere kindjes echt lijden onder het gedrag van hun groepsgenootje hoor, maar de verhouding van aandacht viel mij wel op.

    Hoe gaat zoiets bij jullie?
     
  2. Maan93

    Maan93 Niet meer actief

    Creche als in peuteropvang of als kinderdagverblijf? Een peuteropvang heeft vaak ook vrijwillegers en vaak staan ze met twee leidsters op een groep. Was altijd een regel een x aantal kindjes onder een leidster in iedere geval. Ze kunnen dan dus altijd de aandacht verdelen.
     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    Kinderdagverblijf denk ik? Het is van baby’s tot 3 jaar, verdeeld in leeftijdsgroepen.
    Ze hebben hier 1 vaste persoon op 8 of 9 kindjes of iets? En dan een 2e die in en uit komt lopen als het nodig is. Bij een activiteit bijvoorbeeld.
     
  4. Maan93

    Maan93 Niet meer actief


    Oke, daar heb ik geen ervaring mee. Dus kun je helaas niks zinnigs zegen. Hier gaat hij met 2 jaar naar de peuteropvang ' was vroeger gewoon peuterspeelzaal'
     
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    Maar daarvoor dezelfde vraag hoor: hoe verdeeld een leidster de aandacht tussen de kindjes die veel aandracht vragen en de rustige kindjes?
     
  6. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Hier is dat best pittig ja en je gaat
    Het is lastig. Ik week op een kinderdagverblijf. Wat helpt is mij bewust ervan te zijn en de rustigere kinderen bewust aandacht te geven, boekje lezen, knuffelen. Dit is goed te doen wanneer er meerdere leidsters op de groep zijn of we vragen even een stagiaire.

    Het kindje met het ongewenste gedrag zetten we dan vaak even aan de tafel ( zodat hij of zij niemand kan “pakken” ) met een puzzeltje, luisterboekje ect.

    Maar ik snap je punt. Ongemerkt word je soms indd opgeslokt door de kids die het hardste roepen maar door jezelf hiervan bewust te zijn en tijd in de bouwen voor de kindjes waarvan netjes doen wat er van hen gevraagd worden, houd je de balans.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  7. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.400
    1.789
    113
    Ik werk op een groep van 0 tot 3 jaar. Soms zetten we het kind wat continu aandacht vraagt even apart ( lees in een grondbox, waar het kind even alleen kan spelen) zodat we dan even de aandacht hebben voor andere kinderen.
    Enne 1 pm-er op 8 a 9 kinderen? Ik weet niet hoe de kindratio bij jullie is, maar hier in Nederland werk ik niet alleen met 0 tot 3 jarigen in 1groep. Vaak staan we dan minimaal met 2 pm-ers.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    8 a 9 kinderen van anderhalf tot 2 jaar. Elke leeftijdsgroep is gescheiden. De groep van mijn zoontje heeft geen baby’s of peuters bijv. Alleen dreumesen van 1,5 tot 2 jaar.

    Elke groep heeft zijn eigen ruimte, maar alle ruimtes zijn met elkaar verbonden. (Behalve de baby’s). Er is altijd tenminste 1 leidster op een groep, en als er een activiteit gaat gebeuren (bijvoorbeeld een luisterboekje doen, of ze gaan wat drinken, of ze gaan wat knutselen) dan komt er nog een leidster bij (of 2) Daarnaast loopt de teamleider rond die regelmatig een ruimte induikt. Dat is op zich heel goed geregeld. Het is een grote crèche dat echt gestroomlijnd werkt. Dat zie je ook aan de kinderen, die weten precies wat er gaat gebeuren en wat er van ze wordt verwacht. Daar was ik echt aangenaam over verrast! 9 dreumesen of zo die allemaal netjes op de grond zaten te luisteren naar een verhaaltje. Alleen mijn zoontje die rondrende want die begreep nog niet wat de bedoeling was :roflmao:

    fijn om te weten wat er gebeurd als er een kindje veel aandacht opeist. Ze is een heel leuk meisje hoor maar erg intensief. Ik zag een ander meisje heel de tijd in een hoekje staan met een pop. Beetje rondkijken, niet spelen. Toen dacht ik wel; ik hoop dat ze haar ook aandacht geven. Maar dat zal dan wel :)
     
    Malbec vindt dit leuk.
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.579
    13.144
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @KleineLai je laatste post komt overeen met wat hier in NL een KDV is.

    Hier op de PSZ zou ik het niet weten, maar bij m'n oudste op school (hij zit nu in groep 2, maar neem aan dat ze dat in hogere groepen ook zo hanteren) maken ze gebruik van een zandloper. Een druk kindje moet dan in de tijd van de zandloper of bijv. eventjes z'n mond houden (tijdens eet-/drinkmomenten), of even zelfstandig spelen.
    Ik heb eigenlijk nog niet gehoord dat ze zoiets hanteren op een PSZ (2-4 jaar) of een KDV (0-4). Denk dat ze daar nog net even te jong voor zijn over het algemeen.
    Maar werken met picto's is wél iets wat voor kindjes in de leeftijdsgroep van jouw zoontje (1,5 tot 2 jaar begrijp ik) ingezet zou kunnen worden.
    Een druk kindje zou ook even apart gezet kunnen worden met een specifieke opdracht, zodat er tijd en ruimte komt voor kindjes die anders ondergesneeuwd raken.. en/of afwisselend met ''apart, maar dan wel in een kleiner groepje'' (= nodig zodat het drukkere kind niet continu geisoleerd wordt van de rest van de groep waardoor het weer andere problemen kan krijgen).
    Wie weet werken ze bij jullie ook met picto's?
    Je kan er altijd naar vragen. Ook gewoon de vraag stellen hoe ze ervoor zorgen dat elk kindje genoeg aandacht krijgt is er 1 die helemaal niet gek is en waar je best naar mag vragen :)
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    Dankjulliewel voor de tips. Fijn om te horen dat er overal hetzelfde mee wordt omgegaan. Ik heb verder alle vertrouwen in de leidsters hier. Het zijn echt leuke vrouwen die niet bang zijn om te knuffelen en kussen met de kleintjes (voor mij een belangrijk punt).

    @hummeltje5 , inderdaad belangrijk dat er goed wordt omgegaan met zo’n kindje. Je wil niet dat ze zich op deze leeftijd al ‘afgewezen’ voelen. Ik heb het meisje nu 3x een uurtje meegemaakt en de leidsters zijn heel positief met haar. Gisteren zag ik dat ze haar even bij een andere groep hadden gezet om daar te spelen. Alle deuren hebben grote ramen dus je kan gewoon de andere ruimtes inkijken, en je zag dat ze daar ook gewoon lekker aan het spelen was. En de nodige aandacht opeiste :p maar ik kreeg niet de indruk dat ze het vervelend vond.
    Ze werken niet met picto’s hier.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina