Hoe vieren jullie Sinterklaas met kinderen die wel en niet meer geloven?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mooiezomer, 3 nov 2025.

1. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.138
    951
    113
    Vrouw
    Bij ons thuis zitten we dit jaar een beetje in een tussenfase: 2 kinderen die nog in Sinterklaas geloven en 2 die sinds dit jaar “het geheim” weten.
    Ik vind het best lastig om het voor allemaal leuk te houden, zonder dat het oneerlijk voelt of de magie verdwijnt.

Hoe doen jullie dat?
    Laat je de oudere kinderen “meespelen” in het geheim, of vier je het juist op een andere manier?
    Ik ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken, want ik wil graag dat het voor iedereen gezellig blijft.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.826
    15.689
    113
    Ja hoor G speelt al jaren het spel mee. Die heeft nog nooit geloofd maar haar klasgenootjes bijv. weer wel. Zij geniet gewoon van de gekkigheid en de sfeer.

R is ook niet bepaald gelovig. Die ziet ook enkel een mafjoker in een pak. Maar kruidnoten doen wonderen.

Heb G ook verteld dat sommige wel geloven en dat het niet aan haar is om te vertellen dat dat anders is. Zij gaat niet andermans vreugde verpesten door het te vertellen, dat is aan hun papa/mama.

NiVa0230 en Beugelbekie vinden dit leuk.
  3. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.138
    951
    113
    Vrouw
    En ze hebben het nog nooit aan andere kinderen verteld? En dan niet eens om het te verklappen maar dan meer uit gewoonte.

4. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.925
    7.590
    113
    We doen hier al jaren lootjes met degenen die oud genoeg zijn, met opa, oma en oom er bij.
    In totaal ga ik uit van 50 euro per kind. Elk kind dat meedoet met de lootjes (15 euro p.p. houden we altijd aan), krijgt dan van mij nog voor 35 euro extra cadeautjes. Degenen die niet meedoen met lootjes krijgen dan voor 50 euro cadeautjes.
    En ik koop altijd voor de volwassenen nog wat extra. Dus uiteindelijk is er alsnog een grote zak met cadeaus, maar daar zitten dus ook pakjes tussen met een gedicht er op.

Ik was er zelf eigenlijk een beetje klaar mee. Ik wilde liever een weekendje weg ofzo met zijn allen of uit eten of iets doen. Maar dat voorstel werd direct weggestemd :roflmao: want sinterklaas vieren hoort er gewoon bij vonden ze, met cadeautjes en lootjes:roflmao:

Dus ik ben maar weer gestart met her en der wat kopen en marktplaats afstruinen enzo :rolleyes:

5. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.607
    1.757
    113
    Vrouw
    Onze twee oudsten van 11 en 8 weten het al en de jongste van 4 niet. Maar ze spelen het gewoon mee, weten dat het een geheim is en delen het ook niet met anderen. En ze krijgen gewoon ook altijd wat in hun schoen en ieder 5 cadeaus in de zak. Wij vieren het met ouders en neefjes en nichtjes en doen altijd of een escapespel of een video van Sint of een Sint op bezoek. En dan cadeautjes

de middelste gaat zelfs nog mee naar intocht. En kijkt ook elke avond Sinterklaas journaal. Als het zover is komt de magie altijd toch weer even terug haha

6. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.138
    951
    113
    Vrouw
    Maar als je een lootje van iemand hebt getrokken, koop je dan voor die persoon een kadootje? Geen surprises? Mijn oudsten zijn nog te jong om zelf een kadootje voor degene van het lootje te kopen.

7. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.138
    951
    113
    Vrouw
    Ik merk dat de oudsten het wel bijzonder vinden dat ze het nu weten en hun broertje en zusje nog niet. Nu de intocht er aankomt hoor ik ze soms samen over sinterklaas praten. Ik ben bang dat dat na de intocht en het sinterklaasjournaal nog wel meer zal zijn. Ik hoop niet dat ze zich verspreken.

Neuzeke vindt dit leuk.
  8. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.174
    3.763
    113
    Hier vieren wij het met 17@18 man. Kids tussen de 6-15jaar.

Mijn jongste(6) geloofd als enige nog mn neefje tot laatst ook nog dus doen voor hun 1 groot cadeau +/- 30 euro.
    Iedereen die niet geloofd doet mee met de lootjes ook ongeveer 30 euro.

Wij zouden het hierbij houden maar normaal deden wij zussen onderling nog voor elk kind iets halen denk aan een pyjama, boek, dikke sokken, toiletspulletjes oid.
    En eerlijk ik ben er op teruggekomen om het niet alleen bij 30,- te houden maar weer voor elk kind wat te halen. En mn zussen ook.
    Vind wij vieren 1x per jaar echt iets met de hele fam en vind het toch iets magisch en gezellig.

Normaal haal ik ook voor iedereen nog een chocoladeletter en voor elk stel bijv een grote geurkaars oid weet nog niet of ik beide ga doen.

De niet gelovige kids houden tot nu toe altijd hun mond nog.
    Mijn oudste vind het geniaal om bijv met schoenzetten iets leuks te bedenken, pakje hoog leggen, schoenen raar zetten er een zooitje van maken.

9. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.925
    7.590
    113
    Nou, het ligt aan de leeftijd. Onze oudste 2 hebben nooit geloofd, de derde wel best lang. Ik denk dat hij met 8 voor het eerst meedeed met lootjes. Dat ging via mijn mailadres, dus ik wist wie hij getrokken had. Ik nam hem dan een keer mee om cadeautjes te kopen voor zijn lootje. Als hij mij had gehad, had mijn man hem meegenomen. Nu maak ik voor de oudsten 15 euro over, zij zorgen zelf voor de cadeautjes, zij gaan vaak zat naar de stad met vrienden enzo. de derde is 10 jaar, hij gaat of een keer alleen naar de stad (we wonen in de buurt van een kleine stad, daar gaat hij vaker alleen heen) of we gaan samen naar een stad verderop en ik doe alsof ik niet zie wat hij koopt ;)

Wij doen geen surprises, dat vind ik echt vreselijk. Gedicht vind ik echt de max. Daar help ik overigens de derde ook nog mee.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  10. Crazyplantlady

Crazyplantlady Bekend lid

23 apr 2025
    734
    1.377
    93
    Vrouw
    Wij doen het al sinds mensenheugenis hetzelfde.
    Sint is echt ons favoriete feest hier. Toen mijn zus en ik als kind beiden niet meer geloofden zijn we het altijd blijven vieren: een complete pakjesavond met alles erop en eraan. Ook wat jaren met surprises.
    De kinderen van ons en mijn zus en zwager zijn gewoon toegevoegd:roflmao: en we zijn het dus blijven vieren. Van die kinderen geloven er nu 3 niet meer en 1 wel (neefje).
    Sinds een jaar of 3 doen wij als gezin een extra sintavond waarop we met zn vieren iets doen. Vorig jaar een sint escaperoom thuis en dit jaar spelletjes avond met 30 seconds en het verboden woord (beiden in sint stijl:D).
    Dat is dus extra bovenop pakjesavond met de familie.

11. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    13.051
    8.706
    113
    Vrouw
    Van kerst maken we wat magisch. Maar sinterklaas vieren we meer als feest. Mijn oudste 2 hadden meer met de waarheid. Het gaf hun rust om te weten dat ik alles klaar legde. Maar we vieren het nog steeds hetzelfde. De cadeaus liggen er ineens. En de vragen kaats ik terug. Ik ben er niet bang voor dat mijn dochter door zou krijgen dat Sinterklaas niet echt is. De viering is hetzelfde en de cadeaus zijn echt. Ik heb niet het idee dat het weten dat Sinterklaas niet bestaat de lol hier zou bederven. Als je naar een toneelstuk gaat weet je ook dat het niet echt is. En de dingen rondom het toneelstuk maken het alsnog levend.

Ik zou het alleen lullig vinden als mijn dochter er hoogte van zou krijgen en dat in haar klas zou verkondigen. Andersom zou ik er niet echt moeite mee hebben. Dan maken we er alsnog een gezellige periode van.

12. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.607
    1.757
    113
    Vrouw
    yes mijne ook. Ik vroeg toevallig aan de oudste welke acties ik dit jaar moest doen. Hij noemde direct zijn all time favorieten en verzon nog 2 opties. Echt schattig juist om de oudsten er in te betrekken.

Overigens heeft mijn middelste zich al wel eens versproken met de jongste erbij maar ik zelf ook en dat heeft ze nog niet eens door.

esklessebes vindt dit leuk.
  13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.826
    15.689
    113
    #13 Vero0504, 3 nov 2025
    Laatst bewerkt: 3 nov 2025
    G houdt dr mond wel dicht. Maar voor haar beleving is Sinterklaas altijd een man in een pak geweest en de pieten halen altijd wel wat uit, of er is een boek kwijt...

En wat "echt" of "niet echt" is hebben wij bijvoorbeeld ook nooit geforceerd. Net zo goed als dat je Mickey Mouse in Disneyland aantreft en toch roept "Kijk Mickey Mouse!" en niet "Kijk een medewerker met een pak van Mickey Mouse!".

Zo moet je haar een beetje zien. Dat het een medewerker in een pak is, is niet relevant zeg maar.

Plus als zij degene is die t verraad doet zij niet meer mee met sinterklaas, dus die kijkt wel link uit. :roflmao:

Overigens heeft ze ook heerlijk genoten van de Club van Sinterklaas film in de vakantie en moet je hier de kruidnoten, pepernoten én de taai taai goed opbergen. Brok speculaas en gevulde speculaas is nog wel veilig. :thumup:

En G vindt t ook ontzettend gaaf om R op te hitsen in de waanzin. Kom R schoen zetten en liedje zingen!!! Pak je laars maar ik heb de wortel voor het paard! En R is eind november jarig, dus tot en met januari hoorde we die over "dootjes" vorig jaar.

Maar dit jaar is hij erg van de "schoenen in de gang" dus ik verwacht wat verzet bij het neerzetten bij de kachel en veel "huh?waarom dan? En dan "Neeeeeeeeh opruimuh, schoenen in de gaaahaaaaang!" Totdat hij cadeautjes aantreft uiteraard. :roflmao:

14. CutymcPretty

CutymcPretty Actief lid

5 jul 2025
    287
    118
    43
    Vrouw
    Oudere kinderen spelen gewoon mee. Is ook leuk voor ze en ze houden het goed geheim voor de kleintjes (neefjes/nichtjes). We doen ook al jaren lootjes met surprises. Hilarisch!

Neuzeke vindt dit leuk.
  15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.968
    12.956
    113
    Dan heeft je dochter het lang volgehouden!

Hier juist gewoon op de normale manier, tot de jongste ook niet meer gelooft. We doen ieder jaar met mijn ouders/ broers/ zussen video van de Sint en het oudste kleinkind is dit jaar 22 en komt daar ook gewoon in voorbij, is juist superleuk:roflmao:
    We hebben wel een Sint escape gedaan om de cadeautjes te kunnen vinden. Dat vonden de oudere kinderen erg leuk!

O en mijn oudste vindt het juist leuk om onderdeel van het geheim te zijn. Dus ‘s avonds met de schoen zetten dan helpt hij met grapjes enz. voor zijn broertje.

Cornflake vindt dit leuk.
  16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.369
    4.601
    113
    Ik ga terug naar het stenen tijdperk

Als sinterklaas aankwam mocht ik altijd met mijn vader mee op de oldtimer in de sinterklaasoptocht.

Iedereen kwam bij mijn oma op de boerderij. Niet alleen mijn vader met zijn 2 broers met hun gezinnen maar ook mijn andere opa en oma (ouders van mijn moeder) en de vriendin van mijn oma. Voor de kleintjes werden er cadeautjes gekocht en vanaf een jaar of 12 deed je mee met lootjes trekken en gedichtjes maken. En piet klopte dan altijd heel hard op de ramen (vreemd genoeg altijd als mijn vader of 1 van zijn broers net naar de wc waren. Nu ben ik ouder en petje af voor die 3 mannen hoor, naar de wc gaan, wc op slot, door het raampje naar buiten kruipen, kloppen, weer naar binnen kruipen en dan vol verbazing van de wc afkomen.

Ik heb geprobeerd dit ook te doen, toen de kinderen nog geloofden kwamen ze allemaal (mijn ouders, zijn ouders en mijn schoonzus en zwager), maar dat liep niet lekker, zoon heeft autisme en kon al die prikkels simpelweg niet aan.

Maar als sinterklaas aankwam gingen mijn kinderen met opa mee op diezelfde oldtimer in de sinterklaas optocht, tot ze er toch echt te oud voor werden en niet meer wilden. Vanaf toen nam hij de buurtkinderen mee.

Vorig jaar kreeg mijn vader nog een pakket omdat hij al meer dan 50 jaar meereed in de optocht. Dit jaar zie ik tegen de optocht aan, weet ook niet of ik ga want mijn vader is pas geleden overleden.

Op 5 december doen we dus al jaren niets, we zetten wat lekkers op tafel en dan is het goed. Denk zelfs dat de oudste op 5 december gewoon moet werken

17. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.174
    3.763
    113
    Is toch hartstikke leuk! Ik hou ervan.

Idd ga ik hier ook doen nog even de oudste vragen of hij ideeën heeft.

Met verspreken ben ik niet zo bang en anders pech gehad moet zeggen heb ze al die jaren nog niks horen verklappen van de oudere kids in de fam.

Cornflake vindt dit leuk.
  18. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    860
    474
    63
    Hier twee die niet meer geloven (12 en 9 jaar) en twee meisjes van 2 jaar die dit jaar de magie gaan beleven.
    We doen met de volwassenen lootjes voor 25 euro, en geen suprises of gedichten.
    En dan voor de kinderen naar eigen inzicht stop je iets in de zak. Ik ben moeder van de oudste drie dus die krijgen van ons het grootste deel. Mijn schoonzus stopt voor haar eigen dochter er wat in. We overleggen wel een beetje dat het niet te raar verdeeld is qua aantallen en dat we niets dubbel kopen.
    Mijn andere schoonzus heeft geen kinderen dus die verwent haar neefjes en nichtjes altijd eerlijk verdeeld. En opa regelt altijd voor iedereen een chocoladeletter.
    Meestal doen we het het weekend voor 5 december met lekker eten en een borrel erbij. Echt een avond samenzijn met de familie.
    Met mijn familie vieren we het niet dus meestal stuurt mijn moeder nog wat kadootjes op die ik of al in de schoen doe of erbij stop in de zak..

Mijn jongens heb ik dit jaar wel gevraagd of ze mee willen doen voor de lootjes maar daar hadden ze nog geen interesse in. Vooral omdat ze denken dat ze zo meer kadootjes krijgen

19. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.515
    4.839
    113
    Als de jongste 2 nog echt geloven is een verspreking niet iets wat hen zal opvallen. Ik zou vooral benadrukken bij de oudste dat ze het niet bewust moeten gaan verklappen. maar als ze per ongeluk iets zeggen dan hebben de andere het vaak niet perse door.

Voor kinderen kunnen dingen ook naast elkaar bestaan. zo kunnen ze nog echt geloven dat sinterklaas op tv echt is en sint op school misschien niet, maarja dat is dan vast een hulp sint. maar niet de ECHTE sint.

Ik zou wel gewoon nog lekker pakjes doen, en laat de oudste anders stiekem mee helpen met wat inpakken op een avond als de jongste kinderen al naar bed zijn, of dat ze mogen helpen met de pakjes voor de deur zetten of in de schoen stoppen, want het is maar zo'n korte tijd dat je er met je kinderen van kan genieten. bij mij zijn ze 10 en 12 en we doen het dit jaar dus niet echt meer want, mijn kinderen en andere kleinkinderen zijn onder tussen allemaal te oud.

20. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.084
    1.666
    113
    Vrouw
    Oudste doet gewoon mee met het verhaal en geniet er van.

denk dat als kind mond voorbij praat dat jongste het niet eens door heeft of boos zal worden want die denkt t altijd beter te weten haha.

Deel Deze Pagina