Hoe voorraad aanleggen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rabi, 30 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Hoi,

    Wat zijn jullie tips tbv het aanleggen van een voorraad(je)? Ik heb nu drie extra voedingen in de vriezer, net te weinig om me er comfortabel bij te voelen merk ik. Ik heb al meer dan eens gehad dat bijvoorbeeld mijn zoontje de voeding niet goed op dronk en er dan een voeding verloren ging. Hij gaat gelukkig pas per augustus naar de opvang, maar dan voorzie ik dat m’n voorraad snel leeg is. Ik vind het namelijk lastig om het via kolven goed bij te houden. Vaak kolf ik dan toch net wat minder dan hij drinkt. En van een overproductie is dus sowieso geen sprake (dat was alleen in het begin soms).

    Om stress te voorkomen zou ik een iets grotere voorraad wel prettig vinden.
     
  2. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.963
    113
    noord holland
    Is er een moment van de dag dat je veel melk hebt, zoals bijvoorbeeld in de ochtend? Dan kun je evt kunnen nakolven of als je baby bijv maar een kant drinkt, de ander kolven voor je voorraad.
    Sowieso drinken niet alle baby's melk uit de vriezer als ze t niet gewend zijn. Sommige baby's maakt t totaal niet uit, anderen drinken het slecht.
    Ik zou me denk ik niet heel veel zorgen maken over je vriezervoorraad als je kindje pas in augustus naar de opvang gaat. Ik lees in je onderschrift dat je baby nu 5 maanden is. Dus in augustus een maad of 8 a 9?
    Dan heb je wellicht minder melk nodig voor flesjes vanwege eventuele bijvoeding die er dan ook al gegeten kan worden? Vaak kan je dan met een fruithapje, boterham of yoghurt aanvullen naast hetgene wat je wel kan kolven. Dan is t helemaal niet erg als je minder kan kolven op je werkdagen.
    Er zijn ook baby's waarvan de moeder zeker weet dat t meer drinkt uit de borst maar op werkdagen genoegen neemt met de mindere hoeveelheid gekolfde melk. Sommige baby's halen dat Savonds of snachts wel weer in. Andere baby's nog niet eens en vinden het wel best.
    Misschien wil je kindje tegen die tijd al iets minder vaak drinken, bijv 's avonds eerder aan de nacht beginnen en hou je de laatste eerdere drinksessie als kolfsessie in stand om je 'tekort' op werkdagen te compenseren.
    Wat dat betreft hoef je niet zover vooruit te denken over een voorraad als het op dit moment niet helemaal past in je dag en je geen overproductie hebt. Het ritme is dan alweer zo anders.
     
    Rabi vindt dit leuk.
  3. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    @spruitje80 Dank je voor het delen! Ja misschien valt het ook wel mee hoeveel hij dan nog drinkt. Hij is dan inderdaad ruim 8 maanden. Ik kan eens proberen ‘s ochtends na te kolven. Melk uit de vriezer drinkt hij trouwens wel, zelfs kouder dan direct uit de borst vindt hij ook prima. :) Ik kolf ‘s avonds standaard en geef het in de fles (af en toe wissel ik met de voedingen uit de vriezer) voor de probiotica en gewend blijven aan drinken uit de fles.
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.963
    113
    noord holland
    Super fijn dat hij de vriezemelk wel drinkt. Inderdaad slim om af en toe af te wisselen.
    Ik hoorde namelijk beide verhalen weleens. Van iemand die wel een keer probeerde met 6 weken of de fles geaccepteerd werd maar dat verder niet in stand hield. Dat kindje weigerde vervolgens de fles toen ze weer aan het werk moest enkele weken later :(. Maar ook dat kindjes dus pertinent melk uit de vriezer weigeren, zit je daar met je la vol melk :(.
     
  5. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ai ja dat is mega zonde! En inderdaad fles weigeren was ook wel mijn angst. E. pakte de fles in het begin niet, maar nu gelukkig steady wel.
     
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Een tip. Neem bpa vrije ijsblokbakjes. Doe daar je melk in. Tray vol dan in zipzakje met datum van de eerste melk die er in ging. Bij mij waren de blokjes ongeveer 20cc melk. Mijn dochter dronk max 150 cc per fles. Dus vaak pakte ik 6 of 7 blokjes. Maar voordeel is dat je snel nog een extra blokje kan ontdooien.

    Verder kolfde ik de ochtend voeding na. Ik mocht op werk maar 2x kolven. Dus op die manier aanvullen. Maar vaak kreeg ze bij de gastouder 1 fles kunstvoeding en 2 flessen borstvoeding. Ik had gewoon niet voldoende melk.
     
  7. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.178
    6.705
    113
    Vrouw
    Ik heb geen idee waar je woont en of je je er prettig bij zou voelen, maar ik heb echt liters borstvoeding in de vriezer die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken, aangezien mini de fles niet pakt en ik toch thuis werk. Je mag zo wat van mij hebben!
     

Deel Deze Pagina