Hoe vult de school het online onderwijs in?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Nummer4, 17 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.893
    5.575
    113
    Vrouw
    Bij ons starten de kinderen elke dag gezamenlijk met de hele klas, daarna zeker 3 tot 4 vaste instructie momenten, rekenen, spelling, taal, thema/project uitleg, Engels, Nieuwsbegrip plus nog de werkboekjes erbij én online oefenen met rekenen en taal.

    Als ik zo om me heen hoor wat de kinderen van vrienden moeten doen, is het bij ons heel veel en volgens een strak schema, eigenlijk het normale lesrooster maar dan online.
    Om me heen hoor ik verhalen van één keer in de week contact met de juf (zelfde scholenkoepel), online YouTube instructie filmpjes kijken (algemene filmpjes, niet van de juf zelf maar van de leergangen) en vooral veel zelfstandig werken in de boekjes. Bij één vriendin van me ligt de totale begeleiding bij de ouders, alle uitleg, nakijkwerk etc.

    Ik vraag me dan af hoe de gemiddelde dag van jullie kind(eren) eruit ziet en of je zelf veel moet begeleiden of dat ze vrij weinig hoeven te doen.

    Hoe combineer je dat met je eigen werk, verdelen jullie de taken?
    Ikzelf werk één avond wanneer de kinderen slapen dus kan gelukkig er volledig voor ze zijn, mijn vriend doet één ochtend wanneer hij vrij is.
     
    Butchke vindt dit leuk.
  2. Butchke

    Butchke Fanatiek lid

    23 nov 2009
    2.821
    1.309
    113
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    Bij ons ook alles volgens een vast school schema, precies zoals @Nummer4 aangeeft. 3-4 keer per dag instructie via Teams. En de juffen zijn gedurende schooltijden altijd per chat bereikbaar voor vragen. Indien gewenst, is na schooltijd ook individueel videobellen mogelijk.

    Wij zijn er als ouders redelijk druk mee, maar ik vind het te doen. Man en ik wisselen elkaar af, stemmen onze werk agenda's af.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  3. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Hier: niet
    Er is 1 keer per week een online meet met de klas, een half uurtje en dat was het. Groep 3 heb ik het over. De rest mag je allemaal zelf doen. Ik ben daar elke dag wel tussen de 2 en 3 uur mee kwijt.
     
    Zulema vindt dit leuk.
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier (groep 7) 1x per dag een half uurtje met een klein groepje uitleg en gewoon even praten via Teams. Van 13:00 tot 15:30 is de leerkracht beschikbaar voor vragen.
    Verder veel werken in de boeken/schriften en een gedeelte online. Antwoorden staan in Teams, kunnen de kinderen zelf nakijken.
    Mijn man werkt het meeste thuis, ik ben dan op mijn werk, dus hij helpt waar nodig. Ik ben op donderdag en vrijdag thuis en dan help ik dus, op donderdag moet ik wel werken dus dat is dan soms lastig, maar lukt wel. Ik kan mijn werk niet uitvoeren in de avond.

    De oudste zit in de eerste van de middelbare en heeft elke les online les via Teams.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.485
    24.351
    113
    Bij mijn zoon (groep 1):
    Maandag een meetmoment voor de hele klas. Op donderdag een meetmoment met de juf alleen. Hoewel dat laatste komende week veranderd wordt naar een klein groepje ipv individueel (omdat toch veel kinderen het een beetje gek en spannend vinden).
    Verder plaatsen ze bijna dagelijks een vlog voor de kinderen die bedoeld zijn om ze wat extra ideeën te geven bij de werkjes/activiteiten van de bingokaart en afgelopen vrijdag was voor de kinderen die wilden een extra meeting, waarbij de juf ging voorlezen.

    Bij jongste dochter (groep 8):
    Dagelijks om 9.30 uur een klassikale meeting, waarbij wordt besproken wat ze moeten doen en instructie over een bepaald onderwerp. Daarna nog verlengde instructie voor een kleiner groepje. Verder kunnen ze al hun werk digitaal doen en ziet de meester ook hoe het gaat (maar dat was al voor corona). Ze hebben ook nog cito oefentoetsen en die maken ze ook digitaal, de bijbehorende boekjes kunnen ze eens in de zoveel tijd ophalen op school.
    Verder is de meester de hele schooldag telefonisch bereikbaar voor de kinderen.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  6. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Hier ook van alle belangrijke vakken dagelijks online instructie. Elke ochtend van kwart voor 9 tot 12 met tussendoor een keer pauze. Verder in de middag nog een uurtje zelfstandig opdrachten maken waaronder ook creatieve en lichamelijke opdrachten.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Beiden hebben een vast schema op tijd. Net als op school. Gevuld programma van 8.30 uur tot 14.30 uur.
    2 vaste meet-momenten per dag met de meester met een klein groepje. Dan krijgen ze instructie. En verder dus echt een schema zoals:
    Van 9:00 uur tot 9.30 uur rekenen . Ben je klaar? Dan ga je online rekentuin doen. Van 9.30 tot 10.00 uur staal. Ben je klaar? Dan ga je taal op de computer doen. Enz.
    Mijn kinderen zitten 3 dagen in de week op school in noodopvang dus hoef ze dan gelukkig niet te begeleiden want dat is hier echt drama. Vooral jongste is dwars en ook nog eens dromerig en snel afgeleid en die zit gerust tot 1800 uur aan haar werk.
    Andere 2 dagen ben ik vrij of overdag iig vrij en maken ze hun werk thuis. Ik kan de taken niet verdelen, ik ben alleenstaand.
    Oh en 1 dag in de week geen meet en moeten ze zelfstandig werken, dan is de meester vrij.

    Bij m'n nichtjes op school moeten ze gewoon de hele dag van 8.30 uur tot 14.30 uur online zijn met de meester. Gewoon, net als in de klas alleen zit de meester nu achter de camera. Kinderen zijn aan het werk en hij ziet ze ook allemaal aan het werk. Aan de ene kant prima geregeld, je hebt dan als ouder meerdere uren geen omkijken naar ze maar aan de andere kant lijkt het me helemaal niks, de hele dag de meester/mensen " in je huis"...
     
  8. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.893
    5.575
    113
    Vrouw
    Dat vind ik zeer kwalijk, als ik zie wat mijn dochter (ook groep 3) moet doen qua werk, letters leren, klanken, schrijven, lezen etc.
    Kan me voorstellen dat je het er druk mee hebt. Petje af!
     
  9. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.893
    5.575
    113
    Vrouw
    Dat vetgedrukte hadden wij vorig jaar met onze oudste, daarom heb ik nu de grens op 15:00 gezet. Wat niet af is haal je in het weekend in. Kan je zeggen dat dit weekend niet zo gezellig was :rolleyes:
     
  10. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    #10 Beukenhaag, 17 jan 2021
    Laatst bewerkt: 17 jan 2021
    Op de school van mijn kinderen werken ze voornamelijk via snappet. Geen nakijken voor ons dus.
    Dochter in groep 5 heeft 1x per dag een half uur een meeting met de juf. Soms geeft ze instructie, soms kletsen ze wat of doen ze een spelletje. Verder alles zelfstandig. Dit is bewust omdat niet alle gezinnen op school genoeg devices hebben om voor meerdere kinderen vaker online les te kunnen volgen. Groep 3, 7 en 8 krijgen meer online les. De school heeft extra devices besteld om uit te kunnen lenen aan die gezinnen.
    Dochter in groep 8 kan 3x per dag inloggen voor instructie voor rekenen, taal en spelling. Net als in de klas mogen ze zelf bepalen of ze aan die instructie mee doen. Een aantal keer in de week gaan ze ook 'kletsen met de klas' via zoom.

    Ik ben 2 dagen in de week thuis. Mijn man werkt volledig buitenshuis. Wij kunnen onze kinderen dus niet altijd begeleiden bij hun thuiswerk.

    Edit.. leerkrachten zijn altijd bereikbaar via snappet, mail en WhatsApp. Ze reageren dan ook snel, behalve als ze voor de noodopvang staan.
     
  11. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.917
    558
    113
    Mijn dochter (groep 5) elke dag om kwart voor 9 online met de hele klas. Daarna nog 2 instructie momenten online (niet verplicht) leraar is elke dag onder schooltijd via chat bereikbaar voor vragen.

    Mijn zoon (groep 2) is nog nooit online geweest. Krijgt elke dag filmpjes van de kleuterjuffen wordt verder erg aan zijn lot overgelaten en is 't verder ook echt beu. Wilt ook gewoon liever zelf spelen en geen taakjes.
    Aankomende week voor 't eerst een video gesprek met alleen de juf.
     
  12. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Echt? Hier is het wat niet af is, is niet af. Net als op school. Met de oudste geen problemen mee trouwens, de jongste vindt het thuiswerken gewoon heel lastig. En dat snap ik. We doen allemaal ons best, maar thuis is geen school en ik houd het graag een beetje gezellig:oops:
    Heb ik ook op school aangegeven trouwens. Vorig jaar had onze oudste ook niet altijd alles af en zij is geen type om te lanterfanten. Ik heb toen bij de juf aangegeven dat ze echt teveel werk mee gaf.
     
  13. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Gr4: Elke dag minimaal één, meestal twee meets met uitleg, maar ook gewoon even sociaal kletsen. Verder elke dag een dagplanning met zowel online werk als werk op papier. Hangouts staat de hele dag open voor vragen en extra uitleg.

    Gr7: 3 keer per dag meets, verder het meeste werk online. Elke dag een nieuwe dagplanning. Hangouts de hele dag open voor vragen etc.

    Gr8: 2 keer per dag meets, weekplanning . Vrijwel alles online. Hangouts de hele dag open voor vragen.
     
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Dan zou er hier heel veel niet af zijn en gaat ze zeker weten achter lopen... + de volgende keer nog langzamer werken want, het heeft toch geen concequentie
     
    Nummer4 en Syane vinden dit leuk.
  15. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Oh ja. Het is natuurlijk ook wel afhankelijk van het schema. Hier krijgen ze bij tijd over ook nog vrijblijvende opdrachten om die tijd te vullen. Over het algemeen heeft onze dochter wel af wat af moet zijn. Maar dan heeft ze per vak nog zeker 15-20 minuten tijd over. Dan gaat ze echt niet beginnen aan de extra taakjes.
     
  16. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.893
    5.575
    113
    Vrouw

    Ik liever ook hoor, maar het is een geval apart, onze oudste. Hij heeft een enorme tegenzin van werken op papier, dus dat werk wat wel moet en niet gedaan is, doen we in het weekend. Ik ben niet van plan om weer 8 weken elke dag van 8:30-18:00 hem stap voor stap te begeleiden, enige zelfstandigheid is wel gewenst in groep 7.
    iPadwerk wat niet af is, laten we voor wat het is. Het is puur zijn afkeer van schrijven/pluswerk (hb klas) wat hij niet gewend is van zijn vorige school en waar een enorme tegenzin aan hangt. Als we eenmaal bezig zijn is het prima overigens. Vanmorgen een uur geschreeuw en gejank over dat hij nog 1 bladzijde moest maken... Voor hem is het juist belangrijk om te leren leren, stap voor stap, alle stappen doorlopen. Zijn iPadwerk doet hij zonder nadenken en hier moet hij voor werken dus dat wil hij niet, maar moet dus wel anders komt het over anderhalf jaar niet goed op het VO.

    Vandaag hadden we een bladzijde over haiku's dus heb Google erbij gepakt en we zijn gaan onderzoeken en heb hem laten praten over wat een gedicht/haiku volgens hem is. Geweldig wat er in dat koppie zit, en hoe snel hij dingen kan bedenken. Met een duwtje in de rug had hij het zo klaar, maar toen moest hij nog 4 woordjes leren voor Spaans en dat lukte niet dus weer gedonder. Toen heb ik het wel opgegeven.
     
  17. Armina

    Armina Niet meer actief

    Mijn dochter (groep 5) heeft elke dag van 9 tot 10 online instructie. Verder werken ze met cloudwise en Google classroom. Elke ochtend vanaf 8 uur wordt het werk per vak klaargezet. De applicaties staan in cloudwise. De leerkrachten zijn tot 14:00 uur online en kijken ook het gemaakte werk na. Af en toe is er extra instructie voor kinderen die dat nodig hebben of willen. ik vind het echt goed geregeld. Zelf moet ik wel mijn dochter een beetje in de gaten houden. Ze heeft af en toe de neiging om halverwege te stoppen. En vindt 5 minuten hetzelfde als 20 minuten :D
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  18. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.893
    5.575
    113
    Vrouw
    Dit dus... Daarom houd ik ook mijn poot stijf.
     
    Syane vindt dit leuk.
  19. Pinac

    Pinac Fanatiek lid

    13 jul 2014
    1.131
    417
    83
    Mijn kinderen zitten in groep 2 en hebben geen contact met de juffen. Zakje knutselspullen en paar werkbladen die op dinsdag al af zijn en dat is het. Geen contact, geen filmpjes... lk vind het een gemiste kans, vorig jaar was het meer
     
  20. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    #20 Venelientje, 17 jan 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jan 2021
    Oudste in 4 havo: lessen online, toetsen op school
    Jongste in groep 2: stapeltje werkboekjes, maken we er af en toe 1 van. Alle extra opdrachten via parro negeren we, niet interessant.
    1x in de 2 weken met klein groepje en juf google meet een kwartiertje. Juffen zijn verder via parro te bereiken indien nodig. Ze stuurden wel steeds extra opdrachtjes maar dat heb ik afgekapt, waren absoluut niet uitdagend en vervelen doet hij zich echt niet, hij is veel te druk met spelen. Doe zelf wel extra uitdagende projectjes met hem, maar dat is op een moment dat het ons uit komt.
    Er komt trouwens ook een wachtwoord voor digitale activiteiten, maar daar gaan we niets mee doen. Wij laten een kind van die leeftijd nog niet achter een device werken...
     
    Nummer4 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina