Hoe weet je dat de bevalling is begonnen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door mamamilou, 7 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Ik ben 41 weken zwanger dus het kan nu echt ieder moment gaan beginnen. Maar hoe weet je dat het echt is?

    Vannacht om 3:40 kreeg ik krampen in mijn buik. Dus telefoon (voor de tijd) erbij gepakt maar ze komen niet regelmatig. Soms zijn ze ook heel kort, soms best wel lang. Is dit het begin van de bevalling?
    Ik ga zo onder een warme douche staan om te kijken wat er gebeurd. En dan? verloskundige bellen?
     
  2. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Spannend zeg! 100 bevallingen, 100 verschillende verhalen. De meeste bevallingen beginnen met weeën zei mijn verloskundige. Bij mij begon het inderdaad met weeën. Menstruatie-achtig gevoel in mijn buik, echt van die krampen. Op gegeven moment elke tien minuten, die werden heviger. Als het je eerste kindje is moet je geloof ik elke 3-5 minuten weeën hebben en dat 2 uur lang om de verloskundige te bellen. Je kunt natuurlijk altijd even overleggen (nu is ze toch wakker en ze heeft dienst.....), ook vanwege je termijn, misschien wil ze wel even toucheren en beetje strippen als je al beetje ontsluiting hebt. Spannend zeg. Veel succes!
     
  3. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Dat is heel lastig om te weten in het begin... Het kan het begin zijn, maar het kan ook weer stoppen. Tot een stuk of 3 cm ontsluiting volgens mij is dat nog onzeker.
    Hoor vaak zeggen als het echt is, dan weet je dat. Maar in mijn geval niet echt dus. Bij de oudste had ik weeën om de 3 min, minuut lang, moest ze wegpuffen. Tegen de tijd dat de verloskundige binnen kwam, alles weg. Geen idee of het de adrenaline nu was, dat ik te graag wou ofzo... Ben uiteindelijk aantal dagen later ingeleid met 41 wkn, ging wel heel makkelijk toen, geeneens ballon of infuus nodig gehad.
    Bij dochter had ik gebroken vliezen en weeën, moest ze wegpuffen, elke 5 min ofzo. Vk constateert 3/4 cm. Ennn... Het stopt weer. Hele dag 1 wee per uur gehad. En toen het eind van de middag weer echt begon en ik zeker wist dat het nu wel doorging, was ze er in een half uur :rolleyes:

    Dus ik zou zeggen, probeer in beweging te blijven en lekker in je bubbel te kruipen, niet teveel focussen op het timen van de weeën. Douchen inderdaad goed plan. En als je denkt dat ze regelmatiger komen en meer pijn gaan doen bel je de vk. Of gewoon wanneer je daar behoefte aan hebt en wilt overleggen. Succes en ik hoop heel erg voor je dat het snel echt doorzet!
     
  4. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik had bij mijn vorige zwangerschap al weken last van voorweeën. Niet regelmatig en toen ik ging douchen zakten ze af. Stond soms wel 3 keer per dag onder de douche, al was het midden in de nacht.
    Toen ik op een ochtend weer ging douchen werd het opeens zo heftig, toen wist ik dat het begonnen was.

    Hoop dat het doorzet voor je!
     
  5. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Het klinkt als voorweeen. Zo begonnen mijn bevallingen. Beetje vergelijkbaar met menstruatie krampen vind ik. Bij de oudste heb ik 2 dagen met voorweeen gelopen die om de 7 minuten kwamen. Bij de jongste had ik 's nachts wat voorweeen, maar 's morgens/'s middags zakte het weer af. Om 17.30 de VK maar gebeld, want het kwam nu wel regelmatig, maar had nog maar 1 cm dus zou nog uren duren (zei ze) maar 3 uur later had ik ineens een baby in mijn armen.

    Blijf vooral in beweging (als het lukt) of kruip lekker in je eigen wereld, waar jij behoefte aan hebt.. douchen is inderdaad ook heerlijk!
     
  6. jvsd92

    jvsd92 Fanatiek lid

    12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Klinkt inderdaad als voorweeen. Zo is het bij mij ook begonnen. Ik liep de hele zaterdag met kramp, onregelmatig. Lekker het huis nog schoongemaakt enz. Eind vd avond werd het wat serieuzer met meer regelmaat. Na een paar uurtjes slapen om 3 uur wakker geworden met weeen om de 3 min. Succes!
     
  7. Koektrommel

    Koektrommel Fanatiek lid

    15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Hier ook idd. Stond met 5cm nog de afwas te doen en was er toen ook nog niet zeker van dat het beginnen was :oops:.
     
    1Hanneke vindt dit leuk.
  8. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Ik was heel de dag aan het mopperen dat iedereen van de yoga die later uitgerekend was al voorweeën hadden, en ik was 2 dagen overtijd zonder enige voorwee of harde buin. Als troost wezen winkelen en toen kreeg ik een beetje last. Geen eens een regelmaat. Klein krampje hier in de auto krampje daar. Wilde het nog geen eens een harde buik noemen. En toen ik opstond van de autostoel... Flops! Vliezen gebroken. Dat was 15.15 ongeveer. Toen kwamen de ween ook niet. In verband met gbs wel gelijk ingeleid en 01:23 de volgende dag was ze er.
     
  9. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    toen ik echt in arbeid was , kon ik geen tv meer zien, niet op men gsm , eigenlijk niets meer verdragen
    en moest ik weeën echt wegpuffen
     
  10. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik geloof dat VK regelmatige weeën van minstens 30 seconden om de 5 min en dat een uur lang aanhoudt als 'bevalling begonnen'?

    Ik heb wel af en toe onregelmatige weeën gehad (vooral die ene keer bij mijn tweede, toen ik een flinke buikgriep had en mijn baarmoeder daar op reageerde bij 36 wkn), die ook echt wel als weeën aanvoelden en pijn deden (maar varieerden in sterkte, duur en tussenpozen), maar de enige keren dat ze hier om de 5 minuten kwamen was tijdens het bevallen ;).

    Dat was dan echt een sneltrein aan oerkrachten die begon te denderen...:rolleyes:
     
  11. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Je leest online op websites van vk-praktijken meerdere richtlijnen, maar het blijft heel persoonlijk. Ik zoek ook wat houvast, maar merk dat het internet of een forum je gewoon geen antwoord kan geven.

    Gisteravond 3 uur lang, om de 3 a 4 minuten pijnlijke harde buiken/krampen van 1.00-1.10 minuut gehad. Gingen ook niet weg onder de douche. Maar werden ook niet erger en gewoon weer gestopt vannacht en vandaag weer niets aan de hand. (gelukkig, want ik ben nog geen 37 wk)

    Het blijft gewoon ontzettend lastig. Pas als je echt vergaat van de pijn, of de vk/gyn vaststelt dat de weeën effectief zijn kan je het zeker weten, denk ik... (je zou denken dat ik t na 3x wel weet, maar ook niet dus! :roflmao:)
     
  12. Indire

    Indire Actief lid

    28 apr 2018
    295
    468
    63
    M'n moeder werd wakker in de nacht en dacht dat ze naar de wc moest. M'n vader vertrouwde het niet en belde de vk. Bleek ze al 9cm ontsluiting te hebben. De vlieger 'Als het zo ver is, weet je het wel,' ging hier niet op :|
     
  13. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Hier heb ik bij M. Ruim een week voorweeën gehad. Elke avond begonnen ze, en tegen de volgende ochtend was er niets meer aan de hand.
    Ik voelde me toen ook erg onzeker.
    Maar met 41+1 braken mijn vliezen en heel snel erna kreeg ik echt weeën, en kort daarna persweeën, hij is toen binnen 3 uur na het breken van mijn vliezen geboren.
    Ik had dus een wat langere 'aanloop' maar toen het eenmaal (voor mijn gevoel) begonnen was, was het een zeer snelle bevalling.
     
  14. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Toen de vk zei dat ik ontsluiting had. Bij mijn oudste deed het niet veel pijn en regelmaat in de weeën had ik ook niet dus lang getwijfeld.
     
  15. Niny

    Niny Bekend lid

    21 jul 2009
    731
    94
    28
    Hier elke keer al weken voorweeën en begin was elke keer gebroken vliezen, echte weeën kwamen erna pas. Die zijn ook anders dan voorweeën nog, zwaarder om nog iets anders erbij te doen eens ze goed beginnen.
     
  16. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik wist het vanaf de eerste wee. Ik voelde een soort plop in mn buik gevolgd door een steek. Ik kende dat gevoel helemaal niet en wist zeker dat de bevalling was begonnen. Na een half uur al de verloskundige gebeld die half uur later er al was om even te checken. Uiteindelijk 4 uur na die eerste plop bevallen. :)
     
  17. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Bij mij braken 's morgens om half 5 mijn vliezen in bed waarna er een gigagolf met vruchtwater kwam maar nog geen wee te bekennen.
    We moesten om 8 uur 's morgens op controle maar mochten uiteindelijk om 11 uur naar huis en het daar even afwachten.
    Om exact half 12, vlakbij huis kreeg ik in de auto mij eerste wee. Dat was niet te missen.
    Uiteindelijk de hele dag in bed gelegen waar ze steeds sterker en zwaarder werden en mijn man wilde om 19:00 naar het ziekenhuis terug.
    Paar uurtjes erna kreeg ik om 22:40 de eerste perwee, die ook echt niet te missen was. Man wat een oerkracht komt daarbij vrij.
    22:52 is onze zoon geboren.
     

Deel Deze Pagina