Hoe weet je wanneer je kindje toe is aan fruit/groentehapje?

Discussie in 'Voeding' gestart door Pinda, 23 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinda

    Pinda Actief lid

    27 jul 2006
    477
    0
    0
    Ik wil nog niet beginnen met fruit en groente, maar ik zie bij andere vragen hierover staan dat je merkt dat je kind toe is aan groente en/of fruit.

    Maar waar merk je dat dan aan?
     
  2. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Tja sommige moeders beweren dat ze het merken aan smakgeluiden, eten van bord afkijken etc...ik geloof daar niet zo in. Aan Lotte hebben we niet veel gemerkt ;)
     
  3. angelinaatje

    angelinaatje Actief lid

    4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik geloof ook niet in de smakgeluiden en het eten van je bord afkijken...

    Desondanks begin ik vandaag ook met de eerste fruithap! Ik kijk gewoon aan hoe hij erop reageert...
     
  4. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Ik heb het ook niet echt gemerkt.
    Maar als ouder zijnde vind ik toch weer begin van een nieuwe fase (dus wil je eigenlijk zelf dat die zo vroeg mogelijk is).
    Vooral als er verhoogde kans is op allergien dan raden ze aan om met 6 maanden pas met groente te beginnen en daarna fruit.
    Mijn oudste die wilde nooit alleen liggen/zitten dus hij zat heel vaak bij ons aan tafel. Hij had waarschijnlijk daardoor ook veel sneller in de gaten dat we iets aan het eten waren. Mijn jongste ligt vaak in de box wanneer wij eten, ik denk haast dat die dus ook niet echt meekrijgt dat we iets aan het eten zijn. En kan dus ook niet daarop reageren.
    Je merkt dan idd als hij bij je is dat hij dan naar je mond kijkt en begint te watertanden. Vooral als je hem al een paar keer iets hebt gegeven :). Ik vind het wel fijn dat hij in de box ligt wanneer wij eten, vind ik niet zo zielig dat hij niets te eten krijgt wanneer wij eten.
     
  5. Gul

    Gul Actief lid

    27 sep 2006
    380
    0
    0
    IT'er
    Ik heb het ook niet echt gemerkt.
    Maar als ouder zijnde vind ik toch weer begin van een nieuwe fase (dus wil je eigenlijk zelf dat die zo vroeg mogelijk is).
    Vooral als er verhoogde kans is op allergien dan raden ze aan om met 6 maanden pas met groente te beginnen en daarna fruit.
    Mijn oudste die wilde nooit alleen liggen/zitten dus hij zat heel vaak bij ons aan tafel. Hij had waarschijnlijk daardoor ook veel sneller in de gaten dat we iets aan het eten waren. Mijn jongste ligt vaak in de box wanneer wij eten, ik denk haast dat die dus ook niet echt meekrijgt dat we iets aan het eten zijn. En kan dus ook niet daarop reageren.
    Je merkt dan idd als hij bij je is dat hij dan naar je mond kijkt en begint te watertanden. Vooral als je hem al een paar keer iets hebt gegeven :). Ik vind het wel fijn dat hij in de box ligt wanneer wij eten, vind ik niet zo zielig dat hij niets te eten krijgt wanneer wij eten.
     
  6. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Ik geloof niet dat je als ouder kan zien dat je kind toe is aan bijvoeding. Wat je kindje doet zegt immers niks over de staat van zijn of haar spijsverteringsstelsel.
    Dit staat erover op de site van borstvoeding.com:

    Andere kindjes reageren als ze de ouders zien eten. Maar..., de enige ervaring die de baby heeft met eten is het drinken van melk. De baby wil mee doen in de activiteit, niet met het eten.
    Veel mensen gebruiken het feit dat een baby dingen in de mond gaat stoppen als argument dat de baby klaar is voor vast voedsel, en dat de baby dus wel honger zal hebben. Dat lijkt terecht, maar het in de mond stoppen van van alles en nog wat is vooral een uiting van een ontwikkelingsfase. Een kind stopt ook kralen, zand of poep als het de kans zou krijgen. Dat staan we toch ook niet toe.


    Groetjes Six
     
  7. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Dat is zelfs nog eerder dan 4 maanden?! :confused:
     
  8. angelinaatje

    angelinaatje Actief lid

    4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    :rolleyes: op een week na idd en op advies van de kinderarts...dus.. ;) En het zijn nog geen 2 lepeltjes, die hij er ook meteen weer uittuft na een raar gezicht te trekken :D

    Of ben ik nu meteen een ontaarde moeder..?
     
  9. Ozzy

    Ozzy Actief lid

    31 jan 2007
    379
    0
    0
    Rotterdam
    Ik heb eergisteren voor het eerst fruit gegeven, hij wordt over een weekje 4 maanden, ik vind dat het kan daarom heb ik het ook gegeven.
    K ben begonnen met banaan , de helft komt uit zijn mond op zijn slabbertje tercht de andere hleft slikt ie door, maar geeft niet zo gaat ie er aan wennen he:) , hij doet zijn mond al open voor de volgende hap en doet zijn hoofd naar voren richting het bordje:)
     
  10. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Nee hoor, dat zijn de uitzonderingen ;) Een kinderarts zal het echt het beste weten.

    Groetjes Six
     

Deel Deze Pagina