Hoe werkt het Avent magnetron sterilisator??

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Lovecouple, 21 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovecouple

    Lovecouple Bekend lid

    27 mei 2008
    900
    1
    0
    #1 Lovecouple, 21 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2009
    Hoi Dames,

    Het is mischien een hele domme vraag hoor, maar ik heb enkele maanden geleden het starterspakket van Avent gekocht. Deze heb ik toen helemaal uitgepakt en alvast in de kast gezet..

    Nou zat ik net even te kijken hoe dat ding eigelijk werkt.. Maaar... Ik heb met me stomme kop de gebruiksaanwijzing weggegooit.

    Het is een magnetron sterrilisator, dus wie weet hoe die werkt?

    Heb op dit moment nog geen oven of magnetron, maar we willen vandaag een combi-magnetron gaan halen.
     
  2. jojo32

    jojo32 Fanatiek lid

    26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    hoi ik gebruik zelf ook de avent sterilisator ik doe er 200 cm water in en dan op 6 minuten en klaar heel gemakkelijk eigenlijk
     
  3. sunnycloud

    sunnycloud Fanatiek lid

    28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    haha 200cm dat is wel erg veel denk ik, er wordt vast bedoelt 200 ml... of niet?
     
  4. Skye

    Skye Niet meer actief

    Ja, heb hem hier ook. 200 ml water erin en flessen en spenen op de kop erin zetten. En dan deed ik hem voor 5 minuten aan
     
  5. Lemi

    Lemi VIP lid

    5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Ik zat heel erg te twijfelen of ik zo'n ding zou kopen, nog steeds eigenlijk. Is het echt veel handiger dan gewoon uitkoken? En je moet de flessen toch alsnog eerst afspoelen voor je ze ering doet? Ben benieuwd!
     
  6. Meryl

    Meryl Bekend lid

    30 jan 2009
    737
    0
    0
    #6 Meryl, 21 sep 2009
    Laatst bewerkt: 21 sep 2009
    Ben ook benieuwd, heb ook zo'n Avent sterilisator, lees even mee.

    Nog een van de laatste dingen 'on my to do list' voor de baby komt :) nieuwe flesjes uitkoken!

    Hoe vaak moest je de flessen nu ook alweer uitkoken straks als je gaat voeden? Volgens mij is de visie van de Kraamzorg hier de laatste tijd best vaak in veranderd, wat ik zo gelezen heb.

    Ik vraag me af wat je nu precies met de flesjes/spenen doet nadat ze in de sterilisator zijn geweest? Laat je ze dan afdruipen of droog je ze met een schone doek? Ik heb zo'n speciaal afdruiprekje voor flesjes/spenen...is dat voldoende? aan zo'n doek kleven toch ook weer allerlei stofjes, toch? Of is dit nu een heel klinisch verhaal aan het worden? :(
     
  7. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Hoi,
    Ik heb de pagina's van de handleiding + plaatjes even gescand en in een fotoalbum gezet, via daar kun je hem misschien naar je eigen pc halen.
     
  8. Lien78

    Lien78 Fanatiek lid

    15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    200cc water erin, flesjes/spenen/onderdelen kolf erin en dan 4 minuten op vol vermogen. ik laat het uitdruipen op een flessenrekje.
    werkt perfect!
     
  9. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    :) Nee hoor... ;) Ik gebruik altijd twee schone gestreken theedoeken om mee af te drogen. 1 om alles op uit te laten druipen, en de tweede de binnenkant af te drogen. Na het strijken zijn de theedoeken zo steriel als mogelijk is in een gewoon huishouden, helemaal steriel krijg je het nooit, maar dat zijn je flesjes ook niet meer als je ze aangeraakt hebt. (over klinisch gesproken ;) )

    Ik zou ze zelf juist niet op een rekje laten drogen, hier zitten nogal wat vliegen en dat vind ik dan weer niet zo fris.

    Van de kraamzorg heb ik geleerd dat je de eerste tijd (bij Jelle een half jaar, nu weet ik het eigenlijk niet) de flesjes elke dag uit te koken. Dat hoeft niet na elke voeding, dan is afspoelen met heet water voldoende. Ik bewaarde alles dan in de groentela van de koelkast om bacterie groei te voorkomen.
     
  10. Meryl

    Meryl Bekend lid

    30 jan 2009
    737
    0
    0
    Handige tip Bluesky van die groentenla!!
     
  11. Balou

    Balou Fanatiek lid

    27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Ik heb de sterilisator ook. Idd 200 ml water erin en dan in de magnetron voor 6 minuten, ideaal. Maar ik droogde hem na ieder gebruik weer af. Gewoon uitkoken wil net zo goed alleen vind ik dat er dan een soort kalk op de flesjes achter blijft. Wat ik een nadeel vind van de sterilisator, er kunnen geen andere flesjes is. Tenminste die wat groter zijn. We hebben bij onze dochter nogal moeten zoeken naar de juiste fles en speen, later hadden we er dus niets meer aan en kookten we ze gewoon uit in de pan.
     
  12. Lemi

    Lemi VIP lid

    5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Nou weet ik eindelijk een voor en een nadeel hihi. Was al steeds aan het lezen hier maar kon niet echt vinden wat nou de voor en nadelen zijn. Vind het zonde om zo'n ding te kopen als uitkoken net zo makkelijk is. Waar kun je zo'n flessen druprekje kopen?
     
  13. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Lotte1987: Ik heb bewust een sterilisator gekocht omdat je dan in elk geval niet het risico loopt dat het droogkookt. Als de magnetron uit is, kookt het niet meer verder, maar een pan op het vuur moet je echt in de gaten houden. En daar ben ik niet zo goed in... :D

    @Balou: Ik heb begrepen dat een scheutje azijn bij het water goed helpt tegen kalkaanslag. Je schijnt het niet te proeven of te ruiken aan de flesjes. In de sterilisator heb ik ook last van kalk, alleen blijft het dan op de bodem liggen en veeg ik het eruit met een handdoek.
     
  14. Lemi

    Lemi VIP lid

    5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Met die sterilisator kook je het wel droog? Hoef je daarna niks meer te doen met de flesjes dan?

    Als ik m neem dan kan ik m via mn werk bestellen en krijg ik veel korting dus das wel handig dan.

    Ik had ook zo'n avent newborn starterset gekocht via mn werk. Normaal is die rond de 30 euro en ik heb m voor 15 dus dat scheelt wel veel:p. Hoe duur is die sterilisator normaal?
     
  15. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Met droogkoken bedoel ik dat al het water verdampt als je de pan op het vuur laat staan. En daar kunnen de flesjes en spenen niet tegen... ;) Een magnetron gaat na een bepaalde tijd uit en dan kookt het water ook niet meer.

    In de sterilisator moet (bij mij) 200cc water, dan een soort van rekje met flessen enz en dan de deksel. Alles blijft wel nat, je moet het nog afdrogen. Als je het deksel erop laat zitten blijft alles 3 uur steriel, volgens mij.

    PS: zien jullie mijn banner? Ik niet namelijk.. :D
     
  16. Lemi

    Lemi VIP lid

    5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Ohw haha, sorryyyyyyyy....:p

    Maar kan je ze dan ook op zn kop op een theedoek laten drogen? Met een theedoek erin is toch ook niet echt hygiënisch anders?
     
  17. Lemi

    Lemi VIP lid

    5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    En ohja, ik zie je banner ook niet;)
     
  18. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als je ze afdroogt met een gewassen en gestreken theedoek, ben je zo hygiënisch mogelijk bezig. Door het strijken dood je echt bijna alle bacteriën, en echt helemaal steriel kun je toch niet werken in huis. Er komen altijd wel wat bacteriën op Het is idd van belang om de binnenkant te drogen omdat in die nattigheid toch makkelijk bacterien gaan groeien. Ik gebruik 1 theedoek om alles op te zetten en af te laten koelen (ik heb de sterilisator een keer of drie nodig met een kolf, flesjes, speentjes, via bekertjes enz) en met de andere droog k later de binnenkant af.

    Ik ga eens zoeken waarom mijn banner het niet doet...
     
  19. Lemi

    Lemi VIP lid

    5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Tjee, wel een gedoe lijkt me...ben je daar niet heel veel tijd mee kwijt dan?
     
  20. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Valt wel mee... Door de hoeveelheid is het langer dan alleen flesjes enz.. Maar ja, ik heb niet eens een pan waar alles tegelijk inpast. En het scheelt dat ik nu niet meer iedere dag doe, meestal 2x in de week.
     

Deel Deze Pagina