Hoe werkt temperaturen

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Somita, 21 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Somita

    Somita Fanatiek lid

    22 sep 2020
    1.378
    774
    113
    Omdat ik vermoed dat ik geen eisprong heb gehad na mijn miskraam maar wel mijn derde cyclus heb gehad wil ik naast ovulatietesten gaan temperaturen.

    Hoe gaat dit in zijn werk.
    Elke dag voor het opstaan temp opmeten,maar in het weekend slapen we uit en ben ik niet om half 7 wakker, dus is het minder nauwkeurig toch als ik het goed begrijp?
     
  2. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    #2 Dubbeltje82, 21 jan 2021
    Laatst bewerkt: 21 jan 2021
    Dit verhaal postte ik al eens in een andere topic:

    Mijn ervaring is, dat na minimaal 3-4 (optimaal is 6-8) uur slaap je eerste temp direct bij ontwaken het meest betrouwbaar is. Deze is onder invloed van te veel of te weinig slaap hooguit 0,15 hoger of lager (ja, ik temp met 2 decimalen omdat dat iets accurater tempt).

    Dat je tempen ineens niet meer betrouwbaar zou zijn als je eens wat eerder of later tempt vind ik persoonlijk onzin. Ik heb zelf ook getempt met gebroken nachten, tijdens zwangerschap met onrustig slapen etc. En aan het eind van elke cyclus gewoon een goed en duidelijk patroon kunnen ontdekken.

    Ik heb de volgende vuistregels die voor mij altijd werken:
    - Let niet te veel op individuele temperaturen, maar kijk naar het complete plaatje aan het eind van iedere cyclus.
    - Neem de eerste temp bij ontwaken en registreer die. Ga niet sjoemelen met gemiddeldes of tijden aanpassen... Het is zoals het is.
    - Maak je niet te druk... Zoals al geschreven, ik temp al zooo lang en heb onder alle omstandigheden mijn kaartjes goed kunnen lezen.

    Zie het als een extraatje om meer inzicht in je cyclus te krijgen en niet zozeer als graadmeter of je zwanger bent of niet. Je ziet immers toch pas enkele dagen nadat je bijv je eisprong hebt gehad of deze ook daadwerkelijk gesprongen is of niet.

    Heel veel succes!
     
  3. Somita

    Somita Fanatiek lid

    22 sep 2020
    1.378
    774
    113
    Dank je voor je informatie.
    Ik temp niet om te kijken of ik wel of niet zwanger ben, omdat we daar niet mee bezig zijn,maar puur omdat ik mijn cyclus redelijk wist, alleen ik sinds de miskraam geen positieve ovulatie test gehad heb,ben ik benieuwd of ik deze zo kan vinden om inzicht in mijn cyclus te krijgen.

    Ik ga er mee aan de slag.
    Het is niet erg dat ik na mijn menstruatie begin of doe je dat altijd al?
     
  4. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik temp eigenlijk mijn hele cyclus door, maar als jij je prettiger voelt bij beginnen na je ongi dan doe je dat gewoon hoor. Je moet doen wat voor jou fijn is.
     
  5. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.451
    15.007
    113
    Nabij Utrecht
    Zolang je maar rectaal of vaginaal tempt ;)
     
  6. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Precies!
     

Deel Deze Pagina