Hoe wisten jullie dat jullie baby een (km) allergie had?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ZonStraal, 4 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Allereerst gefeliciteerd met je dochter ZonStraal!:)

Bij een voedselallergie is eczeem vaak niet het eerste symptoom.

Vaak zijn er eerder klachten van het maag-darmstelsel zoals hikken, boeren, darmkrampen, diarree of juist verstopping. En onrust, overstrekken en overmatig huilen/wakker liggen.

Eczeem kan ook op een contactallergie duiden van zeep, luierdoekjes, wasmiddel, haren van huisdieren, huisstofmijt.

Sterkte met uitzoeken waardoor het komt!

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hier ook een baby met eczeem, op haar wangetjes. Dacht eerst dat het gewoon droogte was, maar het werd alleen maar erger.
    Naar de HA geweest en die vertelde dat eczeem alleen, zeker geen teken is van KMA. Het kan namelijk "gewoon" eczeem zijn, zgn "baby eczeem".
    Heb er een zalfje voor gekregen, moest het een week smeren en week niet en een week wel.

We zitten nu in de 3de week.
    Na 1 week smeren was het helemaal weg, 1 week niet smeren zijn er 3 bultjes terug. Nu zitten we dus in de wel-smeren week en ipv 2x per dag doen we het nu 1x per dag.

Als je kindje dus verder geen klachten heeft, zou ik eerst eens langs de HA gaan. Voordat je met een dieet begint wat misschien niet nodig is..:)

3. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Oooh....ik lees net dat je HA aangaf dat het kan komen door iets wat je hebt gegeten :)

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

@TS: je kunt trouwens ook gewoon om een bloedtest vragen. Die wordt vaak afgewimpeld met de tekst dat die testen beneden de 2 jaar niet betrouwbaar zijn, maar hier even de volledige info daarover ;):
    Bloedtesten zijn beneden de 4 jaar meestal vals negatief. Dat wil zeggen dat er wel een allergie zit, maar dat die niet aantoonbaar is in het bloed.
    Maar.... als de bloedtest WEL positief is, klopt die uitslag ook!

Het kan dus toch veel duidelijkheid opleveren en als je de mazzel hebt dat een allergie wel zichtbaar is in het bloed al, hoef je verder niet aan de pruts met eliminatie en dergelijke...

5. zogelukkig

Nee, een bloedbeeld is bij kleine kinderen (geen leeftijdsindicatie) vanwege de complexiteit vaker vals negatief OF vals positief!;)

6. Jetjuh

Jetjuh Actief lid

12 sep 2009
    135
    0
    0
    Misschien een domme vraag hoor.... Maar ik badder mn zoontje altijd met een hele fijne olie: soya oleum emulgator. Het ruikt lekker en zn huidje wordt er heerlijk zacht van.

Datkan toch wel? Ook als hij allergisch voor soja blijkt te zijn in voeding?

7. zogelukkig

Onze ka heeft het me zo uitgelegd. Hij kan dus vals positief zijn, vals negatief of positief of negatief. Vaak zijn er al aanwijzingen dat er een allergie is, dus als het niet uit het bloed komt, kan je het voedingsmiddel waar de verdenking op rust elimineren. Als je borstvoeding geeft en de baby dus alles wat jij eet binnen krijgt, is dat wel wat moeilijker, maar vaak zijn het toch die koemelkeiwitten.

8. zogelukkig

Dat badspul bevat 85% soja-olie, maar ik neem aan dat het bewerkt is, zodat de allergeniciteit eraf is. Het is namelijk speciaal voor de hele gevoelige huid.

9. Jetjuh

Jetjuh Actief lid

12 sep 2009
    135
    0
    0
    Ja dat klopt! Het is heel fijn spul en zonde als we dat moeten laten staan. Ik heb ook niet het gevoel dat hij er op reageert ofzo en het eczeem beperkt zich gelukkig tot de wangetjes.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb hier in een ander topic over dieet/kma al 't een en ander neergezet. Misschien kun je daar even kijken?
    't Is even goed ingredienten lezen en even zorgen dat je alle basisdingen in huis hebt.
    En zorgen voor wat lekkere dingen zodat je het goed vol kunt houden. Hier dagelijks bakje Lays chips naturel gegeten ;)
    Overigens kan ik nu alles weer eten. Vanaf 1 jaar voorzichtig opgebouwd en gaat nu gelukkig probleemloos. Dochter reageert nog wel snel op yoghurt, soja reactie is nu wat milder dus dat lijkt de goede kant op te gaan.
    Je mag ook altijd een pb sturen ofzo en roep anders maar wat dingen die je vaak eet.
    Groente e.d. is natuurlijk geen probleem. Pasta opletten of er geen ei bij zit.
    Mixen van honig kunnen niet. AH bami speciaal wel. Meesta pastasauzen wel.
    Ik geloof dat AH bepaalde zakken soep heeft die kunnen maar zelf geen ervaring mee. Maakte soep met groentebouillonblokjes van AH.
    Patat is geen probleem. Snacks wel.
    Vlees kun je het beste zelf kruiden. AH heeft wel hamburgers en braadworsten die kunnen.
    AH staat de info op eigen merk producten heel duidelijk aangeven dus sindsdien kom ik daar vaak.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @brood, hier blue band brood en plantaardige margarine AH.

12. zogelukkig

@jetjuh: ga eens naar een biologische winkel, daar wordt vrijwel geen melk als hulpstof gebruikt. Alles puur. Ik koop alle basisdingen daar en hoef me geen zorgen te maken over melk als hulpstof en heb niet eens een kind met kma. Hooguit zit het in een koekje. Maar in brood, pasta, margarine en kruidenmixen sowieso niet.

13. Jetjuh

Jetjuh Actief lid

12 sep 2009
    135
    0
    0
    Hoi,

Bedankt voor jullie reacties!! Het is ongelooflijk, maar sinds zondagnacht slaapt ons mannetje super. Zondagnacht 8 uur achter elkaar, na de voeding nog 2 uur. Maandagnacht 7 uur en na de voeding nog weer 2 uur. En vannacht van 21.00 tot 06.00 en daarna nog 1,5 uur. 's Avonds kan ik hem eerder wegleggen (dit kan als hij heel slaperig is en niet als hij half in coma ligt). Hij wordt dus niet meer in paniek wakker. En ook overdag is hij veel relaxter. Gisteren vond oma het zelfs gezellig met hem.... En heeft hij 3 x een half uur geslapen. Nog steeds niet veel, maar het begin is er. Ook wordt zijn eczeem minder heftig. De plekken zitten er nog wel, maar ze jeuken niet meer zo erg.

Dus ik ben helemaal blij! Hopen dat het zo doorzet. Gisteren heb ik Stefan Kleintjes een mail gestuurd. Hopelijk reageert hij snel.

WAt ook grappig is, is dat ik wist dat patat wel kon. Maar iedere keer als ik een bakje patat had gehad, stond mn zoontje op zn kop. Het viel me gewoon op. Nu woon ik in de stad Groningen en hier hebben we raspatat (heeeeeeerlijk). En dat is gemaakt van aardappelpuree. Ik vermoed dus dat ook daar dus melk in zit. En dat verklaart de reactie van mn zoontje.

Gisteren heb ik allerlei lekkere vleeswaren gehaald (rosbief met pepertjes) en blue band brood. Ook ontbijtkoek naturel van AH, volgens mij kan die ook wel. Wel een gezoek in de winkel hoor, je gooit niet zo ineens die kar vol. Helaas bevatten de verse pasta's bijna allemaal scharrelei.

Een biologische winkel is ook wel een tip. We hebben hier vlakbij eentje zitten. Daar binnenkort maar even rondneuzen.

Deel Deze Pagina