Ik zelf ben 37 jaar en zit enorm in twijfel. Wel of geen combinatietest! Geen combinatietest, dan wachten op 20 weken echo! Wel combinatietest, wat nou bij een slechte uitslag Wel of geen vruchtwaterpunctie. (risico's) Ik denk zelf dat ik gewoon maar voor de 20 weken echo ga, daar zullen ze zeker veel kunnen zien en dan wanneer nodig kan je altijd nog vruchtwaterpunctie laten doen. Wat hebben jullie besloten en zou ik de reden mogen weten van je besluit! thankxxxxx
Hoi Melanne, Ik ben zelf 38 bijna 39. In 2009 heb ik een prachtige en gezonde dochter gekregen en nu ben ik alweer 21 weken zwanger. Bij beiden heb ik zelf geen combinatietesten en/of vruchtwaterpunctie laten doen. Was een persoonlijke keuze, waar ik nog steeds volledig achter sta. Zowel bij vorige zwangerschap als bij deze was bij de 20 weken echo niets bijzonders te zien, zag er allemaal goed uit. Maar goed, dat zal per zwangerschap en situatie verschillen. Ik denk dat je je gevoel moet volgen. En wat ik erg waardeerde is dat men vanuit het ziekenhuis absluut niet pushte of onverstandig vond. Succes met je keuze.
Ik ben 38, heb combinatietest gehad met uitslag 1 op 5, dus zeker wel punctie voor ons. Was niet goed helaas, zwangerschap afgebroken 1 week geleden.
Ik heb het wel gedaan, was 34 tijdens m'n zwangerschap, nét 1 dag 35 toen hij geboren werd. Ik heb wel de test laten doen. Mede doordat ik voor deze zwangerschap twee x een miskraam had zonder aanwijsbare reden. Ik wilde iedere controle mogelijk, dus ook de combitest. Bij mij was deze prima. Op 20 weken echo zien ze wel meer, maar nekplooi kunnen ze niet meer meten. Maar, je moet puur op je eigen gevoel afgaan, wat voelt goed voor jou/jullie? Wat wil je als het niet goed blijkt te zijn? Dat laatste is essentieel, als je het hoe dan ook wilt houden, dan hebben de testen weinig nut. Iedereen kan je raad geven maar uiteindelijk gaat het om wat jullie willen en wat je gevoel je ingeeft.
Ik was bij mijn 2e 35........en heb bewust geen testen laten doen. WIj kunnen niks met die kansberekening, ik heb dan zekerheid nodig! Bij mijn oudste was alles goed (ook geen testen laten doen), er is niks binnen onze families, ik ben gezond...we hebben het er maar op gegokt! En 2 mooie, gezonde meiden gekregen!
doen wat je zelf nodig vind. ik heb er wel voor gekozen om de laatste 2 keer de combinatie test te laten doen, ook omdat hoe ouder je bent, hoe betrouwbaarder de testen zijn. ik was bij de een 38 en de ander 40 toen ik zwanger was en liet testen. de 20 weken echo word hier standaard gedaan, ook die hebben we niet geweigerd omdat ze met die echo nog meer dingen kunnen opsporen. ik vond ons te oud om er gewoon om te gokken dat alles goed was.. hadden we een negatieve uitslag gekregen bij de combi testen, dan waren we verder gegaan voor een punctie en op basis van de uitslagen een besluit genomen.
Ik heb bij alle drie de combitest laten doen. Deze keer (ik ben 36 geworden tijdens de zwangerschap) iets verhoogd risico en meteen een vruchtwaterpunctie laten doen. Ik wil geen twijfel of onzekerheid in mijn zwangerschappen. Ik denk dat als ik ooit nog een kindje krijg dat ik dan meteen voor de vruchtwaterpunctie ga. Was fluitje van een cent en je hebt over die zaken dan zekerheid. Mensen overschatten de risico's van een punctie ook een beetje. Als hij deskundig wordt uitgevoerd en je houd jezelf goed in acht de dagen erna is de kans klein en bedenk dat je in de meste gevallen enkel een miskraam krijgt als het vruchtje niet in orde is. Daarbij kunnenn ze lang niet alles zien op de 20 weken echo. Maar wij hadden ook van te voren besloten hoe we met een onzekere of slechte uitslag om zouden gaan. We hebben nu 2 en straks 3 kinderen om ook rekening mee te houden.
Melanne, ben jij er al uit? ik heb vandaag een goede echo gehad bij 8wk en 5 dagen en moet nu ook nadenken of ik het wel of niet wil. Dacht altijd dat ik dat wel wilde maar nu begin ik toch te twijfelen...het is en blijft een kansberekening en daar kan ik niets mee. En een vruchtwaterpunctie doe ik denk ik ook niet...vanwege het minieme risico (na 3 eerdere vroege miskraam)....dus....neig dus naar niet doen....
Bij beide zwangerschappen ben ik 36+ en bij beiden zwanger geworden dmv ICSI (dan verhoogde kans op afwijkingen). We hebben steeds een vruchtwaterpunctie gedaan, omdat we bepaalde dingen zeker wilden weten. Er is inderdaad een kans op een miskraam na zo'n punctie, daarom hebben we besloten tot een vruchtwaterpunctie en niet een vlokkentest (dan heb je nl grotere kans op miskraam en een betrouwbaardere uitslag maar is wel later in de zwangerschap). Waar wij vanuit zijn gegaan bij de beslissing of we überhaupt een test/kansberekening of wat dan ook zouden doen, is wat we zouden doen bij een negatieve uitslag. Dat zou je zeker mee moeten nemen bij jullie afweging! Breek je dan de zwangerschap af of niet? Zelf zou ik niet wachten tot de 20 weken echo om daarna nog een vruchtwaterpunctie te doen. Je bent dan weer een stuk verder in de zwangerschap. De uitslag komt meestal pas na 3 weken. Dan zou je dus met 23 weken de zwangerschap af moeten breken. Dat lijkt me erg zwaar, mede omdat er tegenwoordig zelfs te vroeg geboren baby'tjes van 23 weken blijven leven. Ik ben trouwens nog in afwachting van de uitslag van de 2e vruchtwaterpunctie... 3 weken wachten duurt lang...
Meiden, bedankt voor al jullie reacties. Ik heb besloten geen combinatietest te laten doen, ik kan zelf niets met een kansberekening. Een vruchtwaterpunctie ligt weer zo dicht bij de 20 weken echo, dus waarom zou ik dan enig risico nemen. Wij wachten dus gewoon de 20 weken echo af. Dit is gewoon een persoonlijk gevoel, en het voelt goed Wat syndroom van down betreft: Bij mijn vorige zwangerschap was ik 34 jaar. Heb toen ivm maandelijkse bloedingen heel veel echo's gehad en zat toen in de categorie medisch. Alle echo's zagen er goed uit. Bij de geboorte van mijn dochter (navelstreng was er nog niet af) werd er gelijk al een vermoeden van down syndroom uitgesproken. Mijn dochtertje kreeg heel veel onderzoeken en ik kreeg heel veel verpleegsters aan mijn bed, hoe erg ze het wel niet voor mij vonden. Het oergevoel wat ik toen had "van wat nou erg, dit is mijn mooie dochter" vergeet ik nooit meer. Bijna anderhalve week hebben wij op de uitslagen moeten wachten en waren we ook echt in de veronderstelling dat onze dochter down had. We waren niet teneergeslagen en gingen er helemaal voor. Na anderhalve week terug naar het ziekenhuis, daar kregen we te horen dat onze dochter gewoon helemaal gezond was en niets mankeerde. Tuurlijk een gevoel van opluchting, maar meer voor onze dochter niet zozeer voor ons zelf. Dus downsysndroom " hoe onder/overschat het ook word" zal voor ons nooit een reden zijn om een zwangerschap af te breken.
Nog even mijn ´five cents´: het doen van een combinatie test en vruchtwaterpunctie heeft voor mij twee afzonderlijke betekenissen. In de eerste plaats houd ik graag de controle over alles. Mocht mijn kindje een afwijking hebben, dan weet ik dat graag van te voren. We kunnen er dan aan wennen en ons erop voorbereiden. Dit is toch voor mij het eerste ´doel´ van de combinatietest. Gelukkig heb ik nog nooit de beslissing echt hoeven te nemen tot een vruchtwaterpunctie, maar vooralsnog geldt voor mij daar het zelfde: het doel ervan is om van te voren een idee te hebben van wat er komen gaat. Pas in de tweede plaats komt een evt. beslissing over het al dan niet afbreken van de zwangerschap. Dat zou heel erg afhangen van de gevonden afwijkingen en de waarschijnlijke levenskwaliteit. Waarom zeg ik dit: omdat veel mensen (niet per se in dit onderwerp hoor) bij het woord combinatietest meteen zeggen "oh, maar ik zou mijn zwangerschap toch niet af laten breken". Zoals ik zei, volgens mij is de combinatie test zeker niet uitsluitend daarvoor bedoeld, maar veel meer om te weten wat er komen gaat zodat je je als gezin daarop mentaal/materieel/etc. voor kunt bereiden.
Wij hebben ook voor de combi test gekozen en daar kwam een uitslag van 1:27 uit. Dit was echt heel erg schrikken. Dan moet je 4 weken wachten tot je een punctie kan krijgen. Die mislukte bij mij en ik moest dus na een week nog een keer. Dan zit je dus al op 17 weken. Na 2 dagen de uitslag, maar helaas konden ze die niet geven vanwege bloed in het vruchtwater. Hadden met prikken de placenta geraakt. Dus nog eens 3 weken wachten omdat het vw op kweek moest. Nu dus nog 1.5 week wachten en dan weten we als het goed is of ons kindje gezond is. Mijn mening is dus wel als je toch niet wil handelen naar de uitslag, ga jezelf dan dit hele gedoe niet aandoen. Wij zitten tegen dat we de uitslag weten al 8 weken in de spanning. En dan zitten we ook al in week 20 he.