Hoe zit dat eigenlijk, volledig ziekgemeld maar toch aanwezig

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Anniek88, 16 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.812
    2.540
    113
    Vrouw
    Ik ben sinds 5,5 maand zwangerschap 100% ziekgemeld ivm bekkenklachten. Doe een fysiek beroep die ik niet kan uitvoeren.
    Afgesproken om nog wat uurtjes vervangend werk te doen indien mogelijk.

    Maar ik ben benieuwd in hoeverre kan mijn werkgever mij nog verplichten om een bepaald aantal uur te maken? De ene dag voel ik mij prima, is er genoeg te doen. Maar de andere dag heb ik moeite met uit bed komen en sleep ik mijzelf erheen. Niet erg motiverend dus.
    Iemand meer info over je plichten bij volledige ziekmelding?
     
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Wat zegt de arbo arts? Volgens mij kun je het beste met die persoon afspraken maken en ze dan communiceren naar je werk.
    Je zegt zelf dat je hebt afgesproken vervangend werk te doen, indien mogelijk. Als je je dus een dag niet goed voelt, is het in mijn ogen niet mogelijk.
     
  3. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Als je 100% bent afgekeurd voor je beroep tijdens de zwangerschap, dan is dat ook 100%. Dat is zo bepaald door artsen en dient ter bescherming van de zwangere.

    In principe fraudeert jouw werkgever als hij jou toch laat werken. Als je had mogen werken dan had je wel op bijv. 60 of 80% gestaan.
     
  4. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    Hier ook 100% ziekgemeld vanaf 23 weken zo, ik moest uiteindelijk therapeutisch werken, dit wou mijn leidinggevende niet in overleg met een bedrijfarts doen. (Baan in de zorg)

    uiteindelijk hierdoor zelf wel goed me grenzen moeten aangeven, omdat ze anders inderdaad echt een loopje met je nemen.

    mijn advies is, laat alle afspraken via bedrijfsarts lopen.. als dat niet mogelijk is, goed je grenzen aangeven, je bent namelijk niet verplicht om te komen als je 100% ziekgemeld bent, zeker niet als dit vervangend werk “niet” in overleg met bedrijfsarts is gegaan.
    Dus gaat het niet, heb je gewoon het recht om jezelf af te melden of te zeggen, genoeg is ook genoeg!
     
    Rosea vindt dit leuk.
  5. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.812
    2.540
    113
    Vrouw
    Fraude wil ik het niet direct noemen, ik ben 100% niet in staat op mijn eigen werk te doen. Dus daarom volledig ziek.
    maar inderdaad wat @Deniseje3 zegt stel ik zou merken dat ze een loopje met mij nemen dan moet ik inderdaad duidelijk mijn grenzen aangeven. Gelukkig gebeurt dat niet, het is meer dat ik benieuwd ben wat ik als rechten en vooral plichten heb.
     
  6. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw

    Het is wel degelijk fraude, want jouw werkgever wordt gecompenseerd door het uwv voor de uren die jij niet kunt werken.... Dus eet hij van 2 walletjes: en de werknemer wordt door het uwv betaald en diezelfde werknemer komt ook nog werken. Dat is op zijn minst een economisch delict. Plus dat 100% afkeuring ter bescherming van de zwangere is... Jammer voor hem, maar dat is nou eenmaal zo.
     
  7. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Ik ben beide zwangerschappen rond de 15 weken volledig in de ziektewet gegaan. Dit i.v.m. een baan in de zorg waarbij regelmatig fysiek ingegrepen moest worden. Voor mijn eigen veiligheid dus ziek gemeld.
    Ik ben wel op therapeutische basis aan het werk gebleven. Dat wil in mijn geval zeggen als 3e man op een (andere) groep waardoor ik niet fysiek in hoefde te grijpen. Verder ook geen zorgtaken, alleen als ik dat zelf wilde.
    Wat ik deed was een stuk administratie wegwerken en cliënten een stukje individuele aandacht geven wat er bij ons vaak bij inschiet door alle tekorten.

    Fraude vind ik wel een groot woord. Inderdaad de werkgever profiteert ervan dat ik nog aan het werk ben ondanks dat ik 100% ziek gemeld sta. Maar het werk dat ik behoorde te doen kon ik niet doen. Doordat ik me ziek meldde kon mijn werkgever mij wel vervangen op mijn groep. Aangezien ik wel andere taken uit kon voeren voelde het niet goed om thuis te zitten.

    Dit zal zeker wel per sector verschillen maar zien jullie bovenstaande dan ook als fraude?
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  8. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Werken op therapeutische basis geldt alleen op basis van normale ziekte en een re-integratie. Dit gaat ter bescherming van vrouw en kind tijdens zwangerschap niet op.

    Werk je ondanks 100% afkeur toch, dan dien je dat de arbo-arts mee te delen. Deze heeft jou niet voor niets de 100% toegekend. Stel je glijdt uit tijdens het werk terwijl je officieel ziek gemeld bent, dan kan dat een netelige kwestie worden.

    Stel je bent 50% afgekeurd en je werkt normaliter 8 uur per dag, dan ga je naar 4 uur per dag. Jouw werkgever mag jou dan niet meer dan 50% laten werken.

    Jouw werkgever krijgt jouw loon vergoedt door het UWV om een vervanger te kunnen inschakelen. Kan hij geen passende vervanging vinden.... Jammer dan, niet jouw probleem. Jij moet zorgen dat je zo gezond mogelijk je kind op de wereld zet.
     
  9. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het is geen fraude: TS is 100% afgekeurd voor haar reguliere arbeid. Wanneer je in staat bent om vervangende werkzaamheden te doen, en de werkgever kan vervangende arbeid bieden, dan is dat WEL mogelijk en is het GEEN fraude. Dit geldt bij "normale" ziekte, maar ook bij zwangerschap.
    Het is dan niet zo dat je voor een lager % wordt ingedeeld.
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    Ik ken ook gevallen die lager ingeschaald werden, maar dat was meer gelijkwaardig werk. Hoogzwangeren werden van de telefoonlijnen gehaald en gingen meer in de administratie gezet. Beiden onderdelen waren regulier hun werkzaamheid maar de stress van de telefoon kon nog wel eens klachten veroorzaken (klant die je door de lijn heen trekt en vervolgens harde buiken krijgen...niet best). Dat ging wel altijd in overleg overigens , medewerker had het eindbesluit daar in en advies van de verloskundige ging boven de arboarts.

    Geen idee, website van t UWV is niet de meest vriendelijke om te lezen maar er staat wel een berg op omtrent ziekte en zwangerschap.
     
  11. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.812
    2.540
    113
    Vrouw
    Kortom ik lees twee verschillende reacties hier. Ik laat het maar in het midden, aangezien ik over een week met verlof ga.

    Wel zag ik op mijn loonstrook dat de reiskostenvergoeding niet wordt uitbetaald. Dus dat verklaard voor mij dat ik dus eigenlijk niet aanwezig hoef te zijn.
     
  12. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ben je nu wel op het werk geweest ivm vervangende arbeid? Dan moet je wel over die dagen reiskosten vergoeding ontvangen.
    Krijg je wel reiskosten betaald voor de dagen dat je aanwezig bent geweest? Zo nee, dan moet je daar toch even achter aan... je maakt die kosten wel.
     
  13. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    In mijn ervaring is het zo dat zodra een medewerker arbeid verricht op de werkvloer zij NOOIT voor 100% ziek gemeld kan zijn. Wij zetten ze vaak een percentage ziek zolang ze nog wel iets kunnen en willen doen wat niet binnen hun eigen taken pakket valt. Pas zodra de persoon echt niets meer kan/wil gaan ze op 100% ziekte en dan verwacht ik enkel dat iemand bijvoorbeeld nog eens een bakkie komt doen om niet in sociaal isolement te raken oid. Of naar de zaak te komen voor een evaluatie moment indien nodig. Dit is uiteraard allemaal per persoon verschillend.

    Zwangere vrouwen worden idd gecompenseerd naar de werkgever door het UWV, ik vind ook dat als een werkgever jou dus 100% ziek meld, hij dus 100% vergoeding voor je krijgt, hij je niet nog kan verplichten om te komen werken... dan hadden ze niet 100% maar iets minder ziek moeten melden. Het gaat namelijk niet alleen over hoeveel uren je niet meer kan werken, maar ook welke uitvoering je niet meer kan doen... zelfs als iemand volledig zijn uren weer kan werken, maar nog niet zijn volledige taken pakket kan handelen blijft deze persoon bijvoorbeeld een percentage op ziek staan.

    @Anniek88
    Ik zou het dus niet in het midden laten, en nu al op je strepen gaan staan. En reiskosten vergoeding eisen over de dagen dat je dus wel geweest bent voor je werkgever... succes!
     
  14. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Als jij 100% bent ziekgemeld vanwege zwangerschap dan hoef je niet te komen om (vervangend) werk te doen.
    Ik vraag me ook wel af hoe het zit met de verzekering. Mocht er iets op je werk gebeuren ben je dan wel verzekerd?
     
  15. lidu1

    lidu1 Fanatiek lid

    28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Hier worden de uren door gegeven die ik wel werk en daarop worden ze gekort. Ik ben ook 100% "ziek" maar een paar uurtjes administratie lukt wel.
     

Deel Deze Pagina