Hoe zit het met de vertering van vast voedsel?

Discussie in 'Voeding' gestart door heppiedepeppie, 7 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Sinds L. meer vaste voeding eet, is zijn ontlasting ook dikker en soms zelfs al echt een drolletje :p

    Maar ik vroeg me af hoe het met de vertering zit. De darmen zijn in de eerste maanden nog niet helemaal klaar, die ontwikkeling komt naarmate ze ouder worden.
    Gisteren hebben we wortel met aardappel gegeven. Ik pureer niks meer maar prak het, en dat eet hij prima op. Echter vind ik in zijn ontlasting gewoon dezelfde stukken wortel die hij naar binnen heeft gewerkt. Echt complete stukjes. Dus zijn deze mijn inziens niet (of niet goed) verteerd.

    Betekent dit dan dat wortel nog geen goede keuze is? Of is dat verder niet erg? En worden de voedingsstoffen er dan wel uitgehaald?

    Was gewoon even benieuwd, misschien dat iemand hier het weet:D
     
  2. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Op alles nee

    De darmen werken inderdaad nog niet optimaal maar dat duurt nog een paar jaar! Dus maak je daar niet te druk om. Het is heel normaal om stukjes te vinden in de ontlasting en zolang je kindje daar geen last van heeft, is er niets aan de hand.
    Het is niet voor niets bijvoeding tot 1 jaar... de hoofdvoeding is nog altijd melk en ja, hij neemt wel wat op van de wortel.

    Je kunt gewoon wortel geven
     
  3. Jente2010

    Jente2010 Fanatiek lid

    21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

    ik kon zelfs aan haar stoelgang zien wat ze gegegeten had in KDV :) nu is ze 1 jaar en heeft haar stoelgang een gewoon egale bruine kleur zoas die van ons.

    gr
     
  4. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Is allemaal normaal hoor, je kind doet het goed. Die stukken in de ontlasting: dat heeft vrijwel ieder mens, maar je ziet het alleen bij een kind omdat je de luier verschoont. Wacht maar tot je erwten, ais en rozijnen gaar geven: die zul je ook heel in de luier vinden!
     
  5. Mopje

    Mopje Fanatiek lid

    18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    #5 Mopje, 7 aug 2012
    Laatst bewerkt: 7 aug 2012
    Maïs vindt je bij jezelf ook nog wel eens terug:D
    Maar ik vond pas zelfs een stukje watermeloen terug! (bij hidde;))
     
  6. heppiedepeppie

    heppiedepeppie Fanatiek lid

    6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Oh goed om te lezen dat het normaal is! Dat dacht ik al wel hoor maar ik vond het zo bijzonder om letterlijk de stukken terug te vinden en vroeg me af hoe dat eigenlijk zat :D
     
  7. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Vond laatst ook een paar halve olijven terug in de pamper!! (hadden overigens wel erg goed gelaxeerd...en dat net terug uit het zwembad..pffff)
    Maar zoals anderen ook al beschreven: het is heel normaal!
     

Deel Deze Pagina