Hoe zou jij dit brengen? (hondenpoep)

Discussie in 'De lounge' gestart door Rosa5, 6 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosa5

    Rosa5 VIP lid

    21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Tegenover mijn huis is een grasveldje. Hier wordt bijna dagelijks door kinderen uit het dorp gespeeld/gevoetbald.
    Nou zag ik net een buurvrouw, van een paar deuren verderop, haar hond daar uitlaten. Ze is hier net vorige week komen wonen. Ik heb haar nog niet gesproken alleen een paar keer naar haar gezwaaid als ik haar toevallig voor het raam zag.
    Volgens mij is het hier niet verplicht om poep op te ruimen. Maar ik stel dit eigenlijk niet zo op prijs. (zacht uitgedrukt)
    Ik vind hondenpoep onder schoenen weg krabben 1 van de minst leuke bezigheden en moet er niet aan denken dat ze er in vallen met voetballen.
    Maar hoe ga ik dat zeggen? Beetje lullig om daar bij de eerste kennismaking over te beginnen toch? We zullen misschien nog jaren bij elkaar in de straat wonen, dus wil het goed aanpakken.
    Dus mijn vraag, hoe zouden jullie dit brengen?
     
  2. wolfje89

    wolfje89 Niet meer actief

    Als er een bordje staat dat het niet verplicht is dat zo.
    Maar die zijn er maar weinig als het er niet staat moet ze het gewoon opruimen.
    Zou t gewoon zeggen.
    Zeker als.er kinderen spelen.
    Zelfs op uitlaatplekken is er opruimplicht.
     
  3. Gijsje

    Gijsje Fanatiek lid

    29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Is het echt een aangegeven voetbalveldje of is het eigenlijk een hondenveldje (omdat je er bij zegt dat opruimen niet verplicht is)?
    Zou het zelf even afwachten en als je het weer ziet gewoon vriendelijk uitleggen dat er dagelijks kinderen op spelen.
     
  4. Rosa5

    Rosa5 VIP lid

    21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Het is gewoon een stukje grasveld. Staat geen bordje oid bij.

    Dit kon ik vinden via google,
    Ten eerste is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van toepassing. Hierin staat precies beschreven welke regels er gelden ten aanzien van het laten doen van de behoefte door de hond. De geeft aan dat de eigenaar of houder van de hond verplicht is om ervoor te zorgen dat die hond zich niet van uitwerpselen ontdoet:
    - op een gedeelte van de weg dat is bestemd of mede is bestemd voor voetgangers;
    - op een voor het publiek toegankelijk en kennelijk als zodanige ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide
    - of een andere locatie die door het college van burgemeester en wethouders is aangewezen.
    Het overtreden van deze verordening is strafbaar. De strafbaarheid wordt opgeheven wanneer de eigenaar of houder van hond de uitwerpselen direct verwijderd. De toezichthouders spreken hondenbezitters aan op de overlast die ontstaat.


    Valt dit onder speelweide? Er is alleen gras met een boompje erop. Niks voor kinderen, geen bordjes.
     
  5. Rosa5

    Rosa5 VIP lid

    21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Hier zat ik zelf ook het meest aan te denken. Ik ben alleen soms wat onhandig op sociaal gebied, dus wil het goed aanpakken.
     
  6. Woefje85

    Woefje85 Fanatiek lid

    3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Zal het ook afwachten, mocht het weer gebeuren gewoon wat van zeggen.. Zei heeft dan vast wel gezien dat het geen uitlaatveldje is maar een speeldveldje..
     
  7. MamsieM

    MamsieM VIP lid

    22 nov 2011
    5.967
    5
    38
    Dat is niet overal zo.
    Bij ons mogen de honden op groenstroken langs fietsen en op losloopvelden hun behoefte doen, zonder dat we het hoeven op te ruimen.

    Ts, ik zou ook op een vriendelijk manier er wat van zeggen als je haar toevallig tegen komt.
    Het is inderdaad een rotklus, poep schrapen......
     
  8. wolfje89

    wolfje89 Niet meer actief

    Dat vind ik smerig,mij is altijd verteld zolang er geen bordje staat met geen opruimplicht heb je die plicht dus wel ik ruim het echt over
    l op vind het zo vies en.in de.zomer stinkt het altijd zo overal.
     
  9. El1983

    El1983 Fanatiek lid

    19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Misschien samen met de buren een mooi bordje maken wat er vrolijk en vriendelijk uitziet van, svp de honden hier op dot veldje niet uitlaten en anders graag de behoefte van uw hond opruimen ivm spelende kinderen? Zo is het voor iedereen duidelijk...en is het niet specifiek tot haar gericht. Dat bordje dan in het grasveldje zetten? Of mag dit niet?
     
  10. glimworm

    glimworm Niet meer actief

    ik zou het gewoon zeggen op een vriendelijke luchtige manier.
    De vrouw is hier net komen wonen dus zij weet toch niet dat dat veldje altijd door de kids gebruikt wordt? lijkt me dat ze het juist fijn vind als je dat even tegen haar zegt zodat ze er rekening mee kan houden. ik zou zoiets wel op prijs stellen iig. ;)
     
  11. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou gewoon zeggen: Joh wist je dat er hier veel kleine kinderen spelen? Misschien zou je de hondenpoep willen opruimen voor hen?
     
  12. Smnee

    Smnee Niet meer actief

    Als dit geen hondenveldje is, kun je toch vriendelijk zeggen dat er veel kinderen spelen. Dat je het niet kwaad zeggen wil, maar bang bent dat hier straks onenigheid over komt?

    Wat betreft opruimen, op honden uitlaat plekken, wat aangegeven is met een bordje, hoeft niets opgeruimd te worden. Op alle andere plekken wel.
     
  13. Rosa5

    Rosa5 VIP lid

    21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    In de meeste gemeentes is dat inderdaad zo. In onze gemeente is geen algemene opruimplicht voor hondenpoep.
    Dus in principe mag het gewoon wat zij doet.

    Ik ga haar maar gewoon erover aanspreken als ik haar weer met de hond hier op het grasveldje zie. Een bordje maken is ook een goede optie. Geen idee of dat mag eigenlijk. Maar misschien ook wel overbodig, het is hier maar een klein dorpje en het is algemeen bekend dat de kinderen hier op het veldje spelen. Verder laat gelukkig ook niemand zijn hond hier uit.
    Er er zijn hier genoeg plekken waar je de hond uit kan laten zonder andere mensen te storen, dus zal het wel goed komen denk ik. Nog geen 2 min. lopen en je loopt hier zo de polder in.
     
  14. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.316
    913
    113
    Als je ergens nieuw woont weet je dat natturlijk niet dus je zou gewoon kunnen zeggen goh zag dat je een hondje hebt die kunnen vaak het beste daar en daar uitgelaten want op het gras hier voor is kinderspeelruimte dus daar is hondenpoep niet zo fijn ;). En dan snapt ze vast de hint :D
     
  15. Mama092013

    Mama092013 Fanatiek lid

    23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Ik heb zelf 2 honden, en toen wij hier kwamen wonen liet ik de honden ook uit in de wijk op verschillende veldjes. Nu ruim ik wel altijd de poep op, omdat ik het zelf heel verveld vind om poep te laten rondslingeren, en kan me daar zelf ook echt aan ergeren.
    Toen bleek er op 1 veldje ook veel kinderen te spelen, en dat wist ik ook niet. Toen heeft ook iemand in de straat daar (vriendelijk) aangegeven dat daar vaak kinderen spelen. Ik laat hier nu ook nooit meer mijn honden lopen, omdat ik echt niet wil da kinderen in de poep stappen (ik kan tenslotte niet alle grassprieten ontdoen van alle poep;)) ik stelde het dus ook erg op prijs dat ze me hier op aansprak. Ik heb hier alle begrip voor.
    Ik neem aan dat als je het gewoon uitlegt dat daar kinderen ze spelen, ze daar echt wel begrip voor hebben, en dus ook rekening mee houdt. Hoop ik dan.. Anders is het gewoon een botte trien haha
     
  16. mamavanmeisje

    mamavanmeisje Fanatiek lid

    17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Mijn moeder heeft een keer in iedere drol een vlaggetje gestoken :p
    Of trommel een paar buurkinderen op om samen een bord te schilderen 'hier spelen wij graag'. Ik denk dat als je het op een positieve manier brengt je ook goede reacties krijgt.
     
  17. Gijsje

    Gijsje Fanatiek lid

    29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik ruim het overal op behalve op de bedoelde uitlaat velden/stroken.Dit doen hier de meeste mensen wat ik ook normaal vind,we betalen natuurlijk niet voor niets 150,- per hond aan gem.belasting.
     

Deel Deze Pagina