Hoe zouden jullie dit aanpakken?????

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nyncke, 17 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nyncke

nyncke Fanatiek lid

10 aug 2007
    1.661
    0
    0
    in het brabantse land
    Even mijn verhaal: Ik ben werkzaam in de kinderopvang. Nu wist ik in juli al dat mijn contract in januari niet verlengd gaat worden ivm bezuinigingen. Ik ben vanaf toen ook al aan het solliciteren, maar steeds niet doorgekomen. Nu heb ik gister op een vacature gesolliciteerd hier in de buurt. Vandaag al een telefoontje gehdad of ik maandag op kennismakingsgesprek wil komen. Tuurlijk wil ik dat.

Nu mijn vraag: wanneer zouden jullie vertellen dat je zwanger bent? Ik heb trouwens bij mijn vorige zwangerschap geen klachten gehad en nu eigenlijk ook geen klachten.

Hoop dat jullie het nog snappen.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.559
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer je nog niet al te zichtbaar zwanger bent, dan zou ik in ieder geval eerst het kennismakingsgesprek afwachten. Pas wanneer ze je uitnodigen voor een vervolg gesprek zou ik het gaan aankaarten... dus pas in 2e gesrpek . Ze moeten je "willen" om jouzelf en ze moeten je niet afwijzen omdat je toevallig zwanger bent.

Succes!!!

3. nyncke

nyncke Fanatiek lid

10 aug 2007
    1.661
    0
    0
    in het brabantse land
    Dank je voor je antwoord. Nee het is nog niet te zien, ben al fors van mezelf. Dus dat scheelt. Ik zat zelf ook al wel aan te denken om dat pas het 2e gesprek te vertellen

4. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Je bent je werkgever verplicht max 3 maanden voor je uitgerekende datum in te lichten over een zwangerschap. Nou werk je daar natuurlijk nog niet..

Wat ik zou doen is met het kennismakingsgesprek nog niks zeggen. Op het moment dat ze je ook echt willen hebben en je je arbeidsvoorwaardengesprek hebt (over je contract enzo) dan zou ik het vertellen. Dan kunnen ze eerst kijken of ze JOU willen hebben. En als ze dat willen dan moet je gewoon openkaart spelen. Want het vertellen nadat er getekend is vind ik eerlijkgezegd niet kunnen. Al is het maar voor je eigen geweten.

5. jup

jup Actief lid

10 aug 2011
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    In ieder geval niet bij het kennismakingsgesprek, dan heb je een grote kans dat ze voor een andere kandidaat gaan. Je bent niet verplicht het nu al te zeggen. Het voelt misschien als 'liegen', maar vergeet niet dat een werkgever zulke dingen ook doet en dan heet het 'zakelijk'. En je werkgever krijgt een vergoeding he als jij met verlof gaat, dus voel je niet schuldig!
    Maar ik zou het denk ik zelf wel in het arbeidsvoorwaardengesprek vertellen, ook al ben je er niet toe verplicht. Gewoon omdat dat netjes is en je het wel al vlug gaat zien en dan moet het sowieso.

6. nyncke

nyncke Fanatiek lid

10 aug 2007
    1.661
    0
    0
    in het brabantse land
    Maar wat als ze tijdens de kennismaking beginnen over een kinderwens. Ik weet ik zoek het nu wel heel ver maar wil deze baan zo graag, want thuiszitten is niets voor mij

7. ecl

ecl Niet meer actief

Nyncke ben het helemaal met de andere dames eens.

Over een kinderwens mogen ze je geen vragen stellen, als ze dit wel doen dan hoef je hierop geen antwoord te geven.
    Vaak vragen ze zoiets als waar zie je jezelf over .. jaar, geef dan puur over het zakelijke aspect antwoord.

Succes morgen, hoop dat het gesprek mee gaat vallen en dat je de baan hoe dan ook krijgt! Zo niet dan is het hun verlies.
    Heb je wel ook andere sollicitaties lopen? is denk handig om je niet blind te staren op 1 vacature.

8. nyncke

nyncke Fanatiek lid

10 aug 2007
    1.661
    0
    0
    in het brabantse land
    Heb wel gesolliciteerd, maar word telkens niet uitgenodigd, of kom ik weer niet verder.

9. ecl

ecl Niet meer actief

Nyncke vervelend zeg. Nog meer reden voor mij om voor je te duimen met deze baan!
    Ben je inmiddels al op gesprek geweest? zo ja hoe is het gegaan?

10. jup

jup Actief lid

10 aug 2011
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze mogen niet naar je kinderwens vragen. Ik denk dat ze voor je functie wel kunnen vragen 'Heb je zelf kinderen?', maar dan zeg je gewoon 'nee'. En de rest vullen ze zelf maar in. Ik zou me niet te druk maken, als er ergens een branche is waar men om de haverklap met verlof gaat is het wel de kinderopvang, dus ze zijn er heus wel op berekend.

11. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Hee Nyncke!

Hoe is je gesprek gisteren gegaan? Heb je verteld dat je zwanger bent? Ik heb je even gevolgd omdat ik gisteren een meeloopdag had bij een kinderdagverblijf en ik ben aangenomen!!! Ben super blij. Hoop dat jouw gesprek ook goed verlopen is.

Liefs Tara

12. nyncke

nyncke Fanatiek lid

10 aug 2007
    1.661
    0
    0
    in het brabantse land
    Nou maandag was dus echt een kennismaking. Kreeg natuurlijk ook de vraag hoe ik mezelf over 5 jaar zie. Dus heel zakelijk geantwoord. Werkend op een KDV wat ik goed kan kombineren met een gezinsleven. Heb ik niets te veel verteld toch.
    Verder ging het gesprek best goed. Zo goed zelfs dat ik morgen op 2e gesprek mag komen. Daar komen alle kandidaten die een ronde verder zijn en alle leidsters die daar al werken samen. Als dat posi is mag ik nog een dag meelopen.

Weet dus nu echt niet wanneer ik het evt moet zeggen. Pas na het meelopen denk ik.

@Tara: gefeliciteerd met je nieuwe baan.

Deel Deze Pagina