Hoelang aan de borst drinken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vintage35, 30 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vintage35

    Vintage35 Bekend lid

    7 mei 2015
    907
    885
    93
    Goedemiddag

    ik geef sinds 2.5 week borstvoeding aan mijn dochtertje. Het gaat goed en ze groeit. Uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd hoelang jullie kindje deinkt per voeding. Hier is me geleerd om per voeding 2 borsten aan te bieden. Eerste borst leegdrinken en 2e borst als toetje. Maar mijn dochtertje hoeft maar 1 borst per voeding en drinkt gemiddeld tussen de 7-10 minuten en is dan klaar. Nu twijfel ik of dat niet heel kort is. Omdat ik veel lees dat baby’s langer drinken en vaak 2 borsten. Ik hoef eigelijk niet onzeker te zijn omdat ze groeit maar ben toch nieuwsgierig naar jullie ervaringen.

    Groetjes Vintage
     
  2. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.178
    6.705
    113
    Vrouw
    Wat ik me voornamelijk nog herinner is van bij mijn oudste: beide kanten 10 minuten en niet langer. Hij werd een mega Michelin mannetje, en dronk dus ook echt wel veel.

    Mijn jongste dronk ook wel 10-20 minuten denk ik. Dat zijn voor mij normale tijden. Maar het zal afhankelijk zijn van hoe snel je melk stroomt, maar hoe snel kindje verzadigd is, hoe lang ze drinkt.

    Let er goed op dat je wel regelmatig blijft aanbieden aan beide kanten, anders kan je productie snel teruglopen zo in het begin.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    M’n zoon dronk in het begin zo’n drie kwartier, en dan beide borsten. En liet er 3 uur tussen. Dag en nacht.
    Mn dochter dronk al heel snel maar paar minuten per keer. En dan ook maar 1 borst. Maar dan wel elke 2 uur overdag. Maar sliep wel heel gauw door.
     
  4. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Hier beide 10 min per borst.
     
  5. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Mijn dochter dronk ook 5-10 min 1 borst en wilde geen ‘toetje’. Ze groeide als kool. Blijkbaar haalde ze het in die tijd. Later bleek ook met kolven dat er heel veel melk kwam. Dus zolang ze groeit, plast en tevreden is zou ik me geen zorgen maken. (En als de andere borst niet te gestuwd raakt met deze frequentie, anders zou je die kunnen kolven evt in overleg met een lactatiekundige)
     
  6. Vintage35

    Vintage35 Bekend lid

    7 mei 2015
    907
    885
    93

    Fijn om te lezen dat het met 1 borst en relatief kort drinken ook goed kan gaan. Had je hierdoor geen terugloop van productie zoals hierboven wordt benoemd?
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier gingen ze allebei pas later 2 borsten drinken, heel lang was 1 gewoon echt genoeg. Ik gaf dan dus eerst links, voeding erna rechts, zo telkens om en om. Soms wel wat stuwing, vaak kreeg ik tijdens het voeden ook een toeschietreflex, dan kolfde ik met de hand wat melk af (gewoon in een hydrofiel, soms hoefde ik niet eens met de hand te helpen, het opvangen in een bakje of zo’n cupje vond ik echt te veel gedoe, dus nooit gedaan…).

    Later eerst links, dan nog heel even rechts, volgende voeding eerst rechts, en dan nog even links etc etc.
     
  8. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Dat vind ik moeilijk te beantwoorden, want ik heb vanwege weinig tot geen productie rechter borst na drie weken alleen nog maar links gevoed en het meeste via kolven vanwege veel pijn. Uiteindelijk na 3 maanden gestopt. Dus als je twijfelt over terugloop van productie kun je dus gaan kolven, maar dan ligt ook overproductie op de loer. Dus als je dat wil gaan doen zou ik een LK in de arm nemen.
     
  9. Vintage35

    Vintage35 Bekend lid

    7 mei 2015
    907
    885
    93
    Bedankt voor je reactie!
     
  10. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    Hier met die leeftijd ook een tijdje 1 borst (en binnen 10 min). De lactatiekundige zei dat dit prima was. Vanaf een week of 5/6 wilde ze weer beide borsten. Het had volgens mij niet heel veel invloed op mijn productie. Rond 6 weken hebben ze vaak weer een regeldag en wordt het wel weer bijgetrokken.
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    Na 3 kindjes aan de borst is mijn ervaring dat echt elk kind z’n eigen ding doet.
    Oudste dochter dronk best lang per borst, 30 minuten of zo.
    Jongste dochter dronk wat korter naar minder effectief, zij was een echte snacker en wou vaak kleine slokjes.
    Zoon was een soort van vacuüm zuiger, die was in max 15 minuten klaar en volgetankt, nog nooit een kind zo melkdronken gezien :D
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.106
    113
    Vrouw
    Hier helaas 45 minuten. Was te lang. Maar hij had een zwakke mond motoriek bleek achteraf. Hij kreeg ook eerste weken bijvoeding met afgekolfde melk omdat 45 minuten drinken slopend was.

    Nu slurpt hij in 10 minuten 2 borsten leeg.

    De behoefte verandert grote kans dat je kindje over een poosje wel 2 drinkt :)
     
  13. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.139
    15.210
    113
    Ik ben nu ruim 10 maanden bezig en ze drinkt nog steeds maar 1borst per keer :) dan is ze klaar en wil of slapen of spelen.
    Hoe lang ze drinkt wisselt vanaf het begin al erg. Al is een lange sessie vaak ook veel tutten (borst ipv speen) ipv effectief drinken
     
  14. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Wisselt per kind. Na 3 kinderen die minstens 3 kwartier over een voeding deden en dan wel beide borsten, heb ik er nu 1 die in 5 tot 10 minuten met 1 borst volgetankt is.

    Let er met maar 1 borst per keer geven wel op dat je iedere borst voldoende blijft stimuleren. Als iedere borst maar eens in de 6 uur geleegd wordt (met 3 uur tijd tussen een voeding en maar 1 borst per keer) heb je kans dat je dan teruggang krijgt in productie. Hoeft niet, maar kan wel.
     

Deel Deze Pagina