Hoelang last na knip?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Kroontje1992, 12 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Hallo dames,

    Ik ben twee weken geleden bevallen van mijn eerste zoon. Het was een zware bevalling en hij is uit nood gehaald met de vacuüm en er is dus een flinke knip gezet. Hij woog 4585 gram.
    Nu is de pijn van de knip al een stuk beter dan eerst moet ik zeggen. De wond is aan de buitenkant bijna gesloten maar toch kan ik er niet goed op zitten. Lopen is ook niet echt prettig. Ik zie ook nog vaag de blauwe plek bij de knip en het litteken voelt wat hard aan. Maandag moet ik van de verloskundige naar de gyn om er naar te laten kijken. Misschien dat het weer open moet zei ze. Daar zit ik echt niet op te wachten..
    Hoelang hebben jullie hier last van gehad? Heeft het gewoon meer tijd nodig?

    Alvast bedankt!
     
  2. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Gefeliciteerd nog! Maar ik ben ook twee x ingeknipt en het moet wel echt binnen paar dagen (4-5) zo genezen zijn dat je er prima op kunt zitten. Dus ik vermoed dat het mss niet helemaal goed is gegaan. Wel fijn dat je hiervoor weer bij de gyn een afspraak hebt staan. Misschien is het alleen ontstoken? Sterkte!
     
  3. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik had twee weken
     
    Kroontje1992 vindt dit leuk.
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb twee keer een knip gehad en dat was echt een wereld van verschil. Na de geboorte van de oudste heb ik er lang last van gehouden. De eerste week kon ik nauwelijks lopen en al helemaal niet zitten. Het was meer de bloeduitstorting er omheen, dan de wond zelf waar ik pijn aan had. Na de eerste week / anderhalve week werd het wel beter. Maar bijvoorbeeld fietsen duurde echt wel wat langer voordat ik dat aandurfde.
    En zelfs maanden later was vrijen altijd even 'doorbijten'. (Beetje expliciet misschien, maar de eerste penetratie voelde ik echt wel even een soort steek. Maar na een paar 'bewegingen' werd dat steeds minder tot het verdween en dan was er niks aan de hand. Maar bij de volgende vrijpartij begon het dan toch weer met die stekende pijn. Dat heeft vrees ik echt wel máánden geduurd.
    Zelfs toen ik er niet echt meer last van had, voelde ik het litteken soms nog wel zitten. Vooral bij bepaalde weertypes en als ik dan bijvoorbeeld op de fiets zat. Geen pijn, maar ik voelde dan nog wel precies waar het zat.

    Bij de tweede weer geknipt, dus ik had dezelfde verwachting. Maar het was echt compleet anders. De volgende ochtend zat ik gewoon rechtop te ontbijten. Natuurlijk blijft een bevalling pittig en een knip is gewoon een wond. Ik zal niet beweren dat ik er geen last van, maar ik was wel gelijk weer redelijk mobiel, voor een vrouw die net een kind had gekregen.
    Het herstel ging ook vlotter. Vrijen is nooit een probleem geweest. Nadat de nieuwe knip genezen was, heb ik geen last meer gehad van het litteken. De nieuwe knip wordt op dezelfde plek gezet, op het litteken.

    Ik zou niet enthousiast willen roepen dat je jezelf 'zomaar' moet laten inknippen. Maar achteraf ben ik wel blij dat ik bij de volgende bevalling opnieuw een knip heb gehad. Wat het ook was dat niet helemaal goed zat na de eerste bevalling, is de tweede keer wel goed gehecht / goed genezen. Ik heb tijdens de geboorte van de jongste zelf om een knip gevraagd, omdat ik merkte dat ik hem er gewoon niet uit kreeg (bleek een sterrenkijker te zijn). En op dat moment denk je toch aan je kind en niet aan jezelf. Maar voor mezelf baalde ik wel dat het weer moest. Maar het heeft voor mij dus alleen maar goed uitgepakt.

    Moraal van het verhaal is denk ik: iedere knip is anders en geneest anders. Als je pech hebt, kun je inderdaad lang last houden. En dat is eigenlijk niet nodig. Dus als je wel last houdt, blijf er dan niet meer rondlopen.
     
  5. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Het antwoord wat je niet wilt horen: vijf maanden, en hoewel de hechtingen waren losgekomen, was er geen ontsteking of iets anders aan de hand. Gewoon langzame genezing en last van het litteken. En ik voel het nog steeds tijdens eerste dagen menstruatie en bij regen op komst :oops:
     
  6. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    157
    169
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO
    Ik ben 6 weken geleden bevallen met knip. Ik kon na een dag of 5 weer aardig zitten. De eerste dagen was dit wel flink doorzetten. Na de kraamweek had ik bijna geen last meer van mijn knip, alleen het ‘gaan zitten’ moest ik rustig doen.

    Na 2 weken helemaal geen last meer, ook niet tijdens het vrijen. Het litteken is wel stug, maar volgens mij wordt dit met de tijd beter.
     
  7. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ik heb er 1,5 dag echt wat last vab gehad. Meer niet
     
    Kroontje1992 vindt dit leuk.
  8. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Ik heb niet het idee dat het ontstoken is. Misschien een hematoom eronder? Ik hoor het morgen van de gyn.
     
  9. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Dankjewel voor je uitgebreide verhaal. Wat apart dat het de ene keer een hele nasleep kan hebben en de andere keer veel sneller geneest. Ik ben benieuwd wat de gyn morgen te zeggen heeft.
     
  10. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Zo dat is snel gegaan! Ik hoop dat het binnenkort bij mij ook beter wordt.
     
  11. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Pfoeee daar moet je toch niet aan denken. Ik ben daar dus ook bang voor dat het gewoon langzaam gaat. Heb je ook aan de bel getrokken of heb je het gewoon zo gelaten?
     
  12. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ja, in het begin heeft de verloskundige nog een aantal keer gekeken, later de gyn en huisarts ook nog.
    Maar misschien heb je over een week al wel veel minder klachten! Ik hoop met je mee!
     
    Kroontje1992 vindt dit leuk.
  13. Mellshariff

    Mellshariff Bekend lid

    22 jun 2018
    520
    575
    93
    Vrouw
    Gefeliciteerd! Ik had er ong 3 weken last van. Van het litteken heb ik na 6 jaar nog steeds af en toe last.
     
    Kroontje1992 vindt dit leuk.
  14. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    157
    169
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO
    @Kroontje1992 Hie gaat het nu met je? Merk je wel elke dag verbetering?
     
  15. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Niet echt moet ik zeggen. De wond sluit wel steeds meer maar als ik zit en loop is het net alsof er iets hards zit, knikker ofzo. Ik laat straks wel even weten wat het ziekenhuis zei.
     
  16. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.259
    3.497
    113
    Eerste bevalling was totaal ruptuur met knip, weken last van gehad, wild vlees aan laten stippen enz. Pas na 3 maanden niet gevoelig meer.
    Tweede bevalling alleen totaal ruptuur en nergens last van gehad, alleen de eerste paar dagen wat gevoelig.
    Ik geloof echt in de theorie dan een knip pijnlijker is en moeilijker geneest omdat het niet natuurlijk is, in tegenstelling tot spontaan uitscheuren.
    Hopelijk valt het mee zo en heeft de genezing 'gewoon' wat extra tijd nodig.
     
    Kroontje1992 vindt dit leuk.
  17. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Gefeliciteerd!
    Ik herinner mij die periode nog goed toen ik alsmaar opzoek was naar ervaringen.
    Ik ben bij de jongste ook bevallen mbv de vacuum. En helaas... ik heb heel erg getobt met de knip. Hij was toen niet ontstoken, maar na 2 weken kon ik nog amper erop zitten en lopen deed ook pijn. Heb er lang geweekt in een laagje biotex in bad. Bij de controle bij de vk doorgestuurd naar de gyn omdat het er toch niet helemaal uitzag zoals hoorde (wat ik dus ook wel verwachtte). Bij de gyn is tot 3x toe littekensweefsel weggebrand. Na de 3e keer was ik eindelijk zo goed als pijnvrij, ik was toen bijna 5 maanden verder.
    Maar helaas... toen zoontje 1,5jaar was kreeg ik er weer last van. Naar de Ha geweest en die zag dat ie onderhuids alsnog ontstoken was. Heb een kuur gehad en toen is het weer weggeaan. Ruim na een jaar toen een anale fissuur gekregen, wat nu ik hoorde, te maken KAN hebben met het hele gebeuren rondom de knip. Die is nu na behandeling ook over, dus momenteel van onder helemaal pijnvrij.
    Inmiddels ben ik 24 weken zwanger en ben ik er wel over uit dat ik niet nogmaals dit risico wil lopen en (gelukkig heb ik een keuze door eerdere ks) ga ik dit keer kiezen voor een geplande ks.

    Ik ben ook altijd bang geweest dat hij opnieuw geknipt zou moeten worden, hier is namelijk wel over gesproken bij de gyn. Maar gelukkig is dit niet het geval geweest.
    Ik hoop dat het bij jou allemaal mee mag vallen en de pijn heel snel over is!! Sterkte hoor!!
     
  18. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Ja dat geloof ik inderdaad ook. Wat een verschil ook bij jou! Met en zonder knip.. een wereld van verschil.
     
  19. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Och jeetje wat een toestand! Dat je er zo lang last van hebt gehad brr. Wat fijn dat je nu zelf mag kiezen, al denk ik dat een keizersnede ook wel even zeer doet en tijd nodig heeft. Maar ik snap je keuze volledig!
     
    Mammielove vindt dit leuk.
  20. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Ik kom net uit het ziekenhuis. Het is een combinatie van wondvocht, heling van de wond. Er is geen ontsteking te zien en het ziet er heel goed uit zei ze. Kreeg te horen dat ik sowieso nog wel vier weken mag rekenen qua helen van de wond en vermindering van zwelling. Ik ben al heel blij dat het niet weer opnieuw open hoeft maar man.. wat valt die knip tegen. Had dit niet verwacht. Er word ook vrij weinig over gesproken vind ik. Maar goed, af en toe een paracetamol en gaan met die banaan ;)
     
    Spectre vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina