hoeveel afvallen aan begin zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door kawaii, 6 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kawaii

    kawaii Fanatiek lid

    9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Hey dames!

    Vraagje.. zijn jullie afgevallen aan het begin van je zwangerschap? En zo ja, hoeveel?
    Ik ben niet eens extreem ziek, hoef niet veel over te geven (hooguit drie keer per week ofzoiets). Maar heb zo weinig eetlust.. ben al blij als ik een halve portie avondmaaltijd op krijg, en fatsoenlijk ontbijten en lunchen valt me ook zwaar. Probeer wel goed te eten, maar oef, moet bij het idee soms al kokhalzen... ben nu bijna 10 weken zwanger, en inmiddels ruim 3 kilo lichter.

    Ben sowieso al geen zwaargewicht. 3 kilo eraf gaat nog wel, maar er moet niet nog veel meer af. Hellup, hoe stop ik dit? :(
     
  2. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Blijven eten ;)

    Ik kon tijdens deze en de vorige zwangerschap ook slecht eten. En spugen heb ik niet gedaan. Bij de 1e ben ik langs een dietist geweest, omdat ik ook te weinig voedingsstoffen binnenkreeg. Haar advies was: op de klok eten, en dan mogen kleinere porties.

    Ontbijt was brinta of muesli
    tussendoor fruit of 1 boterham
    lunch 2 boterhammen
    tussendoor fruit of 1 boterham (afhankelijk van de ochtend)
    Avondeten, genoeg groente, vlees en koolhydraten minder van belang
    en 's avonds een koekje bij de thee.

    Dit was nog proppen, maar daarmee is het afvallen wel afgeremd. En bleef het stabiel tot zo'n 20 weken. Daarna begon het weer te stijgen.
    Deze keer heb ik er iets minder last van, maar probeer wel tussendoor een een boterham te eten.

    Ik merk dat gekruid eten ook minder goed gaat, dan zit ik na 3 happen vol, ipv een half bord. Liever pure wortels, pasta met groente, en een beetje tomatenpuree ipv saus, vlees als salami/gemarineerd dat soort dingen. Moet je zelf even kijken of dat bij jou zou schelen?
     
  3. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik begon pas aan te komen toen ik over de 20 weken was.
    Daarvoor heel langzaamaan afgevallen, 2 of 3 kilo of zo.
    Was ook niet misselijk, gebeurde gewoon.

    Maak je niet te druk, dan wordt het misschien alleen maar moeilijker om te eten. Desnoods halveer je je porties zodat je niet al moet kokhalzen bij het zien van een vol bord. En voor voedzame producten kiezen :)
     
  4. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    bij de 1e 18kg afgevallen en 19 aangekomen na de 20 weken ongeveer. Na het bevallen meteen 14 kg kwijt... en later nog een paar kg eraf gevallen door constant moeten plassen.

    Nu was ik 8kg afgevallen, en laatste weken weer paar aangekomen. Zit nu nog steeds 5a6 kg onder startgewicht..het blijft stabiel!!

    En een tip...gewoon eten wat je kunt eten...zoveel mogelijk hele dag door....... anders ff overleggen met je vk misschien mag je naar een dietiste.
     
  5. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Idd, vooral blijven eten wat je aanstaat. Dat gaat toch het makkelijkst naar binnen. Als je wel kunt drinken, kun je ook kijken naar drinkontbijt, shakes, sappen, soepjes (geblenderd). Als je echt het gevoel hebt dat je veel te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, kun je ook bij de apotheek drinkvoeding halen, dat zijn een soort maaltijdshakes (net zo iets als modifast, die zou je ook kunnen proberen trouwens) met toegevoegde vitamines etc. Dan hoef je ook minder te 'proppen' :)

    Dietist is ook een goede optie! Die kan je ook helpen met dingen bedenken die je zou kunnen proberen en je meer info geven over drinkvoeding. Deze dietist: Contact in Den Haag heeft veel ervaring met dit soort problemen in de zwangerschap. Ze consulteren ook via telefoon of kunnen evt doorverwijzen naar iemand in de buurt.

    Suc6
     
  6. kawaii

    kawaii Fanatiek lid

    9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Bedankt dames! Goede tip van dat drinkontbijt, die ga ik proberen. Meteen lekker veel zuivel en vezels.
    Gister een goede dag qua eten, zelfs een volledige portie avondeten op. Hoera!

    @Antares:
    -18kg? Jeetje... *shock* dan blijft er van mij niks meer over...
     
  7. nikkie83

    nikkie83 Fanatiek lid

    16 jun 2007
    2.054
    1
    0
    tussen hier en daar
    ik ben nog helemaal niets aangekomen na 34 weken :)
    maar heb wel n buik van 110cm omtrek
    voor ik zwanger was ben ik bijna 9 kilo afgevallen en ik eet (lees vreet) genoeg gewoon groente fruit en gezonde maaltijden maar ook snoep en koekjes snap er niets van :) kindje groeit ook prima dus volgens de vk is er niets aan de hand .
    heb nu verlof dus misschien komt ik nu wel aan maar dan is de schade te overzien :)
     
  8. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Komt wel denk ik hoor. Ik was bij de eerste ook in het begin wat afgevallen, en daarna kwam het er gewoon toch weer bij. Probeer genoeg calorie rijk voedsel te eten, en misschien dingen die je wel prettig/lekker vindt.

    Ik ben bijvoorbeeld niet meer zo van alles wat zacht/warm is. Warm eten vind ik niet zo lekker, en brood ook niet geweldig, maar ik vind crackers en salade dan juist wel weer lekker, dus dat probeer ik dan vaker te eten.

    En... de 12 weken komen in zicht, hopelijk is het spugen dan minder en kun je wat meer eten! Bij mij helpen trouwens gemberpillen goed tegen de misselijkheid.
     
  9. vaddie

    vaddie Fanatiek lid

    30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier in de eerste drie maanden 7 kilo afgevallen. Heb flink overgewicht dus kan absoluut geen kwaad. En kwam ook omdat ik geen eetlust had.

    Nu, met 18 weken wel iets meer eetlust maar eet nog steeds maar 2/3 van wat ik voorheen at. Helaas nu al wel weer 1 kg aangekomen. (in 5 weken tijd)
     
  10. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Gentle, gemberpillen mag je maar tot 12 weken (dacht ik ) gebruiken.. daarna kan het weeen opwekken.

    Hier 10 kilo afgevallen... heb het idee nu wel wat dikker te worden (naast mijn buik) morgen maar ff weer wegen :)
     
  11. veldmuisje

    veldmuisje Bekend lid

    27 jun 2011
    893
    0
    16
    Ben ook al tegen de 3 kilo afgevallen, maar ik heb dus geen overgewicht. Merk dat ik me best wat slap en moe erdoor voel..
     
  12. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Ja herkenbaar hoor, had ook geen overgewicht en dan is 10 kilo best veel! (ben ook opgenomen geweest) Ik dacht dat als je 5 % van je gewicht verliest het moet aangeven bij de vk/gyn.
     
  13. kawaii

    kawaii Fanatiek lid

    9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    5% is helemaal niet zoveel.. ik weeg 78 kg (ben 1.83 meter lang:D), dan is 5% nog niet eens 4 kilo? dan mag ik het wel aangeven volgende keer bij verloskundige!
    Vandaag echo gehad in het ziekenhuis, gyn zag geen probleem in die drie kilo "mits ik maar zo goed en gezond mogelijk bleef eten".
     
  14. justme66

    justme66 Fanatiek lid

    22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    ik ben ook zo'n 3 kilo afgevallen en heb niet eens gespuugd. wel weinig kunnen eten, dus verdeel het beter over de dag. zorg dat ik genoeg fruit enzo eet. heb helaas een wat lage bloeddruk, dus af en toe een dropje. volgens mijn moeder is het heel normaal om af te vallen en zolang het niet extreem wordt zou ik me er geen zorgen over maken.
     

Deel Deze Pagina