Hoeveel bloedverlies eerste menstruatie?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Bloem74, 5 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem74

    Bloem74 Actief lid

    15 nov 2016
    159
    29
    28
    Vrouw
    X
    X
    begint een menstruatie bij meisjes vaak met licht of veel bloed verlies?


    mijn dochter stond gisteren te douchen en na het douchen is ze gaan plassen en lag er aardig wat bloed in de wc, (we hebben al eerder gesproken over hoe een menstruatie begint en alles wat er bij komt kijken) ze heeft we daarna een maandverbandje in gedaan en had ze steeds een klein beetje bloed. zelfs vanochtend nog….


    enige waar ik dan nu over twijfel, tijdens het douchen heeft ze zich een klein beetje geschoren daaronder” dat zei ze pas achteraf want ze vond het lastig te vertellen(terwijl we altijd open zijn over dit soort dingen) eerst dacht ik misschien bloed ze daarom wel omdat ze met scheren een wondje heeft gemaakt, maar dat blijft toch niet bloeden tot de volgende dag?

    misschien is dat nu mijn eigen onzekerheid maar ik vind het zo jong als ze nu al echt gaat menstrueren.

    ze is overigens 10 jaar.
     
  2. Frun

    Frun Bekend lid

    13 mei 2011
    847
    1.064
    93
    Ik denk dat het per persoon verschillend is. Zelf was ik ook 10, maar weinig bloed verlies en veel krampen.
    Vriendin van mij, was wat ouder en die had heel veel bloedverlies.

    Mijn oudste was 12 en had niet heel veel, maar zeker ook niet weinig.

    Lijkt mij inderdaad sterk dat het van een scheerwondje is.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier begon het met veel. Had ik niet verwacht (geen idee waarom…).
     
  4. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Het kan allemaal, veel of weinig. Kan ook best zijn dat er de volgende keer maanden tussen zitten.
    Na het plassen lijkt me echt niet van scheren komen, dan was het na het douchen wel gestopt.
    Wat meer van water kan wel, maar niet zo veel later nog.

    Volgens mij vinden alle moeders het te vroeg als hun kleine meisje ineens niet meer zo klein blijkt te zijn.
    Hopelijk heeft ze er niet veel last van!
     
    Bloem74 vindt dit leuk.
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Zal inderdaad overal verschillen. Hier was het de eerste keer niet heel veel, de 2e keer al stuk meer.

    Je geeft aan dat ze zich aan het scheren was daar, dan neem ik aan dat ze daar ook haar heeft, dus dan is ze hormonaal waarschijnlijk ook wel zo ver dat er een keer menstruatie komt.

    Hier kwam de beharing ook niet lang voor de 1e menstruatie.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ze is heel jong, maar niet ongebruikelijk jong. Van scheren lijkt mij idd ook stug, dan zou het wel een heel flinke wond moeten zijn en dan zou ze er flink last van moeten hebben en wat er ook al gezegd, ze moet zich al scheren, dus zover is ze al wel, dan is het logischer dat er ook menstruatie aan komt.
    Mijn eerste keer was ook gelijk wel veel weet ik nog. Mijn dochter is nog niet zover, maar zij heeft ook nog niks te scheren (13, ik was ook laat).
     
  7. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.930
    12.404
    113
    Vrouw
    Van scheer wondje bloed je niet zoveel of ze moet een enorme wond hebben maar dan zou ook écht pijn doen.
    Kans is groot dat ze dan ongesteld is geworden.
    Hier was ik pas 15/16 maar wel gelijk enorm veel lang en pijnlijk maar achteraf komt dat door baarmoeder vorm
     
  8. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.527
    1.497
    113
    Ik had veel bloed of zag/merkte het te laat.
    Had verder nergens last van het was er ineens.

    Maar scheerwondjes of het is een flinke jaap.
    Maar vaak is het oppervlakkig en bij plassen prikt het.
    Dus als ze daarover niets zegt dan is dit een toch een begin.
    Het kan ook daarna weer even duren voor ze het weer is.
    Althans dat heb ik wel eens gehoord dat ze niet gelijk een nette cyclus hebben.
     
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Hier was het na 4/5 weken weer, had haar al wel gewaarschuwd er rekening mee te houden (als in: inlegkruisjes/maandverband en donkere broeken)
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier precies zo.
     
  11. Bloem74

    Bloem74 Actief lid

    15 nov 2016
    159
    29
    28
    Vrouw
    X
    X
    bedankt dames! ze had een maandverbandje in naar school en mee naar school. ze kwam uit school dat ze 2 keer moest verschonen dus het is wel echt begonnen, moet even aan het idee wennen want vind haar nog zo “jong” maar dat zal het moedergevoel wel zijn. gelukkig is het bloeden niet constant, nu al even niet..
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik zou er met tien ook meer ‘moeite’ mee hebben. Mijn oudste dochter was een paar maanden 12, vond dat vroeg zat.
     
  13. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Eerste keer dat ik menstrueerde werd ik 's ochtends wakker in een plas bloed. Geen pijn of kramp gehad, maar wel veel bloedverlies. Maar was dan ook bijna 17.
     
  14. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.327
    830
    113
    Ik was bijna 16 en was heel weinig, ook paar jaar heel weinig last van gehad. Echt mazzel achteraf!

    Mn beste vriendinnetje toen was gewoon elke maand dag ziek tot ze aan de pil ging..

    Zo verschillend bij iedereen.
     
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik was net 12, veel bloed en buikpijn, meteen regelmatig iedere maand.

    Mijn dochter was ook net 12, maar bescheiden bloedverlies en ook weinig pijn, meteen regelmatig iedere maand. Ik denk zelfs om de 24-26 dagen, als ik een beetje goede inschatting heb (maandverband in prullenbakje). Ze lijkt er weinig last van te hebben, ik hoor er haar nooit over...
    (dat was bij mij wel anders o_O, die eerste jaren vaak ziek naar huis gegaan vanwege erg pijnlijke krampen en algeheel 'niet lekker')
     
    Bloem74 vindt dit leuk.
  16. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.527
    1.497
    113
    Hier zijn wij ook in afwachting ze word 11 eind deze maand.
    Borsten in ontwikkeling en haar dus zal denk ik ook niet gek lang duren.

    Weer een mijlpaal.q
    Dood eng hahah
     
    Bloem74 vindt dit leuk.
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ach jee 10 jaar is inderdaad wel jong maar niet ongebruikelijk maar liever heb je het niet voor je kind. Mijn oudste dochter was ruim 11 jaar toen ze voor het eerst ging menstrueren maar die liep toen wel al enige tijd met bruine afscheiding en kon ik haar al een beetje voorbereiden op wat komen ging. Bij haar was het wel direct heel heftig met flinke buikkrampen. Dit had ik ook altijd dus zeer herkenbaar. Haar menstruaties waren altijd zeer heftig. Veel bloedverlies ( incl stolsels) en veel buikpijn en echt beroerd ervan. Heb haar weleens ziek moeten melden omdat er niet tegenaan te verschonen was. Nu slikt ze al bijna een jaar de pil en is echt een enorme verademing. Ze kan hem doorslikken en ervaart geen enkele bijwerking dus ze is er helemaal happy mee. Als ze weleens een stopweek heeft is het vaak ook wel weer flink veel bloedverlies maar dan is het maar een dagje, ( zij is zowat 17 jaar)
     
  18. Bloem74

    Bloem74 Actief lid

    15 nov 2016
    159
    29
    28
    Vrouw
    X
    X
    wat naar is dat hè! je kan er ook echt beroerd van zijn. en het is zo verschillend per persoon. ik zat er vandaag nog wel even over na te denken, in september 10 geworden en nu doe ik in haar school tas maandverband… vind het nog al wat..
     
  19. Bloem74

    Bloem74 Actief lid

    15 nov 2016
    159
    29
    28
    Vrouw
    X
    X

    ik herken je gevoel, ik vind het nog al wat, het is wat je net zegt een mijlpaal, dochter heeft geen last er van maar ik lijk het erger te vinden dan zei, ( voor nu dan)
     
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ik zou er ook moeite mee hebben op deze leeftijd. Mijn jongste is eind augustus 10 jaar geworden en die begint nu wel borstgroei te krijgen maar ik hoop dat het ieder geval nog even een jaartje weg zal blijven. Ik vind ze zo jong om hiermee bezig te moeten zijn maar je doet er niks aan. Ik hoop dat haar menstruaties licht zullen zijn en misschien blijft het straks weer even weg.
     

Deel Deze Pagina