Hoeveel dagen in koelkast en toevoegen gekolfde melk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door KellD, 28 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    Lieve mama's,

    Ik heb een vraag wat betreft bewaren van het moedermelk. Mijn kraamzorg had me verteld dat je afgekolfde melk in de koelkast 6 dagen houdbaar is.
    Maar kan ik ook tot aan dag 6 afgekolfde melk toevoegen aan de bestaande fles? Ik weet dat je het afgekolfde melk niet gelijk mag toevoegen, maar deze ook eerst gekoeld moet worden. Maar is het dan mogelijk om van totaal 6 dagen bij elkaar te voegen (mits zelfde temperatuur natuurlijk)

    En wanneer zou het nieuwe afgekolfde melk ongeveer de zelfde temperatuur aannemen zodat je deze mag over schenken? Gaat dat om een paar uur of een volledige dag?

    En na het 'verzamelen' van de melk tot aan dag 6. Mag je deze dan nog invriezen?

    Alvast erg bedankt! Ben zelf nog wat zoekende omdat (eindelijk) dit keer de borstvoeding goed lukt en ik er ook kan van genieten..
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Bewaren 5 a 6dagen.Dan moet het echt op Je mag voedingen samenvoegen al ze gelijke temperatuur hebben. Dus even voelen na een uurtje. Persoonlijk zou ik enkel de melk van 24 uur samen doen en niet die van 4 dagen verder er bij. Pas als je het gaat geven. Dan neemt de houdbaarheid van je versere melk af. Invriezen doe je binnen 24 uur. Dus dan voeg je die voedingen samen en die je in de vriezer. Maak niet te grote porties. Het kan zoeken zijn hoeveel je kindje drinkt. Melk ontdooi je in de koelkast door de avond ervoor de melk daar te zetten.

    Hopelijk kun je zo verder :)
     
  3. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    Bedankt voor je bericht! Tot nu toe kolf ik alleen één keer in de twee dagen om langzaam aan een voorraadje op te bouwen als ik weer ga werken. Dit omdat ik zo niet het signtje wil geven aan m'n borsten dat ze "extra" moeten produceren. Het advies was dus één keer in de 2 dagen na een (liefst) ochtend voeding te kolven. Daarom kan ik dus niet het maximale kolven voor een vol flesje evt. Daarom was mijn vraag of ik het dus over een dag kon tillen om de melk bij de bestaande melk bij te voegen. En deze dus later in de vriezer te doen. Maar neem aan dat dit dus niet mogelijk is? Moet echt binnen 24 uur toegevoegd worden om het zelfde portie te kunnen invriezen? Sorry voor de eventuele lastige vragen , wil gewoon graag 'weten' :oops: ...

    En soms drinkt m'n zoontje het 'toetjes' borst niet. En deze staat dan wel wat op springen, dan kolf ik deze dus ook af. Maar tot nu toe krijg ik daar net aan 50/60 cc uit , uit één borst. Dit is dus niet voldoende voor een volledige voeding. Daarom leek het me ook handig om deze toe te voegen. Maar gewoon alles appart invriezen dus?

    Mag je dan wel verschillende data's van bewaarde moedermelk ontdooien en bij elkaar voegen?

    Alvast bedankt! :)
     
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Gewoon alle beetjes invriezen. Heb je het later nodig dan kun je alles wat je nodig hebt ontdooien. Misschien is ijsblokjes zak/bak wat voor je. Ben er uit betreft welke soort. Maar daar kunnen andere dames je vast meer over vertellen. (Vroeger deed ik ijsblokzakjes, elk blokje ongeveer 10 ml, maar dat mag nu vast niet meer met plastics. Er is vast een goed alternatief)
     
    KellD vindt dit leuk.
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Invriezen moet je idd binnen 24 uur. Maar kleine porties invriezen is geen probleem.
    Ik vroor in ziplock zakjes (van de ikea) is en schreef erop hoeveel erin zat.
    Ik deed ze plat in de vriezer zodat ik ze later allemaal rechtop in een la kon zetten.
    Ontdooien deed ik in een schaaltje (handig bij een evt lekkage, en dan is t nog bruikbaar ;)). Als t ontdooit was even zachtjes omzwenken voor de verdeling van de vetten, één hoekje afknippen en dan kon je t zo in een flesje gieten.
    De hoeveelheid bepaalde ik dan dmv het samenstellen van zakjes. Zeker als je een paar flessen nodig hebt de dag erna kun je die hoeveelheid in totaal dan maken van meerdere zakjes en verdelen over de flesjes. Vaak komt de hoeveelheid ook niet zo nauw als bij kv hoor (aangezien je die per 30 ml aanmaakt, werkt dat vaak wel zo). Dus je hoeft niet perse 150/180/200 ml te geven. 160/170/190 whatever ;), is dan ook goed.
    Overigens smaakt ingevroren melk blijkbaar anders. Ik zou vantevoren wel met enige regelmaat wat ingevroren melk laten proeven (hoeven geen hele flessen te zijn, gewoon beetjes). Je zal anders niet de eerste zijn die met een vriezer vol melk na haar verlof erachter komt dat baby de melk weigert :cry:. Evt mengen zou dan ook nog een optie zijn.
     
  6. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113



    Bedankt voor de goede tip! Dat zal inderdaad zonde zijn geweest!
     
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik deed mijn melk in boa vrije ijsblok bakjes. Bakje vol en goed bevroren in een zipzakje, met de datum van de eerste melk zeg maar die in het bakje ging.

    Om voorraad op te bouwen kolfde ik na de eerste voeding. Dan had ik vaak nog redelijk wat over.

    Ik had niet voldoende melk en mijn dochter groeide onvoldoende op melk. Dus ze kreeg 2 flessen borst bij de opvang en 1 flesvoeding. Nu kreeg ze vanaf haar geboorte al flesvoeding als bijvoeding.
     
  8. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113


    Ik probeer zoveel mogelijk op te bouwen kwa voorraad. Deed je elke dag kolven na de ochtend voeding? Ik kreeg als tip mee om dat één maal in twee dagen te doen. I.v.m over productie anders. Was dit bij jou ook zo?
     
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik zou blij zijn als ik overproductie had. Ik had nooit knallende borsten. Dat was misschien ook een teken van onvoldoende voeding...
     
  10. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Ik heb ook weer wat geleerd hier!

    Ik bewaar mijn melk in glazen ardo flesjes. Ik ben er super tevreden over. Goed schoon te maken en lekken niet en ze passen op de meeste kolven, dat scheelt weer over gieten.

    Ik kom toevallig net van benenden af. Kleine was nog niet wakker en ik werd wakker van de pijn! Eén borst zo hard als steen ongelooflijk ben snel gaan kolven. Daarna werd hij toch wakker en aangelegd, hij heeft ontzettend genoten tijdens deze voeding omdat de eerste spanning er nu af was. Terwijl ik juist wat gas terug wil nemen qua voeden omdat het te veel is. De vriezer ligt inmiddels ook al helemaal vol.
     

Deel Deze Pagina