hoeveel echo's is normaal?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door limbootje26, 10 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Hier standaard 4 echo's: 8-12-20-35. Ik heb er 2 extra gehad omdat ze niet zeker waren van de termijn en aan het eind nog één ivm niet indalen van de baby.
    Ik vond de echo's vanaf 20 weken trouwens alles behalve leuk. Ik kon echt niet op mijn rug liggen, werd ik benauwd, duizelig, misselijk. Ik heb dan ook weinig van die echo's gezien...

2. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Volgens mij is drie echo's normaal..

Zal maar niet zeggen hoeveel ik er al gehad heb.. Ivm hogere bloeddruk nog zonder medicatie willen ze het kleintje goed in de gaten houden mbt de groei en ook mijn vruchtwater houden ze vanaf nu in de gaten omdat het bij de eerste zwangerschap ineens snel minder werd..

3. Lov23

Lov23 Niet meer actief

@ts idd die kun je laten doen bij een echobureau... Zoals bv echowonder ;)

@biancaelisabeth dat is nog niet echt bewezen he of een angelsound onschadelijk is. Ik zou het gewoon niet te vaak doen voor de zekerheid.

4. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Ik heb alleen met 10 wk. een echo gehad en als alles verder goed verloopt krijg ik ook geen echo's meer. Dat komt natuurlijk ook omdat we zelf geen 20wk echo hebben gedaan. Maar bij ons in de praktijk is dat aardig normaal, dat je maar 1 echo heb. Dus ik zou als ik jou was al blij zijn met die 2 echo's die je nu sowieso al krijg!

5. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Hier heb ik 3 verplichte echo's: 12w, 20w, 30w. Eén per trimester. Ik heb wel een echo gehad met 8w, door een eerdere MA zelf afspraak gemaakt met een andere gyn voor een echo op 10w. Daarnaast heb ik 1 controle per maand waar er vluchtig wordt gekeken dmv een echo. Dit gebeurd op 15w, 24w, 34w. Zelf heb ik extra echo gehad voor het geslacht op 16w en doe een 3D echo op 28w. Dus in totaal zal ik 11 echo's hebben gehad. Nadeel is dan weer dan het kostelijk is (hier is een echo tussen de 65 en 90 euro).

6. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    In principe zijn echo's ook niet noodzakelijk, he? Het is in sommige gevallen nuttig om door middel van de 20-weken-echo voorbereid te zijn op sommige zaken of in te kunnen grijpen voor de gezondheid van moeder of kind, maar de rest van de echo's zijn "extra". Het is medisch gezien zelden van belang om een exacte termijn te weten en ook zelden van belang om de ligging van een kind met een echo te bepalen. Daarnaast zijn de termijnecho en liggingsecho ook beiden niet kosten-effectief. Er gaan wel eens stemmen op om die echo's ook af te schaffen. Ik ben eerlijk gezegd wel blij dat het er niet nóg meer zijn, op die manier wordt de gezondheidszorg wel erg duur.. Bovenstaande alleen in het geval van een ongecompliceerde zwangerschap, natuurlijk ;) Wat niet wegneemt dat het natuurlijk leuk zou zijn vaker te kunnen kijken.

7. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Vanwege het moeilijk zwanger worden heb ik in het begin meer echo's gehad, dus met 7 en 9 weken.
    Toen deze goed waren mocht ik naar de VK en daar heb ik de termijnecho en 20 weken echo gehad.
    Zelf hebben we toen nog gekozen voor een pretecho met 28 weken, dit kon gewoon bij onze praktijk, maar dat is volgens mij vrij zeldzaam.

8. JJaylinn

JJaylinn Bekend lid

19 dec 2013
    517
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik bij 10 weken, 12 weken en rond 20 weken.
    Zit nog te twijfelen om zelf rond 16 weken een echo te laten doen en 1tje rond 30 weken..

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Het is toch echt handig om te weten wanneer je uitgerekend bent lijkt mij?

10. Veer3

Veer3 Bekend lid

15 dec 2013
    805
    16
    18
    Hier normaal rond 10-12 weken om de termijn te bepalen en de 20 weken echo.

Zelf heb ik er een extra gehad met 8 weken, maar dit vanwege missed abortions.

11. Niekske78

Niekske78 Actief lid

18 nov 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wbt een angelsound: er is idd nog niet bewezen dat het schadelijk is, maar toch hoor en lees ik steeds vaker (ook bij vk-praktijken!) dat ze het afraden. Zie bijgaande link.

Angelsound

12. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Is inderdaad normaal. Vaak doen ze rond de 35 weken nog een kiggingsecho.

Hier elke 2 weken een echo, maar ben dan ook medisch.

13. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Hier door gynaecologen en vk nog nooit afgeraden een angelsound. Wel een echte dopler. Als het schadelijk is, dan mag het ook niet in de verkoop....

14. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.870
    113
    Vrouw
    Bij 8 weken, 12 weken, 20 weken en bij 30 weken (placenta ligging)

Deel Deze Pagina