Hoeveel eenheden hormonen spuiten?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Kramertje, 11 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

    Wij zitten momenteel te wachten op mijn menstruatie om daarna met ICSI-4 te beginnen.
    Bij deze 4e ICSI poging gaan wij Menopur 300IE. spuiten ipv 225IE.

    Wat ik me afvraag, is dit de hoogste dosering welke voorgeschreven wordt en wat is het verschil tussen 225IE. en 300IE.... nog betere kwaliteit eicellen? Of de hoop dat de kleinere die met 225IE niet helemaal meekomen, met de 300IE dosering wel mee komen?

    Zijn er ook dames welke een combi spuiten met Menopur en Gonal F bijvoorbeeld? En hoe was het resultaat?
    Wij hebben namelijk steeds maar rond de 5 a 6 folikkels en heb weleens ergens gelezen dat een combi hierin kan helpen.


    Benieuwd naar jullie ervaringen.

    Gr. ChantalK1979
     
  2. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    Ik krijg inderdaad een combi van gonal en menopur. De eerste keer (3 jaar geleden) 150 menopur en 150 gonal f. En nu 150 menopur en 200 gonal f. De eerste keer heeft die combi goed gewerkt, 4 cryo’s en ook goede kwaliteit embryo’s (en eicelkwaliteit is een probleem bij mij). Daarvan twee keer zwanger geworden (1 kind). Nu loopt het minder lekker en ga ik de volgende poging (hopelijk komt die er niet) een hogere dosering menopur voorstellen in verhouding met de gonal f om hopelijk de kwaliteit iets hoger te krijgen i.p.v. het aantal eicellen. Ik had nu namelijk 14 eicellen waarvan 8 rijp en slechts 3 bevrucht.

    In jouw geval zou een hogere dosering menopur al wel voor meer eicellen kunnen zorgen. Maar een combi kan ook helpen, maar niet ieder ziekenhuis doet dit..
    Succes, spannend weer!
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  3. LiefZonneschijntje

    27 nov 2017
    73
    16
    8
    Vrouw
    Toevallig! Deze vraag wilde ik ook gaan stellen.

    Ik spoot bij IUI 100 eenheden en had nog steeds slechts 1 eitje dat meedeed (overige twee waren te klein). Nu gaan we starten met ICSI en moet ik 150 eenheden gaan spuiten. Dat lijkt me zo weinig. Wat vinden jullie?
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  4. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Ik ben net 40 geworden en mijn eicelvoorraad is niet meer zo groot, vandaar de menopur. 1 poging met gonal-f gehad en geen goede kwaliteit eicellen, daarna poging met menopur, maar ze hebben vanuit het ziekenhuis veel te vroeg de punctie laten doen (had maar 9 dagen gestimuleerd) waardoor de hele poging verloren is gegaan. De laatste poging wederom menopur en ruim 16 dagen gestimuleerd en 7 folikkels met 5 eicellen. Helaas 3 goed genoeg voor ICSI. Uiteindelijk 2 goede embryos en een terugplaatsing van 2 embryos en zwanger van een tweeling. Helaas misgegaan bij 9,5 week. Nu zelf voorgesteld om een hogere dosis menopur te gebruiken (ziekenhuis is nogal rechtlijnig en niet meedenkend) of om een combi gonal-f/ menopur te gaan doen. Van laatstgenoemde had ons ziekenhuis nog nooit gehoord (zucht)......

    Spuitte jij dan per dag 150 menopur en 200 gonal f (dus 350 ie. per dag)? Mag ik vragen welke kliniek jij zit?
     
  5. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Ik ben bij ICSI begonnen met 225 IE., maar deze dosering kreeg ik ook gezien mijn leeftijd (toen wij begonnen was ik 37). Ik wordt nu opgehoogt naar 300 IE. Weet je hoe je eicelvoorraad is? Ik heb alijd rond de 5-7 folikkels, vandaar in combinatie met leeftijd de wat hogere dosering. Het is toch altijd een beetje uitzoeken wat werkt en bij je past. Ik heb de 1e ICSI met gnal-f gespoten, maar daardoor had ik geen goede eicellen, vandaar de overstap naar Menopur, wat voor de eicelkwaliteit beter is. Wil graag een combi gaan spuiten, maar ons ziekenhuis is nogal rechtlijnig en kent deze methode niet.... zucht.... Mag i ieder geval dus wel 300 IE. gaan spuiten, dus hopelijk kunnen we dan ook nog 1 of 2 cryo's krijgen.

    IUI ken ik verder niet (wel qua naam). Leg je dan ook je eigen cyclus plat met decapeptyl of iets anders en om je eispong op te wekken een spuit Ovitrelle of Pregnyl? Of werkt dit weer heel anders dan ICSI (ik weet dat bij IUI geen punctie nodig is)?
     
  6. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Heeft de arts je op de uitgangsecho aan het begin van de cyclus verteld hoeveel eiblaasjes er te zien zijn op echo?

    Alleen die hoeveelheid kun je opkweken dmv hormonen. Stel ze zien er 3, dan kun je alles ter wereld willen spuiten maar er groeien er dan max 3.

    Het is wel zo dat als je ouder bent het groeiproces wat trager gaat of dat ze niet allemaal gelijk groeien waardoor je niet alles kunt puncteren. Dan kun je idd wat met hormonen ophogen of mixen.
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  7. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    Klopt, ik spoot 350 per dag, gonal ochtend en menopur avond. Ik zit in Düsseldorf, daar wordt deze combi veel toegepast. Ik weet idd dat in Nederland de meeste ziekenhuizen dat niet doen/het niet kennen.

    Wat heftig dat je zwangerschap niet goed ging. Wanneer ga je nu weer starten?
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  8. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Ik heb 300 eenheden meriofert gespoten omdat ik bij 225 eenheden puregon/gonal f moeilijk te stimuleren was en er elke keer maar 1 of follikels groeide.

    Het verschil tussen de dosis is dat ze hopen dat er met 300 eenheden meer follikels gaan groeien, heeft niet altijd invloed op de kwaliteit.

    In Nederland is 300 eenheden het maximale en wordt door sommige ziekenhuizen niet eens voor geschreven.
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  9. LiefZonneschijntje

    27 nov 2017
    73
    16
    8
    Vrouw
    Ik heb een te hoog FSH. Mijn AMH is nog wel redelijk. Ik ben ook al wat ouder.

    Vervelend dat het ziekenhuis niet wil meewerken aan de combinatie van Gonal en Menopur. Overweeg je de overstap naar een ander ziekenhuis?

    Bij IUI leg je je eigen cyclus niet plat, je wekt idd een eisprong op met Ovitrelle of Pregnyl. In mijn geval wachtte mijn ei daar over het algemeen niet op en wilde al eerder springen.

    Nu dus de overstap naar ICSI. We hebben besloten één poging in NL te doen. We hebben alvast een aanmeldformulier voor Düsseldorf ingevuld. Op deze manier omzeilen we de wachttijd voor het eerste gesprek.
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  10. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Bij de 1e ICSI poging (september 2017) hebben ze een uitgangsecho gemaakt. Bij de andere 2 niet, maar gezien het resultaat (tussen de 5-7 folikkels bij iedere poging) is het bij iedere poging redelijk gelijk. Echter liggen er meer, maar er blijven altijd een stuk of 4-5 achter in groei helaas. Omdat we nu betaalde pogingen ingaan heb ik wel aangegeven dat ik vooraf wel een uitgangsecho wil hebben.

    Ne dat begrijp ik inderdaad, maar het probleem wat bij mij speelt is dat er op zich best een leuk aantal liggen (rond de 10-12), echter na een aantal dagen groeien er een aantal goed door en ene stuk of wat blijven achter in groei en kunnen ze ook niet aanprikken. Ik hoop/vraag me dus af of van 225 naar 300 IE verschil zal maken en de achterblijvers dan wel mee komen of dat het beter is een mix te gaan spuiten...
     
  11. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Ik zit bij MCK Leiderdorp. Ze willen gelukkig wel meegaan in de ophoging va 225 naar 300 IE., maar een mix..... ze keken me aan of ze water zagen branden toen ik dat opperde :( hahaha. We gaan nu 1 betaalde poging nog hier doen en anders willen we naar Gent (is voor ons iets makkelijker aan te rijden dan Dusseldorf).

    Ja inderdaad heel heftig. Bij de positieve test en 1e echo zagen we een toekomst met z'n vieren (wat gaaf een tweeling), dat veranderde een week later in een toekomst met z'n drieeën (vanishing twin) en weer 2 weken later hadden we weer een toekomst met z'n tweeën (onze andere embryo was gestopt met groeien en had geen hartactie meer)... :cry::cry:

    We hebben na de opgewekte miskraam uiteindelijk een menstruatie gekregen en nu wacht ik op de volgende (had vorige week moeten zijn, maar wellicht nog iets van slag). Zodra de menstruatie start gaan we aan ICSI-4 beginnen.

    Jullie zitten zelf nu in een poging..? Wat loopt er nu niet zo goed, folikkel groei?
     
  12. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Heeft de 300IE. Meriofert geholpen bij jouw?

    Ik spoort de 1e keer Gonal-F maar niet zulke goede eicellen, dat is wel verbeterd met Menopur. Waar we nu tegen aan lopen is dat er rond de 10-12 folikkelen klaarligge (opzich ene mooi aantal), maar ze niet gelijkmatig groeien en er daardoor telkens maar tussen de 5-7 aangeprikt kunnen worden. We hopen met de ophoging of wellicht met een combi Gonal F-Menopur (maar daar wil onze kliniek niet in mee) dat de achterblijvers uiteindleijk toch ook mee komen om zo wellicht ook eens een cryo te krijgen.

    Weet jij of er nog verschil is tussen Meriofert en Menopur?

    Ik heb er zelf om moeten vragen, anders zouden ze me nu gewoon weer 225 IE. laten spuiten. Maar ze gaan er wel gelukkig in mee. Ook omdat het een zelf betaalde poging wordt. Wordt het uiteindelijk niks, dan krijgen we een escape IUI.
     
  13. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Ik heb in juli 2017 diversen onderzoeken (ook bloed) gehad en daar kwam uit dat AMH nog goed was. FSH is bij mij nooit over gesproken. Dat kan blijkbaar ook voor problemen zorgen?

    Uhhm, nou ze willen wel meegaan voor deze poging in een ophoging van 225 naar 300. Als daar verder geen andere uitkomst uitkomt dan de overige ICSI pogingen willen we uitwijken naar Gent. Iemand die ik ken is uieindleijk ook naar Gent overgestapt en kreeg daar wel een combi. Zij is pas 30 maar moeilijk te stimuleren (altijd maar rond de 3 folikkels met 300 eh Menopur). Nu in Gent geweest en een comi Gonal-F 225 /Menopur 225 gehad en 12 folikkels, 1 terugplaatsing (zwanger) en nog 8 cryo's. Wil niet zeggen dat wij ook zo'n uitkomst krijgen maar..... wil vindt het wel de moeite waard het dan te proberen.

    Hoeveel ICSI pogingen hebben jullie nu gehad? Wel al eens zwanger geweest van een poging?
     
  14. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    Dat er van de 14 gevonden eicellen slechts 3 bevrucht zijn was wel een teleurstelling. En de eerste poging was direct al mislukt omdat er veen bevruchtingen hebben plaatsgevonden. Morgen heb ik als het goed is een terugplaatsing, dus dan weer even spannend.

    Hopelijk gaat deze poging lukken bij jou met de ophoging en is Gent niet nodig. Succes!
     
  15. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Bij mij heeft het geholpen uit die poging heb ik 2 kindjes gekregen.
    Had in die poging 5 follikels, die alle 5 zijn gaan groeien. In alle 5 een eicel, 1 te groot/rijp en 1 nog niet rijp genoeg. De overige 3 zijn bevrucht en doorgedeeld tot dag 5. Verse tp is mijn dochter. Andere 2 zijn toen ingevroren en mijn zoontje is de 2de uit de vriezer.

    Met 10-12 en 5-7 eicellen is volgens mij een super nette score. Ik heb nooit meer dan 6 follikel gehad ivm vervroegde overgang.

    Of er verschil is tussen de mediactie weet ik niet. Ik reageerde niet goed oo menopur qua groei van de follikels.

    Je fsh kan invloed hebben omdat als deze te hoog is het een teken kan zijn dat je in de overgang raakt vaak is dit wel icm je amh
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  16. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Dat kan ik me voorstellen inderdaad. Wij hebben 3 bevruchtingen met 5 eitjes, je hoopt dan toch met met 14 eicellen dat er meer bevrucht zijn. Rot he, geen enkele bevruchting :cry: Onze 2e poging was er 1 bevruchting, maar deze is niet gaan doordelen, dus geen terugplaatsing en einde 2e poging.

    Wij hebben ook geen 10-12 follikels hoor. Ze kunnen er altijd maar max 7 aanprikken. Er zitten er dan vaak nog wel wat meer (stuk of 4/5 kleintjes) maar die groeien niet goed mee en kunnen ze dus niet aanprikken. We hopen dus met een ophoging of wellicht een combi dat we net wat meer folikkels hebben om aan te prikken.

    Mmmm misschien eens vragen of ze bij mij deze FSH waarde ook eens na willen kijken, zeker nu met een zelf betaalde poging.
     
  17. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Vergeet ik nog te vragen of en hoe je terugplaatsing verlopen is...? Spannend weer he...Ik duim voor je :thumup:
     
    DR87 vindt dit leuk.
  18. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    @Anke1988
    @DR87

    Hahaha ik heb jullie beide geantwoord in 1 bericht per ongeluk .....:D
     
    DR87 vindt dit leuk.
  19. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.127
    431
    83
    De terugplaatsing is goed gegaan, maar helaas was dit de enige blasto die het gered heeft (de andere twee zijn gestopt met delen). Ik merk dat ik al bezig ben met de volgende poging, al is dit natuurlijk ook een kans. Maar ik wil dan wel bespreken om de menopur omhoog te gooien en de gonal f wat lager. Kwaliteit is toch echt het probleem bij ons..
     
    anoniem02 en Kramertje vinden dit leuk.
  20. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Spannend zeg en 1 embryo is gewoon een kans! Jammer dat de andere gestopt zijn met groeien. Je bent zo ook zo snel door je pogingen heen he, ook iets waar wij tegenaan lopen. Een nieuwe poging even uit je hoofd zetten, deze gaat gewoon blijven plakken. Doe je nog wat extra's om de innesteling wellicht te bevorderen?

    Bij onze laatste poging waarbij ik zwanger werd van een tweeling had ik 2 weken duphaston tabletten (zoiets als utrogestan, maar dan tabletvorm) en zelf slikte ik daglijks tarwekiemolie en dronk dagelijks een glaasje granaatappelsap. Of het specifiek daaraan gelegen heeft weet ik niet, maar ik was wel zwanger!
     
    DR87 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina