Hoeveel eten 8 maand.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sama1, 10 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Misschien hebben jullie tips. Mijn dochter van 8 maand kan wanneer ze honger heeft zo auditie doen voor een nieuwe snickers reclame. Ze is in de middag zo chagrijnig wat pas weg gaat wanneer ze haar avond eten en yoghurt op heeft. Ik heb het idee dat ze tegen de klippen omhoog eet maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Dit is wat ze ongeveer eet op een dag.

    7.00 fles 210. Drinkt ze op.
    10.00 fruit 200 gram en water.
    12.00 boterham met fles 210. Gaat ook niet helemaal op.
    15.00 rijstwafel en fles 150. Gaat niet helemaal op.
    17.00 200 gram groente en 100 gram yoghurt.
    19.00 fles 210. Gaat op.

    Zelf heb ik het idee dat ze aan die rijstwafel met fles niet genoeg heeft tot warm eten. Soms zit ze te huilen bij de eerste paar happen zo'n honger.
    Ze drinkt trouwens nog nutramigen wat ook licht verteerbaar is.
    Papfles kan niet ivm Haberman speen.
    Iemand suggesties?
     
  2. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    En als je de fles ipv. om 15.00u om 16.00u geeft?
     
  3. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Naast groente ook vlees/vis/eitje en rijst/pasta?
    En dan eventueel sochtends ook een sneetje brood naast de fles? Dan zit er over de gehele dag meer in. En anders gewoon twee rijstwafels?
     
  4. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Die fles wat verschuiven naar 16.00 is misschien ook een idee. Het is niet alleen groente. Maak zelf het eten en zit van alles in zoals aardappelen, rijst, vlees, vis enz.
    Ja misschien is een boterham in de ochtend ook een idee inderdaad. Gosh heb al het idee dat ze zoveel eten. Gaat ook zo snel van 7 flessen naar een normaal eet patroon :)
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    In een rijstewafel zit ook alleen maar lucht, daar zitten geen voedingsstoffen in.
    Maar aangezien de fles niet op gaat vraag ik me af of het wel honger is.
    Maar je kunt haar ook gewoon wat rauwkost geven. Of een stuk fruit.
    Of de yoghurt als tussendoortje ipv als toetje.
     
  6. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Op dat moment heeft ze ook geen reuze trek. Alleen lijkt het dan tot 5 uur echt te lang wanneer ze haar rijstwafel op heeft en een klein flesje.
     
  7. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Na het warm eten en yoghurt duurt het haar ook weer te lang tot de laatste fles. Die wil ze het liefst al om half 7 terwijl ze dan net om half 6 haar warm eten op heeft met yoghurt. Die fles gaat ook in 1 teug leeg.
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Ik zou dan gewoon wat meer op verzoek geven. Geef de fles wanneer ze hongerig is, no problemo.
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Kan je haar geen ander drinken tussendoor geven? Misschien heeft ze na het avondeten gewoon wat dorst nog?
    Verder zou ik proberen over te gaan naar gewoon eten in stukjes, tenminste ik maak uit je post een beetje op dat ze waarschijnlijk afgewogen en gepureerde hapjes krijgt?
    Hier kreeg ze toen grovere prakjes en zacht fruit in stukjes, met 9 maanden de warme maaltijd ook gewoon in stukken. Dat zorgt voor veel meer verzadiging dan dat het 'hap,slik,weg' is.
    Overigens kon onze oudste ook zo flink eten hoor. Die at met 8 maanden gewoon een potje 12+ weg als hij eens een potje kreeg, hij had aan de 8 maanden potjes echt geen genoeg, vulde gewoon niet voldoende.
    Interesse in flessen werd op die leeftijd ook wel minder, dus daar zou ik me verder niet druk om maken.
    Ik zou wel gaan beginnen met een ontbijt ook. De fles wordt steeds meer alleen maar 'drinken' i.p.v. een hele maaltijd. De oudste at hier vanaf 7 maanden een boterham in de ochtend. De jongste at van 6 maanden tot 1 jaar meestal een bordje pap, zij dronk de fles niet zo geweldig en vond pap wel lekker dus op die manier ging er makkelijk een fles naar binnen, at dan vaak een bordje pap van 150cc melk.
    En verder kan je best wat meer of extra tussendoor geven. Hier houden de kids het ook geen 5 uur uit op alleen een rijstwafel. Ik gaf op die leeftijd ook reepjes komkommer/paprika, nog een keer wat stukjes fruit of soms van die maisfingers o.i.d.
    Hopelijk kan je hier nog wat mee.
     
  10. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Dat klopt inderdaad. Alleen is onze dochter meer dan een maand te vroeg geboren en heeft ze een verminderde zuig kracht. Vandaar ook de speciale speen. Ook eten van dikkere stukken lukt haar slecht. Voor een 1 week geleden kreeg ze brood nog niet weg. Rijstwafel wil nu wel daar sabbelt ze lekker op. Doordat ze minder kracht heeft krijgt ze dikkere stukken ook slechter weg en eet ze sinds deze week gepureerd zonder water. Daarvoor deden we er nog water bij om het dunner te maken. Tussendoor krijgt ze ook wel drinken. Dit wel uit haar fles, ze weet echt nog niet wat te doen met een andere beker. We proberen wel.
    Met daarnaast de melk die ze niet mag en het moeilijke slikken wat nu beter lijkt te gaan is het soms een hele zoektocht.
     
  11. cherubin

    cherubin Bekend lid

    8 sep 2014
    549
    360
    63
    NULL
    NULL
    Wij gaven ook geregeld smiddags een tweede stuk fruit bij de oudste. Evt extra brood smiddags?

    De jongste begint nu pas beetje brood te eten dus als dat goed gaat gaan we de fles einde middag langzaam vervangen voor een tussendoortje, idd extra fruit of een cracker, soepstengel oid
     
  12. Teacher86

    Teacher86 Lid

    30 jul 2016
    97
    33
    18
    NULL
    NULL
    Volgens het Voedingscentrum is dit een voorbeeld van een goed dagmenu voor een baby van 8 maanden oud:

    Ochtend:
    • Borstvoeding of fles opvolgmelk
    Tussendoor:
    • Reepje geroosterd bruinbrood
    • Bekertje water
    Middag:
    • 1 bruine boterham besmeerd met margarine uit een kuipje en belegd met een mengsel van geprakte aardbei met een beetje kwark
    • Borstvoeding of een bekertje opvolgmelk
    Tussendoor:
    • Fruithapje van 3 lepeltjes geprakte peer
    • Bekertje lichte lauwe thee zonder suiker
    Warme maaltijd:
    • Prak 4 eetlepels gare bruine bonen met een vork fijn. Prak 2 eetlepels gekookte courgette en 1 eetlepel gekookte tomaat fijn. Voeg eventueel wat vloeibare margarine toe om het smeuïg te maken.
    • Bekertje water
    Avond:
    • Borstvoeding of fles opvolgmelk
    Op hun website vind je meer voorbeelden van een dagmenu:
    https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/eerste-hapjes/voorbeeld-voedingsschema-en-recepten-voor-je-baby.aspx

    Zulke voorbeelden vind ik handig, maar ik kijk ook naar wat mijn kind wilt. Sowieso geef ik altijd borstvoeding op verzoek en mijn dochtertje krijgt bijvoorbeeld meer brood/fruit/groente als ik merk dat ze meer wilt. In de ochtend krijgt ze ook standaard een broodje na de borstvoeding (vaak eet ze dan een halve snee).
     
  13. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Ja die had ik inderdaad ook gezien maar dan is er denk ik helemaal geen land meer te bezeilen met onze honger lap. Zij redt het niet op 3 lepeltjes geprakte peer en in de ochtend een reepje geroosterd brood. We doen nu het volgende en dat lijkt goed te gaan en ze is meer tevreden.

    Ochtend 1 boterham en fles.

    Tussendoor fruit 200 gram

    Middag 1 boterham en fles.

    Tussendoor rijstwafel en fles.

    Avond 200 gram groente met aardappelen en bv vis. Maar net wat de pot schaft. 100 gram yoghurt.

    Voor slapen een fles.
     

Deel Deze Pagina