hoi hoi, ik heb besloten te stoppen met de borstvoeding. maar hoe nu af te bouwen? ik heb wel op internet gelezen dat je het per direct kunt doen (flesvoeding volledig geven) en dan alleen de stuwing weg te kolven. Volgens mij heb ik dat bij mijn jongens zo gedaan... maar je kan ook per voeding afbouwing...ze heeft nu 3 dagen 1 flesje gekregen en de rest borstvoeding. Maar neemt je productie niet enorm af als je een voeding minder geeft. Ze kwam vanacht nl ook niet voor een voeding dus dat zijn er direct 2 minder....als mijn lichaam daardoor minder melk aanmaakt, kan dat dus de reden zijn dat ze vandaag niet echt tevreden is... (of ze zit nu in een regeldag....) hoe hebben jullie dat gedaan en hoe beviel dat?
Mijn dochtertje is nu 3 maanden, ik heb tot 2 maanden volledig borstvoeding gegeven. Na 2 maanden ben ik begonnen met afbouwen omdat als ik een week per voeding zou rekenen, ik zeker 8 weken bezig zou zijn en ik wilde het afgebouwd hebben voor ik weer aan het werk moest. Nou ging het afbouwen bij mij heel snel. Ik heb alleen in het begin 1x lekkage en stuwing gehad, dit was direct na de voeding weer over. Verder nooit ergens last van gehad dus kon ik vlot afbouwen. Toen ik nog op 3 borstvoedingen zat had ik wel steeds meer het idee dat er niet meer genoeg was. Ik geef nu nog 1 voeding, 's morgens vroeg maar merk ook dat dat minder wordt. Toen ik volledig borstvoeding gaf, gaf ik steeds maar 1 borst per keer omdat ik ruim genoeg melk had. Nu geef ik bij die ene voeding beide borsten en een voeding duurt zeker een half uur, terwijl dat eerst vaak maar 10 minuten was (toen ik volledig borstvoeding gaf). maar ik denk dat het erg per persoon verschilt. De ene krijgt ook heel veel last van stuwing en de ander dus niet. Sommigen lukt het nog heel lang om 1 voeding per dag te geven, bij anderen is het vrij snel gebeurd. Het is een kwestie van ervaren denk ik. Doordat je elke keer een voeding verandert heb je wel veel kans dat je kindje constant wil regelen, dat had die van mij wel een beetje namelijk. Steeds een ander ritme, maar ja wat wil je als je elke week wat anders aangeboden krijgt... en nog steeds drinkt ze heel onregelmatig, maar dat deed ze waarschijnlijk ook toen ik volledig borstvoeding gaf, alleen dan zie je niet wat ze drinken.
Bij mij ging het overstappen heel gemakkelijk en snel. Nadat ik de eerste 2 voedingen had weggelaten liep de borstvoeding heel snel terug. Ik gaf pas 4 weken borstvoeding dus mijn productie was ook nog niet heel erg constant denk ik. Ik wilde nog wel even de nachtvoeding houden, maar dat was na 2 weken al niet meer genoeg voor mijn zoontje helaas. Ik heb 1 dag wat stuwing gehad en kreeg harde plekjes. Ik heb toen mijn borsten heel goed leeg laten drinken en verder geen last gehad. (heb ook helemaal geen stuwing in de kraamweek gehad overigens) Ik zou niet cold turkey afbouwen. Je kindje moet er ook aan wennen dat hij uit een flesje moet drinken ipv uit de borst en dan niet meer lekker warm tegen mama aan ligt. Mijn zoontje dronk gelijk heel goed uit een flesje, maar ik merkte aan hem dat hij daarna extra behoefte had aan knuffelen. En ik zelf trouwens ook. Een fles geven is niet te vergelijken met een voeding aan de borst.
Het beste voor je lichaam en je kind is om rustigaan per voeding af te bouwen. En dan niet de haastschema's van 3 dagen die je op commerciële sites ziet, maar gewoon, echt rustigaan, tien-veertien dagen per af te bouwen voeding nemen. Stoppen en in één keer kunstvoeding gaan geven en spanning afkolven is heel ongezond, het kan in noodgevallen, maar je borstweefsel loopt er een enorm trauma mee op. Ook is het slecht voor de hormoonbalans in je lichaam.
dat is best pittig zolang de tijd nemen...als je als vrouw wil stoppen met borstvoeding voordat je weer aan t werk moet kan je dus beter maar niet beginnen aan borstvoeding als 1 voeding afbouwen minstens 10 dagen duurt.... ik merk wel verschil als ik zo om mij heen vraag; echte borstvoedings-fans zeggen precies wat jij zegt, en de rest zegt eigenlijk: joh, met een week ben je ermee klaar.......
Tuurlijk kun je best beginnen, en dan heb je tijd zat om de voedingen onder werktijd afgebouwd te hebben! Tenzij je 24 uur per dag werkt heb je daarna nog voldoende tijd om de andere voedingen af te bouwen.
nou ik hd ook veel tijd nodig om af te bouwen. 3 dagen was zeker niet genoeg en een week ook niet. Ik kreeg hele erge stuwing enz en veel lekken verschrikkelijk. Toen heb ik van de HA pillen gekregen om te kunnen stoppen omdat ik medicatie voor mijn pnd moest slikken. Ik baal er nog wel van want de voeding liep super
Jammer dat je huisarts je die pillen voorschreef, ze zijn nl. niet echt effectief en verergeren postnatale depressie klachten. Saliethee werkt veel beter om de melkstroom in te tomen. En daarbij: de meeste postnatale depressie-medicatie kan gewoon samen met borstvoeding (wel altijd advies bij lactatiekundige zoeken), en stoppen met borstvoeding verergert vaak een postnatale depressie.
Ik kan helaas niet aan alle voorwaarden voor de opleiding voor lactatiedeskundige voldoen, omdat ik op de plaats waar ik woon geen hands on ervaring kan opbouwen
Dat komt doordat de borstvoedingsfans zich over het algemeen ook echt in borstvoeding verdiept hebben en er dus iets meer verstand van hebben dan "de rest".
Ik heb bij beide kinderen in n week of 4 afgebouwd. (ze kregen toen nog 6-8 incl. 1 of 2 nachtvoedingen. ( ik heb ze 8 en 9 mnd gevoed) Geen last gehad van stuwing. Ben ook pas begonnen met afbouwen toen ze brood gingen eten (na 7 mnd), dan kregen ze in mijn ogen genoeg andere voeding binnen om ineens van 6-8x bv naar iets van 4 flesjes te gaan. Heeft geen problemen opgeleverd.