Hoeveel gooien jullie weg aan etenswaren?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 18 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ik werd geinspireerd door het datum topic.
    Gooien jullie veel etenswaren weg? Hier vind ik elk klein dingetje al teveel. Ben allergisch voor voedselverspilling, we beseffen soms niet hoe goed we het hebben.
    Maar wij gooien gelukkig niet heel veel weg. We zijn niet hysterisch met data en houden restjes in de koelkast goed in de gaten.
    Als er eten over is neemt man het mee voor lunch of we vriezen het in.
    Toch glibt er wel iets doorheen en daar baal ik dan van.
     
    Zwierezwaai, RoIn en Evanesco vinden dit leuk.
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.038
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier hetzelfde. Gooien eigenlijk bijna niks weg. Ik trek me weinig aan van tht, maar vertrouw op mn zicht en reuk. Zo zonde, voedselverspilling.
     
    RoIn, Evanesco, Iertje81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Jiseb

    Jiseb Fanatiek lid

    4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Wij gooien ook bijna niks weg. Nu de meiden wat ouder zijn, laten ze vaak korstjes of delen van het avondeten liggen. Soms kunnen we dat nog wel bewaren, maar vaak moet ik het ook weggooien en dat vind ik heel vervelend. Maar soms eten ze ineens alles op, dus ik weet niet altijd hoeveel ik voor ze moet maken.
     
  4. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Weinig en als er iets weg word gesmeten is het vlees.

    Fruit gaat in de smoothie of cake
    Groenten in soep
    Oud brood en koeken word broodpudding.
     
  5. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Wij gooien bijna nooit wat weg. Als ik eten over heb dan vries ik het in. Soms eten we gewoon restjes uit de vriezer. Als iemand dan zn bord niet op heeft dan kan je het geen 2e keer meer invriezen, maar dan is onze hond erg blij.
    Inkopen doe ik zo dat dingen nooit over de datum heen gaan, dreigt dat wel te gebeuren dan eten we het op of vries ik het in.
     
  6. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Te veel... ik maak altijd te veel eten. Daarnaast ben ik een soort hoarder en gaan er regelmatig producten die dan over de datum zijn weg. Heel erg zonde
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  7. sprits

    sprits Fanatiek lid

    21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Wij proberen zo min mogelijk te verspillen. We hebben altijd een kliekjesdag of gebruiken overgebleven eten als lunch. Ook vriezen we veel in.
    We zijn ook niet heel moeilijk met een houdbaarheidsdatum. Ik kan ook balen als er toch wat weggegooid wordt..
    Mijn vriendin wil graag" resten" hebben voor haar dieren dus soms gaat daar ook wat naar toe. Meestal " oud" brood.
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.920
    113
    Ik weet van een hoop vanmijn voorraad niet eens wat de uiterste houdbaarheidsdatum is. Al mijn gedroogde kruiden en specerijen zitten niet meer in hun originele potjes. Bloem, zelfrijzend bakmeel, alle soorten suiker, rijst, e.d. Zitten ook in andere potten. Dus ik weet niet eens wanneer dat over datum is.
    Restjes avondeten eet ik als lunch, of als het mogelijk is wordt het ingevroren. En soms weet ik het nog wel ergens in te verwerken, zoals risotto waar ik dan arancini van maak.

    Dus ik gooi zo weinig mogelijk weg. Maar af en toe kan het helaas niet anders. Ik gooi iig niet weg omdat iets over de datum is, zeker geen droge producten of bepaalde sauzen.
     
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Weinig denk ik. Vriezen vaak een portie die over is in. Als het te weinig is voor 1 persoon eet ik het meestal tijdens de lunch de volgende dag. Wat we wel weggooien is dan als er nog saus overblijft na het invriezen (dus de 2e keer van gegeten), of etensresten van de kinderen als ze hun bord niet leegeten. En af en toe een beschimmeld kapje brood.
    Verder ben ik ook afnemer van TooGoodToGo pakketjes en daar probeer ik ook altijd wat leuks mee te doen.
    Nu bijv vandaag drink ik rustig melk van 3 dagen over de datum, ruikt nog prima en geen klonten :thumup:
     
  10. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Weinig , of ik kook net genoeg , of ik kook een extra portie en vries die in voor als 1 van ons eens alleen moet eten.

    Qua zuivel kan het overigens wel beter. Partner is daar echt panisch voor :roflmao: op de dag van datum roept die al dat het stinkt en over datum is. Ik zorg er dan zo snel mogelijk voor dat het nog gebruikt word , maar helaas zie ik het niet altijd :D. Denk dat die ooit een keer zure melk of iets heeft gedronken :o::roflmao:
     
  11. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    In principe bijna nooit. Maar soms glipt er iets doorheen. Zo vond ik vandaag een verrotte appel, ja die gaat dus niet meer gegeten worden.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Nee niet veel en ja, ik ben dus wel panisch met data, maar ik heb gewoon geen grote voorraad en ga meerdere keren naar de winkel, waardoor ik zelden wat weg hoef te gooien.
     
  13. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Weinig denk ik. Restjes eten van de borden of wat te weinig is voor 1 persoon. Is het voor 1 persoon genoeg haalt mn vrijgezelle broer het vaak op (ik eet vroeg, hij laat).
    Voorraaddingen als het niet meer goed is
     
  14. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    Te veel vind ik zelf. Als mijn kinderen een traktatie krijgen op school kan ik de inhoud van hun broodtrommels weg doen. Wel eten ze bv graag koude pasta of restjes warm eten.
     
  15. Aries

    Aries Niet meer actief

    Ik ben er al veel beter in geworden, maar er gaat nog veel te vaak brood weg (iemand een tip voor restjes volkorenbrood?) en soms ook fruit of groente.
     
    Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  16. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Valt me eigenlijk wel mee.
    Al schil ik soms teveel aardappelen en zet m iijn man ze in de koelkast zonder deksel erop dus drogen ze uit.

    Eerder gaven we het dan aan de hond maar die lust het niet meer.
    Korsten brood krijgt hij wel.


    Van de groentes gooi ik nagenoeg nooit wat weg.
    Ik probeer precies genoeg klaar te maken.
    Wel koop ik altijd de grootste bloemkool en in de aanbieding altijd meer broccoli en wortels.
    Deze snij ik als we gaan eten in kleine stukjes (dat wat ik teveel heb) en vries ik in voor de groentesoep.
    Ga ik binnenkort ook doen met courgette, taugé en ander spul voor te wokken. Ideaal.
     
  17. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Een aantal maanden geleden nog te veel. Sinds ik per week boodschappen doe en man lunch mee neemt naar het werk al een stuk minder. Ik probeer ook vaker restjes eten in te vriezen en haal nu per portie brood uit de vriezer. Soms gebeurt het nog wel dat ze hier 4 of 5 verschillende soorten broodbeleg open trekken op 1 dag en dat gaat niet op in 3 a 4 dagen dus dan gaat er wel wat de prullenbak in. Ook open pakken koek of chips goed opbergen is voor vooral man en zoon een lastig iets blijkt want 9 vd 10 keer gaat het zo open de kast in en is het een dag later oud.
     
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Oh ja en als er brood over is gaat dat nooit de kliko in maar altijd naar de eendjes.
     
  19. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Bijna niks.
    Als ik eten over heb vries ik het in en neemt mijn vriend het de week er op mee als avondeten op de vrachtwagen.

    Kontje van het brood geven we altijd aan de eendjes.
     
  20. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Wij eten dan tosti / geroosterd brood of maak croutons.

    Niet naar de dieren iig. Zo goed is het niet voor ze.
     

Deel Deze Pagina