Hoeveel kleding heb je echt nodig?

Discussie in 'De lounge' gestart door Panter, 7 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij gaan binnenkort verhuizen, en ik ben begonnen met het sorteren van de kleding.
    Ik heb nooit wat om aan te trekken, zoals elke vrouw met een kast vol. :roflmao:

    Maar: 4 grote koffers verder is nog niet eens de helft van de kleding ingepakt van mijn man en mij.
    Dus bedacht ik me, misschien moeten we wel wat weg doen. Maar zo lastig wat er dan weg moet.

    Wat vinden jullie, hoeveel kleding heeft een mens minimaal nodig?
    Mss helpen de antwoorden me om afscheid te kunnen nemen van een deel van mijn enorme berg kleding. En die van m'n man:)
     
  2. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Alles wegdoen wat je al een jaar niet meer hebt gedragen?
    Ik kan dat zelf ook niet, ik zoek het 1x per jaar uit en bewaar wat net niet mooi zit, maar met een iets minder middel ;) weer wel. Dingen die ik te jeugdig vind, doe ik wel weg en ik koop alleen nieuw wat ik heel veel draag en dus ook verslijt, zoals spijkerbroeken en truien. Voor de zomer ga ik niets kopen, want heb echt veel te veel.
    Ik vind het ook zonde om prima en tijdsloze kleding weg te doen, dus ben meer van proberen niets te kopen totdat mijn kast minder vol is ;). Ik ga dan soms even los op ondergoed e.d. als mijn koopdrang te hevig wordt. ;)
     
    GossipGirlxoxo, nicole18 en Vero0504 vinden dit leuk.
  3. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.725
    113
    Gelderland
    Als je kleding goed met elkaar te combineren is dan heb je misschien helemaal niet zoveel kleding nodig. Kijk eens op Capsule wardrobe op pinterest en Instagram.

    Persoonlijk zou ik alleen nog de kleding weg doen wat niet goed meer past, niet mooi meer is of helemaal niet goed te combineren is. In het verleden heb ik wel eens dingen weg gedaan ivm ruimtegebrek en daar heb ik nu spijt van. Gloednieuw spijkerjasje bijv. Echt zo zonde want kon hem vervolgens weer opnieuw kopen ;)
     
    Zeebra en Vero0504 vinden dit leuk.
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    poeh ik heb dingen als galajurken op zolder hangen, dacht de bezem er doorheen te halen aangezien ik "vast niet meer paste" pas ze dus nog perfect..ze hangen weer. Zulke terug vinden is rotter dan ze te bewaren, plus dan nog t vermaak werk erbij. Komt mn werk met een gala kerstfeest, no problemo! :roflmao: (gewoon bij goebes, delft vandaan a 150-175 per stuk)

    De 1 jaar regel volg ik niet echt. Hooguit met basics als tshirts en truien. Ik volg de mode ook echt NIET dat scheelt.

    Vergeet ook niet dat je straks misschien wel wat klus/schoonmaak kleding nodig hebt. Voor evt witten of deur schilderen is een oud bedovertrek altijd handig.

    Kleding die je niet meer past
    Kleding qua model volledig uit de mode
    Kleding die je niet meer staat
    Kleuren die je niet meer staan

    Bewaar tijdloze kledingitems
    Bewaar een net zwart jurkje (heb me 3 jaar kapot gezocht, eindelijk een vervanger gevonden kwam ik mn originele jurkje weer tegen in een misplaatste doos..:|)
    Bewaar in elk geval een net, goed zittend pak met een paar blousen (trouwen/rouwen)

    Hier overwegend spijkerbroeken, tshirts longsleeves en vesten. Voor mn werk dan nog wat nette pantalons, tops en rokken. Zonder rekening te houden met hangers etc. heb ik ook zomaar 4 verhuisdozen. Gala jurken niet meegerekend.

    Dan hebben we nog kleding van levende geschiedenis...Doen we al een tijdje niet meer mee, maar laat ik ook nog liggen. Twee weken geleden nog naar gekeken, was er nog niet over uit. Dus laat nog maar ff gaan.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  5. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.674
    113
    't Gezellige Brabant
    Tja, hoeveel heb je idd nodig? Ik heb dus echt niet veel. Ik denk voor de winter 6 jurken en 2 vesten, 3/4 zwarte leggings voor er onder en meer is het niet. Ik draag geen broeken en koop sinds vorig jaar het liefst duurzame merken. Meestal kijk ik daarvoor in de sale en ben dan blij als ik er weer 1 of 2 heb gevonden. Zelfde met schoenen, ik heb 2 paar laarsjes en een paar snowboots voor de winter, voor de zomer 2 paar slippers en qua kleding heb ik denk ik ook zo'n 6-7 jurkjes. Ik was zo'n 3x in de week, dus zit echt nooit zonder ofzo. Mijn man heeft veel meer :rolleyes:

    Oh ja, voor de kinderen ben ik niet zo zuinig :D
     
  6. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ben druk aan het schiften geweest inmiddels.
    2 jurkjes gaan naar een vriendin, 3 broeken, 6 shirtjes, 3 rokjes gaan in de kledingcontainer.
    15 t-shirts van m'n man gaan in de kleding container. En 2 blouses.
    Ook 6 truien van m'n man gaan weg, die gaan naar een vriend van ons.

    Maar zelfs hierna blijft er wel zoveel over...
    Ik kan moeilijk spullen wegdoen merk ik wel. Bang dat ik ze daarna ga missen denk ik.
    Morgen ga ik de resterende kleding nogmaals bekijken en hoop dat ik dan nog wat weg kan doen. Want eerlijk, van sommige dingen wist ik niet eens dat ik ze nog had.
    Dus eigenlijk kan dat ook wel weg.... Maar ja dan denk ik weer: oh leuk, dat ga ik binnenkort aan trekken.
    Muts ben ik ook:oops:
     
  7. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Vacium zakken.
    Dan lijkt de hoop kleiner :D.
     
    Iertje81, owly, Vitamientjuh en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.281
    5.509
    113
    Bovenstukken max 10 per seizoen. Broeken 5-7 per seizoen. Dan nog een paar jurkjes, afhankelijk hoeveel je die draagt.
     
  9. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Wat ik doe: als ik wat nieuws koop, gaat er bij mij ook iets weg naar de kringloop. Dus 1 nieuw kledingstuk erin = ook 1 er uit. Ik doe kleding weg wat:
    - alleen nog voor de sier in de kast hangt waarvan ik denk: die kan ik nog aan als... (en dat ik dan uiteindelijk 2x per jaar nog draag)
    - waarvan ik denk: misschien ga ik het ooit weer dragen (wat ik vervolgens toch niet doe)
    - wat ik zonde vind om weg te doen door herinnering of hij is zo mooi.
    Dit doe ik dus tegenwoordig allemaal weg, want ik gebruik het niet. Ik heb dus alleen nog kleren in mijn kast wat ik ook daadwerkelijk meerdere keren in het seizoen draag. Wel lastig in het begin, maar als je eenmaal de knop om hebt wordt het steeds leuker. Een opgeruimde kast en een beter gevoel over je spullen dat je het echt gebruikt! Dit is mijn garderobe:

    1 winterjas + 1 zomerjas

    2 paar winterschoenen, 2 paar zomergympen, 1 paar slippers

    5 jurkjes
    3 colbertjes/jasjes
    6 lange mouwen shirts
    2 dikke truien
    6 lange broeken

    12 t shirts + zomerhemdjes
    8 korte broeken
     
    owly vindt dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Goh, wat heb je echt nodig? Tja dat is lastig te zeggen denk ik.
    Ik heb iig vast meer dan dat ik echt nodig heb:roflmao:
     
    Zeebra, Mapje en Neuzeke vinden dit leuk.
  11. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.267
    4.136
    113
    Ik heb 4 broeken die ik afwisselend draag, 5 truien, 2 vesten, en 7 T-shirts.
    Je hebt echt niet zo veel kleding nodig. Ik koop alleen kleding als een broek stuk gaat, en hou de rest neutraal en basis, alles past bij elkaar. Zo kan je veel verschillende setjes maken.
     
    Neuzeke en linkiepinkie vinden dit leuk.
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    We stonden gisteren met de buren te praten en de buurvrouw had schoenen gehaald.
    Volgens de buurman totaal niet nodig, ze heeft al 70 paar.
    De buurvrouw had ongeveer dezelfde reactie.
    Alsof we alles wat we hebben echt nodig hebben :D en toen somde ze een hele hoop onnodige spullen van hem op :roflmao:
     
    Iertje81, Zeebra, Vero0504 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ja, ik verspil zo min mogelijk hoor en koop zeker niet iets om het 3x te dragen en dan weg te gooien. Maar ik heb zeker spullen die ik niet per se nodig heb;)
     
    Zeebra en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Misschien dingen in een doos doen en na een jaar de dingen die je er niet uit hebt gehaald weg doen? Dat helpt bij mij als ik geen afscheid kan nemen.
     
    linkiepinkie vindt dit leuk.
  15. Jinxx

    Jinxx Fanatiek lid

    12 jan 2014
    1.932
    915
    113
    Ik snap nooit zo goed waarom je kleding weg zou willen doen als het nog goed is. Dat is toch juist jammer? Is het echt zo erg dat je heel veel hebt? Ik zou dan eerder met jezelf afspreken dat je vanaf nu niks nieuws meer koopt. En wat je nu teveel hebt, in opbergdozen doen en eens in de zoveel tijd je kast omwisselen met spullen uit die dozen :)

    Ik vind kleding heerlijk en kan nooit teveel hebben :D Zie het echt als hobby en struin eigenlijk iedere dag wel even mijn favo webshops af om te kijken of er nog wat nieuws te vinden is. Wat overigens niet wil zeggen dat ik iedere dag wat koop hoor, maar vind het een leuke vrijetijdsbesteding :thumup:;)
     
    Iertje81, Vitamientjuh, Zeebra en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.988
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Nee niet weggooien maar als het jaren in je kast ligt zonder dat je het draagt is de kans klein dat je het dan later opeens nog gaat dragen. Dan kan je het beter weggeven/ verkopen aan iemand die het wel draagt. Waarschijnlijk dingen die nooit echt mooi gestaan hebben of die toen in waren maar nu helemaal niet meer.
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    Bij mij is t meer "voor op mn werk" en dan vervolgens toch wat anders aantrekken wat gewoon warmer is :roflmao:
     
    Neskio vindt dit leuk.
  18. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik vind het zonde om allemaal mee te slepen en in het nieuwe huis een kast mee te vullen als ik het toch nooit aan heb. Dat is de gedachte er achter.
    Ik gooi het niet weg, of het gaat naar vrienden/vriendinnen of in de leger des heils container voor een 2de leven.

    Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat ik afscheid nemen van m'n kleren ook wel lastig vind. Bang dat ik dan straks niet genoeg heb. Maar heb gelezen nadat ik flink gegoogeld heb dat 40 kledingstukken genoeg moeten zijn. Dus ga ik alles wat ik vorige zomer en afgelopen winter niet heb gedragen een tweede leven proberen te geven.

    Scheelt verhuisdozen slepen en meer ruimte in ons nieuwe huis.
     
    MinnieMouse94 en linkiepinkie vinden dit leuk.
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Alles wat ik bv. al een jaar niet gedragen heb, ga ik niet opeens wel weer dragen. Uitzonderingen daargelaten (skibroek bijvoorbeeld) en nu met Corona helemaal, ik werk al een jaar thuis, ‘werkbroeken’ draag ik nu veel minder, ik draag nu vooral jeans (die ik thuis altijd al droeg). Ik gooi alleen weg wat kapot is (in de textielbak), de rest gaat naar de kledingbank, heeft er iemand anders plezier van. (y)

    Wat je echt nodig hebt...dat is niet veel, maar meestal heb je wel meer dan echt nodig, van bijna alles. Niets mis mee, zolang je er geen problemen mee hebt. Als je het idee hebt dat het te veel wordt, dan zou ik kijken wat je kunt minderen. Sowieso minder er in laten komen, dus minder nieuw kopen. En alles wat je al langer niet gedragen hebt dus weg. Bv. nu hangers (als je die hebt) omdraaien, alles wat je draagt hang je na het wassen recht terug en over een bepaalde periode kijken wat nog andersom hangt. Dat heb je die periode niet gedragen en mis je dus mogelijk niet.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  20. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Wat ik vooral doe is kijken wat heb ik al lange tijd niet gedragen, zoals zomerjurken die ik afgelopen zomer niet heb gedragen die gaan dit jaar gewoon weg ( wel naar de kledingbak) ALs je het draagt zou ik het niet weggooien, maar gewoon kritisch kijken heb ik het gedragen afgelopen jaar ja of nee. Ook kijkend naar hoe zijn de kledingstukken, zijn ze verwassen en vervaagd doe ze dan weg. Ik heb mijn kast absoluut niet vol hangen dat vind ik nergens voor nodig. En ik heb genoeg om af te wisselen als ik 1 x per week kleding was. Scheelt wel dat ik veel werkkleding draag dus op die dagen eigenlijk geen kleren er naast nodig heb.
     

Deel Deze Pagina