Hoeveel maanden voor uitzendbureau werken totdat je recht hebt op WAZO

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Evo, 27 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evo

    Evo Nieuw lid

    27 nov 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

    Ik vraag mij af hoeveel maanden je voor een uitzendbureau moet werken totdat je recht hebt op een Wazo uitkering.

    Ik ben 5 november begonnen met werken via een uitzendbureau en ik ben 3 april uitgerekend. Mijn plan is om 6 weken van te voren te stoppen werken.

    Krijg ik dan wel de uitkering?

    Groetjes Evo
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goedemiddag Evo,

    Goed nieuws, je hebt recht op een WAZO-uitkering van minimaal 16 weken zodra je een werkgever hebt of uitzendkracht bent. Het is hiervoor niet nodig dat je al een bepaalde periode werkzaam bent.

    Informatie over duur en hoogte van de Zwangerschaps- en bevallingsuitkering vind je hier.

    Ik wens je een goede zwangerschap verder.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare.
     
  3. Evo

    Evo Nieuw lid

    27 nov 2018
    3
    0
    1
    Vrouw


    Hallo Yvonne,

    Bedankt voor je snelle reactie.
    Ik heb nog een vraag. Vandaag heb ik verteld bij het uitzendbureau dat ik zwanger ben. Morgen ben ik precies 22 weken.

    Hier wordt gewerkt in 3 ploegen en dus ook nachtdienst. Dat heb ik vorige week voor het eerst gedaan . Ik heb 2 dagen kunnen werken. Elke keer na het werk kon ik maar gemiddeld 2 tot 3 uur slapen. Ik kon gewoon niet in slaap komen. Was uiteindelijk helemaal kapot ervan. Nu heb ik aangegeven of ik nu in de zwangerschap de nacht mag overslaan.

    Zijn ze verplicht om hier mee akkoord te gaan? Of mogen ze mij daarom weigeren en naar huis sturen. Ik wil hier heel graag blijven werken.
    Hopelijk kun je mij hier mee helpen.

    Groetjes Evo
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Evo,

    Goed dat je al hebt aangegeven dat je de nachtdienst graag wilt overslaan, omdat je gemiddeld maar 2 a 3 uur slaapt na een nachtdienst. Ik kan mij voorstellen dat je graag wilt weten of het uitzendbureau verplicht zijn om hiermee akkoord te gaan.

    Of het uitzendbureau verplicht is om met jouw voorstel, om de nachtdienst over te slaan, akkoord te gaan, is een arbeidsjuridische zaak. Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou je dit daar kunnen navragen, zij helpen je graag verder. Geen lid van een vakbond of rechtsbijstandverzekering? Dan kun je dit navragen bij het Juridisch Loket.

    Wanneer het werken in de nachtdiensten je zwaar valt, zou je je hiervoor ziek ten gevolge van je zwangerschap kunnen melden. Jouw uitzendbureau meldt je dan voor deze uren bij ons ziek. De uren die je overdag wel kunt werken, worden dan verrekend met de Ziektewet-uitkering.

    Ik wens je nog veel werkplezier en een voorspoedige zwangerschap toe!

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcare
     
  5. Evo

    Evo Nieuw lid

    27 nov 2018
    3
    0
    1
    Vrouw

    Hallo,

    Nu is er weer het 1 en ander veranderd. Nadat ik heb aangegeven dat ik zwanger ben kunnen ze me niet meer in de functie laten werken omdat ik geen nachtdiensten mag draaien van uitzendbureau. Het wordt afgeraden.

    Nu wil het bedrijf mij een andere functie geven waarbij ze mij geen fulltime werk kunnen garanderen. En dat is een probleem. Ik wil fulltime blijven werken maar door mijn zwangerschap kan ik dat niet doen bij hun.
    Wat moet ik doen in zo'n situatie?

    Groetjes Evo
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goedemiddag Evo,

    Je geeft aan dat je van het uitzendbureau geen nachtdiensten meer mag draaien. Daarom wil het bedrijf je een andere functie geven, maar daarbij kunnen ze jou geen fulltime werk garanderen. Jij wilt wel fulltime blijven werken tijdens je zwangerschap.

    Ook hiervoor raad ik je aan contact op te nemen met het Juridisch Loket . Zij kunnen je hiermee verder helpen.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare Team
     

Deel Deze Pagina