Hoeveel paracetamol per dag en hoelang tijdens je zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mayflower, 15 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Hoiihoii lieve dames

    Ik heb sinds 2 dagen een soort bijholte ontsteking. Zit achter me ogen en het doet zo'n verschrikkelijke zeer dat ik zelf geneigd raak op me oog helemaal naar binnen te drukken. ( Staat voor mijn gevoel heel veel druk op) ik heb ook een enorme hoofdpijn. En verkouden. Nu heb ik al meerdere mensen gebeld over maar ieder zeg wat anders de ene zeg 4 de andere 6 en de andere 8. Ze doen eigenlijk geen f**k maar ze halen dr scherpe pijn eraf. En nu dartel ik door. Even kort nu ha. Hoeveel paracetamol mag je in je zwamgerschap en voor hoelang achter elkaar? Of is er een andere pijnstiller die je ook mag gebruiken.
    Alvast bedankt :D
     
  2. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.139
    5.072
    113
    Tijdens je zwangerschap mag je drie keer twee paracetamol per dag voor maximaal een week lang. Andere pijnstillers worden afgeraden. Dit soort vragen kun je overigens het beste aan je verloskundige stellen. Beterschap!
     
  3. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    553
    113
    Vrouw
    In overleg met een arts mag je 4x op dag 2 paracetamol nemen. Na een week kan je afbouwen/stoppen maar je mag het ook langer gebruiken.

    Andere medicatie wordt afgeraden, heel veel beterschap.
     
  4. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Dankjewel. Ja ik had het gevraagd hun zeiden 8 per dag. Maar de huisarts zei 6 per dag en het zieke huis 4 per dag.
    Dus vandaar maakte me een beetje in de war
    Dankje wel lieve dames :D
     
  5. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.169
    1.591
    113
    Vrouw
    Mijn huisarts adviseerde mij destijds 4x2 per dag, in het begin van deze zwangerschap een ontsteking in Mn schouder gehad toen werd zelfs gezegd dat ik deze hoeveelheid langere tijd mocht nemen. Zou ik overigens alleen doen na overleg met een arts:). Beterschap!
     
  6. Annigje1

    Annigje1 Actief lid

    26 feb 2018
    348
    180
    43
    Vrouw
    Na mijn operatie mocht ik 3xper dag 2 pcm.
    Als je last van verkoudheid hebt kun je stomen ook nog proberen, ik had ook enorme pijn in mijn holtes, met name onder mijn ogen en of mijn kiezen los in mijn kaak zaten maar met 3 dagen 3x per dag gestoomd te hebben was dat bijna over :)
     
  7. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Ik heb deze zwangerschap meerdere malen pijnen gehad waarvoor ik paracetamol moest. De gynaecoloog, huisarts en apotheek zeiden allemaal maximaal 3x2 tabletten van 500mg per dag. Echt niet meer vanwege zwangerschap. Was ik niet zwanger dan had ik 4x2 gemogen.

    Daar heb ik me ook maar aan gehouden ondanks dat de pijn niet te harden was.
     
  8. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Ik heb er vandaag 7 op. Ik stoom 3 X per dag heb zelf zoutoplossing en ook nu de de andere neusspray gehaald met xylometazoline. Heb k bij me vorige zwangerschap ook gebruik. Heb het vandaag maar 1 x gebruik omdat ik echt hele.aal dicht zat. Wil het OOK alleen in nood gebruiken. Helaas zit ik nu tussen schip en wel met huisartsen aangezien ik midden in een verhuizing zit van de ene gemeente naar de andere. En ze zijn hier niet zo vlug.. Dus aan 2 kanten van de huisartsen kunnen ze niks doen. Het zit ook aan 1 kant. Ik kan zelf me gezicht daar niet aanraken of ik wil het echt uitgillen ik ben normaal helemaal niet van de pillen. Zelf toen ik was opgenomen met een verhoogde hersendruk nam ik misschien 1tje. Maar de druk die op me oog staat manmanman. Ik hoop dat het morgen weer een beetje minder is. Heb het even allemaal gehad. Ben super blij dat ik zwanger ben. Maar manmanman weerstand is gelijk 0 comma 0.
    Morgen ga ik maar proberen om misschien gewoon 3 x 2 of gewoon 1tje per keer in nemen zodat ik ze meer kan verspreiden want ze helpen maar voor 2 uurtjes. Sorry voor mij geklaag :(
     
  9. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Hoelang heeft het bij jou aangehouden. ? Ik probeer te stomen 3 x per dag en neusspray. Zit bij mij boven me oog en achter me oog. En An 1 kant van me gezicht. Voel ook alsof die er uit wil komen kan het ook echt niet aanraken.
     
  10. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Oh mocht je echt xylo gebruiken, ik mocht het echt niet gebruiken.

    Ik heb toen ook gezegd over 1 per keer (om de 4 uur) maar de huisarts zei dat de werking er niet beter van werd. Dat is toch beter 3x2 kon doen.
     
  11. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    #11 Mayflower, 15 nov 2018
    Laatst bewerkt: 15 nov 2018
    Ja maar voor een paar dagen 1 x per dag meer niet ik had toen dat me trommelvlies aar binnen waren getrokken ook door een extreme verkoudheid
    Heb net maar 1 x die neusspray gebruikt. Maar lees er al verschillende verhalen dus ik berg het gauw op
     
  12. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Xylometazoline mag gewoon in de zwangerschap. Niet te lang gebruiken want dan kun je er niet meer mee stoppen. Effect op holte ontsteking is dubieus. Gaat niet sneller over.
     
  13. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Veel stomen met water en neusspray gebruiken van enkel zoutoplossing. Ook hasjee en uiensoep/kippensoep eten en ui naast je bed leggen en veel rust nemen. Pak jezelf goed in en ga vaak naar buiten. Ik zou enkel PCM slikken in geval van koorts. Tegen pijn doet het niet zoveel. En het bestrijd je ontsteking ook niet.
     
  14. Faithful

    Faithful Niet meer actief

    Huis tuin en keuken middeltjes , maar misschien heb je er wat aan.
    Dampo is voor verkoudheid en bijholten, als je dit met slapen gaan onder je voeten smeert en sokken aandoet schijnt te helpen. En mag tijdens de zwangerschap zolang je geen grote oppervlakte ermee insmeert.
    Wil het zelf nog eens uitproberen of het echt werkt, maar hoor het regelmatig.

    Net als de eerder genoemde (gesneden) ui naast het bed, daar heb ik zelf wel ervaring mee (ook ingeval van oorpijn). De kamer ruikt er best naar, maar gaf mij wel verlichting.

    Hopelijk voel je snel wat beter!!
     
  15. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Van dampo zijn meningen verdeeld of het wel of niet mag tijdens zwangerschap. Er is ook een babyversie van en die is sowieso veilig
     
    Faithful vindt dit leuk.
  16. Faithful

    Faithful Niet meer actief

    Lastig die verdeelde meningen, ik had de gebruiksaanwijzing ff gekeken maar wel fijn dat er een baby variant is, nooit geweten. Weer wat geleerd, Thanks. ;)
     
  17. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    4x 2pcm per dag. Maar alleen als het niet anders kan, ze zien liever 3x 2pcm.

    Heb 10dagen 4x 2pcm geslikt ivm griep. Gyn vond het goed. In die tijd ook 2x 10d neusspray met xylometa.. nog iets gebruikt met toestemming gyn
     
  18. Annigje1

    Annigje1 Actief lid

    26 feb 2018
    348
    180
    43
    Vrouw
    Na een week was de pijn in mijn kaak weg maar (wil je waarschijnlijk niet horen) ik heb nog steeds weken later last van taai slijm in mijn holtes. Mijn oor gaat er regelmatig ook van dicht, zo irritant.
     
  19. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Dankje wel voor al jullie antwoorden.
    Vannacht om 4 uur wakker geworden van de pijn. Kon me hoofd niet bewegen zoveel zeer. Om half 5 toch maar 1 pilletje in gekomen. Denk als die scherpe pijn er maar van af gaat. En heb bijna zitten geslapen nog even. Nu net weer 1 paracetamol ingenomen. Me vriend zeg dat me ene oog een beetje hangt. En er een beetje droepie uit ziet. Me neus daarin tegen is nog steeds open na de neusspray gisteren net weer even zoutoplossing gedaan. Straks op jullie advies weer even stomen. Ik vind hoofdpijnen niet zo erg maar deze zit gewoon achter me oog het begin tussen me ogen. 1 week dat moet ik dan maar volhouden. Ik hoop gewoon niet weken er mee rond te lopen. Hebben zondag ook 2 verjaardagen. En me vriend zegt nu Is jij nog zoveel pijn heb gaan we niet. Dan hou ik jou thuis. Ik heb wel luuf de baby varriant van dampo smeerde het wel op.me borst eens. Maar onder je voeten ik ga het eens proberen vanavond. Die ui kwam me schoonvader al mee. Enige nadeel is dat ik sochtend dan over me nek ga maar ga het nogmaals proberen. Fingers crossed ladies:D:thumup:
     
  20. iez

    iez VIP lid

    4 dec 2013
    5.214
    1.041
    113
    Ik heb in de 1e trimester verschillende keren hoofdpijn gehad precies zoals je beschrijft aan 1 oog. Huisarts zei gewoon zoveel mogelijk liggen in een donkere kamer, 3x2 paracetamol en koelen. Ik moet eerlijk zeggen dat het koelen idd een beetje extra verlichting bracht. En uitzitten, meer zat er niet in. Soms duurde de hoofdpijn wel 5 dagen, maar meestal na 3 dagen was het weg. Heb het helaas best vaak gehad en was sowieso vaak verkouden.

    Sterkte en beterschap.

    Ik hoop dat je genomen maatregelen snel zullen helpen.
     

Deel Deze Pagina