Hoeveel speel jij met je basisschoolkind(eren)?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tupp, 4 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Deze week zijn onze kinderen vrij. We zitten nu op de 3e vrije dag en ze klagen nu al over verveling. Met het bijbehorende gedrag.
    Mijn man en ik zijn ook wel vrij, want we zitten in het onderwijs. Maar ‘vrij’ betekent in ons geval ook dat we allebei nog wel een aantal uren thuis werken. Daarnaast nog de nodige klusjes in huis. Dus we zijn echt wel een paar uur per dag bezig. Ik krijg de indruk dat ik -wat mijn kinderen betreft- de rest van mijn tijd moet optreden als een soort personal entertainer. Maar heel eerlijk: ik heb daar niet zo’n zin in. Ik heb een paar idioot drukke weken achter de rug, met weinig tijd voor mezelf. Dus ik vind het ook gewoon lekker om even te lezen of te netflixen. Buiten dat, ik ben gewoon niet zo goed in ‘spelen’. Althans, het soort spelen dat onze zoons van 8 en 5 graag doen, dus fantasiespellen met lego, soldaatjes, playmobil e.d. Gewoon een spelletje ‘kan’ ik wel. Maar in alle eerlijkheid, ook dat vind ik niet oneindig leuk.

    We zijn dus nu 3 dagen verder. Ik heb met beide samen of apart een paar keer een spelletje gespeeld. Dat diurt dan een minuut of 20. Mijn man is een keer met ze naar een speeltuin gewandeld en heeft geloof ik een keer met ze met de lego en een keer met de soldaatjes (half uurtje ofzo?).
    We zijn op bezoek geweest bij mijn ouders, daar hebben ze ook de nodige aandacht gehad. We eten samen (en kletsen dan natuurlijk ook gezellig met elkaar). ‘s Avonds worden ze voorgelezen. En tussendoor zijn er ook momenten van even stoeien en knuffelen.
    Ze kunnen trouwens leuk met elkaar spelen hoor. En de jongste kan zich ook echt wel even alleen vermaken. De oudste heeft daar duidelijk meer moeite mee. Het is òf beeldscherm òf iemand moet met hem spelen. Lezen is wel iets waarmee hij zichzelf kan vermaken. Maaals hij geen zin heeft om te lezen, niet meer op de tablet mag en niemand met hem wil spelen, verveelt hij zich dus dood. (Bijna echt, hij hangt dan op de bank of op de vloer.)

    Nu ben ik benieuwd hoeveel tijd jullie besteden aan samen spelen met je kinderen, als je een paar vrije dagen hebt. Gewoon voor mezelf: ben ik nou zo’n loedermoeder die de kinderen verwaarloost? Of vermaken andere kinderen zich ook gewoon een paar uur per dag zelf?

    Later deze week staat nog wel een dagje gepland om samen naar het museum te gaan. Met de oudste moeten we in ieder geval nog even naar de bibliotheek om boeken te halen voor zijn spreekbeurt. Daar helpen we hem dan ook wel wat mee, natuurlijk. En verde zullen de dagen voornamelijk opgevuld worden met zelf spelen, af en toe een spelletje samen, soms eens even wandelen richting een speeltuin (de oudste gaat ook wel eens alleen, de jongste mag dat nog niet) en 1 of 2 keer per dag speelt mijn man echt even samen met ze.
     
  2. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Vervelen is de voedingsbodem voor creativiteit. Ik ga dus niet telkens met ze spelen, we spelen wel eens een bordspel met ze of wanneer er met lego iets niet lukt kijken we even mee. Ze hebben genoeg spullen om te spelen, zowel binnen als buiten in de tuin(als het weer gaat meewerken) en als ze dan een keer bankhangen en zich vervelen laat ik ze maar. Ideeën aanbrengen of gaan entertainen werk alleen maar averechts hier.
    Zo als je leest speel ik weinig mee met ze maar laat ik ze vooral zelf rommelen. En na dat bankhangen hebben ze meestal wel weer wat bedacht om te doen zoals tekenen, puzzelen,verven, lezen, iets bouwen met de lego ect.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is verveling vooral voedingsbodem voor ruzie maken en vechten... vreselijk!
    Hier probeer ik samen en alleen spelen echt af te wisselen, maar vooral mijn oudste van 7 kan gewoon niet zelf spelen. Echt een irritatiepunt, want ik word zo continu gestoord bij wat ik doe. Het is echt exact alsof ze nog 1,5 is en continu achter me aanhobbelt...
    De jongste van 4,5 kan heerlijk zelf bv een spoor leggen voor de trein, er een station bij bouwen etc. Of ze zit een uur aan tafel met de klei. Maar de oudste vraagt continu haar of mijn aandacht, dus dat schiet niet op.
     
  4. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Je doet het goed hoor, je kan ze niet de hele dag vermaken! Dat gehang in huis is ook wel vermoeiend voor volwassenen (schop ze naar buiten :p). Maar ze zullen zelf iets moeten gaan verzinnen. Van verveling worden kinderen wel creatief schijnt. ;)

    Zit er misschien een speelotheek in de buurt? Dat hielp hier altijd wel even, om 'nieuw' speelgoed te halen.

    Verder speel ik niet zo vaak 100% mee met kinderen, hooguit 2 keer per dag ofzo. Maar ik maak wel vaak tussendoor even contact, en zeg even iets gerelateerds aan wat ze aan het doen is/ of een complimentje. Of ik help haar even op gang. Of ik stel voor dat ze een vriendinnetje belt en regelt.
    Maar verveling blijft in principe wel haar probleem. Wij hadden vorige week vakantie en hebben 2 uitjes gedaan en ze is 2 keer een nachtje gaan logeren (win-win, ben je ze ook even kwijt :D).
     
    Roodborstje2 vindt dit leuk.
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik ben zelf heel slecht in thuiszitten, dus een dag vrij betekent in ons gezin meestal: samen ergens heen!

    Ook tot ergenis van kinderen soms, maar ik kan thuis niet ontspannen. Ik MOET iets doen, en dat is of poetsen, klussen, grote schoonmaak met bijbeh irritatie of vaak werken. En dan een paar uur per dag.
    Dus gaan wij de hort op, waar dan ook naar toe. Mijn favo zijn steden, ronddwarrelen door weer een plaats (kan gewoon in NL zijn) en alles ontdekken met de kinderen.

    Echt samenspelen ben ik ook niet zo goed in, wel gezelschapsspellen of puzzelen oid. En in alles educatiefs: samen lezen, samen werkstukken voorbereiden, dingen onderzoeken, programmeren enz
    Maar onze kinderen vragen nooit meer of wij mee doen met speelgoedspelletjes, dan hebben ze genoeg aan hun 3en.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  6. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Hier merk ik dat als ik alleen maar aan het hangen ben hij ook enorm aan mij hangt maar als ik bezig bent hij ook lekker bezig is.

    Vorige week met het mooie weer wel naar een zandstrandje in de buurt geweest hier en dan speelt die soms alleen en als die wat verder wilt naar het speeltuintje loop ik mee/doe mee.
    We doen vaak wel samen buiten voetballen.

    Vandaag nog een studiedagje.
    Vanochtend even naar monkeytown geweest, in het begin even met hem mee naar boven en toen er vriendjes waren ging die daar zijn gang mee. Komt dan vaak wel even kijken. En vanmiddag even kleertjes voor hem gekocht en samen gevoetbalt buiten dus dan ben ik wel veel met hem bezig geweest.

    Hier is het nadeel dat we geen tuin hebben gisteren dus moet altijd mee naar buiten.
    Gisteren bij mijn ouders is die zo 1 uur aan het voetballen alleen( opa moet kijken dan)

    Het ene moment kan hij zich goed vermaken en de andere keer heeft die meer samenspel nodig. Ga er vaak in mee en soms moet die het even zelf uitzoeken als ik bezig ben.
    Hij is trouwens 4 jaar
     
  7. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Wij werken gewoon in de schoolvakanties (ik parttime). Soms neem ik een dagje extra vrij. Maar ze zijn over het algemeen zeker 2 dagen per week bij de opvang/oppas.
    De dagen dat ik thuis ben verdelen we ongeveer 50/50. Bv in de ochtend zwemmen en dan ga ik in de middag wat in huis doen en mogen de dames zich zelf vermaken. Of we doen een knutsel- of filmmiddagje. Echt samen spelen doe ik ook niet vaak. Wel dingen ondernemen.
     
  8. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik speel eigenlijk nooit met de kinderen (wel spelletjes, maar niet met lego oid).
    Ze vragen daar ook niet om, kunnen zich in principe ook prima vermaken. Wel zorg ik er in de vakanties voor dat we zeker om de dag er even uit zijn. Een keer is dat echt een uitje, de andere keer is dat een tripje richting Action en mogen ze wat nieuw knutselspul uitzoeken waar ze vervolgens de hele dag mee zoet zijn. Hele dagen binnen is voor niemand hier leuk.
     
  10. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.357
    865
    113
    Wel aardig wat maar ze is ook enig kind.. toch ook weer anders denk ik. Maar ze is nu 7 (groep 4) en ze heeft zich nog nooit zo slecht zelf kunnen vermaken als nu.. best irritant soms. Want daar was ze echt een kei in.

    Ze heeft vandaag wel een tijd met haar knuffels en verband gespeeld trouwens, maar zijn ook naar de bios geweest, supermarkt en paar potjes dokter bibber ;) En poosje tablet wel ook in haar zelfgemaakte hut.

    Maar hier is het wel: zit ik te luieren dan gaat ze zeuren, ben ik druk in huis dan zoekt ze zelf wat op.

    Gelukkig komen hier vaak buurkindjes aanwaaien en we plannen gewoon wat leuke uitjes. Van hele dag binnen hangen word ik zelf ook niet blijer.


    Oja met poppen/playmobile etc meespelen vind ik ook echt niet leuk.. die het soms maar niet van harte. Ga liever knutselen, bakken, rondje speeltuin, spel doen etc.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wel grappig eigenlijk. Ik ben dan wel zo'n moeder die voltijds werkt, net als haar man. Maar als we thuis zijn in de weekends of in vakanties, spelen wij erg vaak met de kinderen.

    Niet de hele dag natuurlijk, want vervelen is ook belangrijk en ze moeten zichzelf ook kunnen entertainen en met elkaar spelen en blablabla. Maar we gaan wel vaak samen op stap, wandelen of naar de speeltuin of naar de dierentuin. En als we thuis zijn knutselen we samen, en besteden we best wat tijd elk met een van de kinderen op de grond om te bouwen en te spelen.

    Ik vind het eigenlijk erg bijzonder te horen dat anderen dat nauwelijks doen :)
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij gaan ook veel op pad, sowieso iedere vrije dag, we knutselen, puzzelen en doen spelletjes samen. Maar dat zelf vermaken kan de oudste gewoon echt niet, nog geen 15 minuten. Ze kan het wél als het bedtijd is, ze is ingestopt, en dan stiekem toch die lamp nog aan en zo uuuren nog kleuren of met de playmobil. En dat frustreert mij dus, want dat is ze zo 3 uur (!) stil aan het spelen, maakte de leukste tekeningen, schrijft verhaaltjes, richt het playmobil-huis prachtig in etc... dus ze kán het! Maar overdag? Nope! Ze wil continu zien wat haar zusje doet, wat ik doe, wat haar vader doet, maar doet zo eigenlijk niks zelf.
     
  13. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik ga zelf ook niet de hele dag met de kids spelen als ze vrij zijn, maar netflixen en een boek lezen is natuurlijk wel het andere uiterste.

    Hier faciliteer ik voornamelijk. Klaar zetten van alle knutselspullen, de Lego naar beneden halen. “Lunch” maken voor als ze schooltje spelen en ze daar lunch nodig hebben. Als ze het samen spelen zat zijn dan doen we lekker een spelletje of gaan we er op uit. En ze mogen af en toe best even lekker tv kijken of hangen op de bank.

    Soms vervelen ze zich, uiteindelijk bedenken ze wel iets. Op deze leeftijd (hier 5 en 7) gaan ze zich niet de hele middag op de bank zitten vervelen.

    Als ik echt een paar uur aan het werk zou moeten dan nam ik mijn computer mee naar de binnenspeeltuin en ging ik daar wel werken. Kunnen de kids zich ondertussen vermaken.
     
  14. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    In de vakanties bedenk ik vaak wel voor meerdere dagen iets leuks. En dan probeer ik dingen te bedenken die weinig kosten. Ze hebben een keer in de binnenspeeltuin van Intratuin gespeeld (Duiven, echt een aanrader!), keer eten bij Ikea, picknicken in het natuurgebied hier dichtbij (maar het was toen wel prachtig weer, dat was ideaal). Er was maar 1 dag dat we de hele dag thuis zijn gebleven, en juist doordat we verder wel wat deden vermaakten ze zich prima die dag.
    De oudste speelt veel met zijn lego, daar doe ik niet aan mee, maar mijn man eigenlijk standaard op zondag wel, een uur of 2 achter elkaar. Jongste gaat dan ook meedoen.
    Met dochter doe ik bijna dagelijks een spelletje, daar houden we beiden van. We hebben ook samen zitten knutselen, daar hou ik niet persé van, maar ik moest iets frobelen voor de gastouder, dus dan gaan we samen aan de slag.
    Met de jongste bouw ik wel eens een houten treinbaan op, en daarna gaat hij er verder mee.
    Maar dit soort dingen is niet eens dagelijks hoor, ik ben erg van het zichzelf vermaken merk ik. Zeker nu ze wat ouder worden. Ik stuur wel eens aan, en geef opties. Zo vindt dochter bakken leuk, dan gaat ze op de fiets naar de supermarkt, en gaat zelf aan de slag. Af en toe help ik dan even tussendoor, maar verder doe ik mijn eigen ding.
    Het werkt hier echt het beste om erop uit te gaan, al is het maar een uurtje, dan vermaken ze zich daarna weer prima.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Niet alle kinderen hebben daar ook behoefte aan. Zo spelen onze kinderen altijd samen. Zijn echt dikke vriendjes en hebben ons daar dus niet voor nodig.
    Wel gaan we vaak op pad uiteraard, want meerdere dagen binnen zitten werkt volgens mij voor geen enkel kind.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  16. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Hier verschilt t. Ik ben ook geen goede thuiszitter. Het werk is nooit klaar :) maar vandaag moest ik t een en ander doen voor mijn vrijwilligerswerk en was t ook nog eens slecht weer dus moesten ze zichzelf een aantal uur vermaken. Ze (jongens van 3 en 5) mogen van mij ook gerust meer tv kijken in de vakantie (geeft mij ook rust) maar ze moeten ook zelf spelen. Dat lukt ze ook prima maar geen uren achter elkaar met hetzelfde.

    Dus eerst 30 min met de playmobil (met water erin, geklieder) toen zelf even geverfd en gekleurd in de keuken, ik was t eten aan voorbereiden. Hebben we een paar spelletjes gedaan. Toen hebben ze wat gespeeld samen aan tikkertje, verstoppertje, een hoop zooi gemaakt. Geluncht, hebben ze maar liefst een uur boven met de duplo gespeeld. Toen even tv kijken, nog even naar buiten. Mee de hond uitlaten en nog even tv kijken. Ik wordt daar dus zelf onrustig van, van dat van de hak op de tak en overal rommel, mam mogen we kleien, mam ik wil verven, mam mag ik een snoepje, mam zus mam zo, de hele dag.

    Ik ga dus ook liever weg of nodig mensen hier uit. Dan gaat t meestal veel beter. :D
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar als ouder wil je toch ook gewoon met je kinderen spelen? En ik kan me niet inbeelden dat kinderen liever níet met hun ouders spelen. Niet voortdurend natuurlijk, maar toch wel even dagelijks? Toch op de basisschool :)
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Nou spelen, als in op de grond zitten met lego, hoeft voor mij niet zo en voor hun ook niet.
    Spelen, als in lekker naar de speeltuin, samen knutselen of koekjes bakken, ja hoor leuk.
    En mijn kinderen spelen echt net zo lief (Ok ik denk liever) met elkaar dan met ons, tenminste wel qua lego etc.
     
  19. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.153
    2.238
    113
    Vrouw
    Ik probeer juist liever de kinderen te betrekken bij wat ik doe: samen de was vouwen, helpen met schuren of verven, schroefjes draaien, helpen met groente snijden en bijv samen pizza maken voor het avondeten.. We doen ook regelmatig spelletjes, help ze op weg of ik lees eens een boekje voor, maar spelen doen ze vooral zelf of samen..
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    1 van de laatste keren zei onze zoon toen hij 2 weken vakantie had op dag 1 om 8 uur waarom duurt de vakantie zooooooo lang. Geen idee knul maar je hebt gelijk (4 jaar ).

    Afgelopen week lekker weggeweest en weinig gemiep.
    Normaal op vrije dagen zorg ik dat we buiten zijn geweest, bos, centrum, wandelen, fietsen, picknicken etc.
    In de vakantie bakken we ook wel eens, koekjes of brood. Hij mag een filmpje kijken, wanneer hij niet wil spelen kan hij mij ook helpen met de was, opruimen.

    Wat ook wil helpen is wanneer we in het weekend dat de vakantie begint een lijst maken met wat hij wou doen. In ons geval maakt hij tekeningen. Meestal vouwen we 1 blad in achten. Hij weet wat wel en niet kan dus vaak kan het meeste wel gedaan worden.
     

Deel Deze Pagina