hallo, heb een vraagje. Mijn docher is 30 juli geboren met een lichaamsgweicht van 4025 gram. Erg goed dus! Maar ze komt echt op de minuut af om de 4 uur! Oftewel 5 voedingsmomenten per dag! is dat niet wat weinig aangezien ze nu 2 weken oud is? Moet wel zegge dat het melk er letterlijk uitspuit, en ze na 10 minuten vaak in slaap valt. is dat niet wat weinig? toen de kraamhulp wegging op de 8e dag woog ze 3860 gram. Daarna heb ik niet meer gewogen. Alast bedankt voor je antwoord! groetjes
Hallo Stef, Allereerst gefelciteerd met je dochter. Inderdaad een mooi gewicht! wat je zelf schrijft over weinig voedingen daar kan ik me ook wel in vinden. Normaal worden er mininmaal 8 voedingen (en soms maar 7) per 24 uur gegeven. Je schrijft dat ze kort drinkt en dan in slaap valt voor 4 uur. Probeer goed te letten op voedingssignalen. Als eerste gaat ze bewegeni n haar slaap, dan komen de armpjes in beweging, ze kan smak geluidjes maken of op haar handje sabbelen. Allemaal momenten waarop je kan aanleggen. Als laatste signaal gaat ze huilen. Dan ben je eigenlijk al veel te laat. Leg haar aan en laat haar 1 kant helemaal leeg drinken. Ze drinkt goed als je een overgang in zuigfrequentie ziet (van snel zuigen naar grote halen waarbij hij klokt) er ontstaan pauzes, dat hoort. Valt ze in slaap probeer haar dan te wekken. Je borst moet leger zijn na de voeding als daarvoor. Biedt dan de andere kant aan. er valt nog veel te schrijven maar als eerste zou ik graag zien dat je haar laat wegen. Dat is nu even de belangrijkste graadmeter voor mij. Met 2 weken zal ze zeker op geboortegewicht terug moeten zijn, liefst al wat daarboven. Vanaf de kraamperiode tot 3-4 maanden zal ze rond de 90-200 gram per week aankomen. Laat je weten hoe het gaat? Succes Ilse
hallo, Nou de wijk is net even langsgekomen voor de gehoortest! heb meteen gevraagd of ze wilde wegen en ze woog nu 4010. Dus ze was flink aangekomen afgelopen week. Ze is nu drie weken en 1 dag! Ze zit nu op 6 voedingen per dag. Ze drinkt 15 minuten maar als ik kolf dan kolf ik in 10 minuten 120 ml melk! is dat genoeg?lijkt me wel eigenlijk! 's nachts drinkt ze om 4 uur maar 4 minuten ofzo en valt weer in slaap. dus ik zit eraan te denken om overdag een extra voedingsmoment in te lassen en s' nachts proberen haar door te laten slapen. want voor die 4 minuten is het onzin om allebei een uur wakker te zijn. raden julli dat ook aan? roetjes
Hallo Stef, Nou je meisje is inderdaad lekker aangekomen. Ik zou zeggen ga zo door. De hoeveelheid die je kolft is prima, niets mis mee. Ik zou me nog niet teveel zorgen maken over de nachtvoedingen. De eeste periode horen die er echt nog bij ook al is het maar 4 minuten. Ik zou zelfs willen zeggen of je haar niet na die 4 min kan verschonen zodat ze nog een slokje pakt. De eerste 4-6 weken zijn nodig om je vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. De vraag en het aanbod nu bepaalt hoe je later de grotere behoefte op kunt vangen. De eerste periode is het belangrijk dat je kindje niet te lange tijd tussen de voedingen houdt. Je let bij het aanbieden van een voeding op voedingssignalen. Op vraag voeden, dat wil zeggen iedere keer als de baby zin toont. Bijvoorbeeld zoekbewegingen met zijn hoofdje, op de vuistjes sabbelen. Dit kan ook optreden als hij nog slaapt; Huilen is het laatste voedingssignaal, dan ben je eigenlijk al veel te laat. je geeft per 24 uur minstens 8 voedingen en er mag 1 keer maximaal 6 uur tussen de voedingen zitten. Dit heeft alles te maken met de lichte verteerbaarheid van borstvoeding en de bloedsuikerspiegels die gaan dalen tegen het volgende voedingsmoment. Waarschijnlijk niet helemaal het antwoord waar je op hoopte maar ik kan het niet anders voor je maken. Probeer het nachtvoeden zo makkelijk mogelijk te maken. Leg haar dicht bij je in de buurt zodat je niet helemaal je bed uit hoeft. Ook is het niet erg als je tijdens het voeden samen in slaap valt. Als ze goed drinkt, en jekrijgt een toeschietreflex, dan zorgt het hormoon oxytocine er ook weer voor dat je heel snel weer in slaap valt, en je meisje ook. Belangrijk is dat je de komende periode probeert zoveel mogelijk alle uurtjes rust mee te pakken die er zijn, lekker overdag even een uurtje samen op bed. Je bent moe, niet omdat je BV geeft maar omdat je pas bevallen bent. Succes en slaap lekker Ilse je kindje is nu nog zo klein dat ze echt een nachtvoeding nodig heeft. Het is dus niet lastig iets (al kan ik begrijpen dat je dat zo ervaart) maar het is werkelijk nuttig, ook al is het maar 4 minuten.) Na verloop van tijd ontstaat vanzelf een ritme waarbij veel kindjes een aardig eind de nacht doorslapen.