Hoeveel zon in tuin op het oosten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ammie1984, 12 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

    Ammie1984 Bekend lid

    12 nov 2012
    773
    68
    28
    In december hebben wij ons ingeschreven voor een nieuwbouwproject hier in de buurt. Betrof een 2-1 kap woning met tuinen op het zuiden aan het water. Helaas was het animo zo groot, dat we niet zijn ingeloot.
    Nu gaat binnenkort de 2e fase in de verkoop. De huizen liggen aan het park, mooie locatie. Echter de tuinen liggen ofwel Noord of op het Oosten. We hebben nu ook een tuin op het noorden en vanaf april tot september genoeg zon in de tuin. De 2-1 kap met tuinen op het noorden komen echter naast een appartementencomplex van 9 verdiepingen, dus die vallen zowiezo al af...
    Tuin op het oosten is volgens mij ook niet supergunstig, maar ik heb er 1 gezien die misschien nog wel kan. Betreft het hoekhuis.. Tuin ligt op het oosten en de zijkant vd woning waar je de woning betreed ligt dat op het zuiden..
    Ik heb nog geen idee qua diepte van de tuin, lengte gok ik een meter of 10..
    Wat denken jullie wat het zal doen qua hoeveelheid zon in de tuin en dan vooral eind vd middag en avond?
    En wat zijn jullie ervaringen met een tuin op het oosten?
    huis.JPG
     
  2. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.385
    113
    Wij woonden vroeger in een hoekhuis met de tuin op het oosten. Tot de middag had je de zon op de achtergevel.
    De tuin was volgens mij wel een stuk dieper, tot begin van de avond had je zomers nog wat zon achterin de tuin.

    Wij woonden op de andere hoek, dus de avondzon viel dan ook deels langs het huis, dat is bij boven genoemde woning niet het geval.
    Alleen hebben jullie in de tuin naast het huis nog heel lang zon (mits je dat niet vol bouwt met garage of iets dergelijks)

    Edit:
    Voordelen:
    Hele jaar lekker 's ochtends in het zonnetje buiten kunnen zitten (oké, in de zomer vaak erg warm)
    Bij heel warm weer heb je op het heetst van de dag schaduw om in te zitten (alhoewel dat bij jullie minder zal zijn omdat het een hoekwoning betreft, de zon kan nog langer om het hoekje komen)

    Nadelen:
    In de middag kans op veel schaduw in de tuin (lijkt bij jullie woning mee te vallen doordat je de zon ook op de zijkant hebt staan)
    Weinig avondzon om nog lekker 's avonds in te zitten
     
  3. masami

    masami Fanatiek lid

    27 jul 2011
    4.213
    769
    113
    Vrouw
  4. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Wij hebben een tuin op het oosten en vind het heerlijk, altijd wel zon in de tuin en in de avond in het voorjaar voor het huis in de zon.
     
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Wij hebben een tuin op het oosten.
    Tot een uur of 2 staat de zon op de gevel.
    Tot ongeveer half 5 hebben we achter in de tuin nog zon.
    Ik vind het heerlijk.
     
  6. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Mijn dakterras is ook op het oosten. Ik woon er sinds oktober.
    Tot nu is het in ochtend zon tot een uur of 16. Dan verdwijnt ie achter de huizen, en schijnt een half uur later in de woonkamer.
    Maar mijn dakterras is maar 4 meter diep. Als je 10 meter hebt, dan heb je nog langer zon aan het eind van je tuin.

    Waar je rekening mee moet houden, je hebt al snel schaduw aan de rechterkant. Zet daar geen hoge items neer.

    Hiervoor had ik een dakterras op het zuiden, met echt de hele dag zon.
    Dat is hartje zomer niet uit te houden.
    Maar ik moet bekennen, met die paar mooie warme dagen laatst, heb ik toch ondervonden dat ik iets van schaduw moet gaan regelen voor de zomermaanden. Was te warm.
     
  7. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    #7 Elsa86, 12 apr 2021
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
    Wij hebben een tuin op het oosten en hebben tot eind van de middag zon in de achtertuin. Onze tuin is niet heel diep. Duidelijkere foto heb ik niet, maar hier zie je hoe diep onze tuin is.

    IMG-20210207-WA0002.jpg

    Wij hebben ons ook ingeschreven voor nieuwbouw. Helaas zijn de 2 onder 1 kap huizen allemaal bedoeld voor starters en als er wat overblijft of terug wordt gegeven zijn wij aan de beurt. Inschrijving loopt tot 30 april. De 2 onder 1 kappers hebben de tuin op het zuiden, 2 vrijstaande kavels ook. Daarvan is er 1 bedoeld voor eigenaren, maar wij kunnen dat niet betalen. De andere vrijstaande kavels hebben de tuin op het noorden.
    Ik duim dus heel hard dat er niet veel animo voor is. Kennisen hebben daar ook gebouwd en voor die uitgifte hebben er zich maar 2 ingeschreven.
     
  8. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Wij zijn van Noord tuin (222m2 perceel) naar een Oost tuin (500m2 perceel)gegaan en ik vind het super.
     
  9. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.608
    3.986
    113
    wij hebben een tuin op het noorden, in de zomer hebben we tot ca. 18 uur zon in de tuin. daarna is hij achter ons huis.
    verder ben ik super blij met onze tuin op het oosten. heerlijk in de ochtend al zon. ook in de winter maanden.

    in jullie geval zal het deel wat naast het huis is, waar de voordeur is, tot in de avond zon hebben, en deze zonnnige strook zal dan lopen tot jullie schuurtje achterin de tuin. dus op zich is er dus tot in de avond wel zon alleen niet in de hele tuin. De schaduwen zoals je ze op het kaartje ziet zijn voor in de ochtend.
     
  10. Ammie1984

    Ammie1984 Bekend lid

    12 nov 2012
    773
    68
    28
    Zal dit gelden voor alle rechtse woningen vd 2-1 kappers of zullen die met de kant op het zuiden schaduw hebben van de woning die er naast staat? Bijgaand een plaatje van alle woningen met tuin op het oosten (meest rechtse woningen).. Degene die vlak naast het bovenste appartementencomlex staan hebben tuin op het nooren. Er komen dus ook nog twee appartementencomplexen waarvan ik me ook wel afvraag wat die doet qua tuin... Duinparc.PNG
     
  11. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.608
    3.986
    113
    die zullen zeker last hebben van de naastgelegen huizen ja. Eigenlijk alleen de meest rechtse van het blok met de parkeerplaatsen ernaast hebben geen last van huizen en de schaduw die daarbij hoort.

    De tuinen op het oosten hebben wel zon de hele ochtend tot tegen de avond.
     
  12. Ammie1984

    Ammie1984 Bekend lid

    12 nov 2012
    773
    68
    28
    Ik kom zojuist situatietekening tegen met de ligging.. Dit betekent dat de tuinen niet geheel op het oosten liggen volgens mij.. Liggen ze dan zuid-oost of noord-oost?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. A je to

    A je to Bekend lid

    7 feb 2016
    904
    1.224
    93
    De ligging van de tuin is Zuid-Oost. Lijkt mij perfect!
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  14. Ammie1984

    Ammie1984 Bekend lid

    12 nov 2012
    773
    68
    28
    Is die ligging perfect voor alle huizen aan die kant? Of zullen er ook tuinen zijn die last krijgen van de huizen die er naast staan of zou diegene op de hoek naast de parkeerplaatsen echt alleen de beste optie zijn?.. Ik zou nu toch wel een iets zonnigere tuin willen hebbenndan we nu hebben..
     
  15. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Zuid oosten is echt ideaal. En die ligging is voor alle huizen in die rij.

    Voordeel van beide uiteinden aan de rij (nr65&56) is dat als er garages worden aangebouwd je gewoon op eigen grond achterom kan.

    Bij die er tussenin wordt het dan waarschijnlijk garage aan garage. Ook al is dat niet tijdens de bouw hou er wel rekening mee dat dit in de toekomst kan gebeuren.

    Ik zou zelf nooit willen dat de achtertuin enkel via de garage bereikbaar is
     
  16. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.002
    17.026
    113
    Vrouw
    Wij hebben een tuin op het oosten en hoogzomer hebben wij zon in de tuin tot half 7 ongeveer.. momenteel tot 5 uur/ half 6.
    Vind het vooral heerlijk in de ochtend op zomerse dagen, lekker buiten in het ochtendzonnetje een bak koffie drinken.
     
  17. Ammie1984

    Ammie1984 Bekend lid

    12 nov 2012
    773
    68
    28
    Hoe diep is jullie tuin ongeveer?
     
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.002
    17.026
    113
    Vrouw
    Ohh daar ben ik echt slecht in.. vrij diepe tuin maar durf niet te zeggen hoe diep het ongeveer is
     
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.080
    113
    Vrouw
    Wij hebben van zonsopkomst tot nu 18:00 zon in de tuin. Tuin is 20 meter diep, maar ivm schuur zitten wij op 15 meter. Terras daar verhoogd zodat we extra lang zon hebben :)

    Onze zonnepanelen doen t ook prima op t oosten

    Ik kan al vroeg in de ochtend voor de pui zitten met kop thee. Nadeel is wel dat wij lang de zon op de pui hebben. Dus in hete zomer zitten we lang met dichte gordijnen
     
  20. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.872
    7.635
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wij hebben een tuin op het Noordoosten. 15 meter diep incl serre. Deze foto is afgelopen 30 maart gemaakt om 14:48 uur, toen het 23 graden was:

    IMG_20210330_144829.jpg
     

Deel Deze Pagina