Hoeveelheid flesvoeding mag baby van 9 dagen oud per dag?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Mvp, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mvp

    Mvp Actief lid

    26 aug 2017
    336
    136
    43
    Vrouw
    Hi,

    Ik dacht altijd dat er een maximaal zat aan ml wat een kind mag drinken per dag.
    Nu zei de kraamverzorgster dat als ze elke keer hongerig is, we de melk zouden kunnen ophogen. Met daarbij de aantekening op te letten niet te overvoeden.
    Onze dochter is nu 9 dagen oud en ze lijkt meer te willen, ik zou graag grotere flesjes geven maar ik weet niet goed wat nu wel/niet 'mag'.

    Op internet is de informatie tegenstrijdig, op de website van voedingscentrum staat 150mlx gewicht als richtlijn maar dat je ook meer zou kunnen geven.
    https://www.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/borstvoeding-en-flesvoeding/hoeveel-drinken-heeft-mijn-baby-nodig-.aspx

    Is maximaal aantal ml iets wat achterhaalt is of nog steeds van toepassing?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hangt ervan af.

    De eerste belangrijke vraag is: hoeveel geef je nu in een flesje, hoe vaak, en hoe lang duurt zo'n voeding?
     
  3. Mvp

    Mvp Actief lid

    26 aug 2017
    336
    136
    43
    Vrouw
    7x 100ml. Ze weegt 4,2 kilo.
    Ze doet ongeveer 10-15 min over een flesje.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dan is het makkelijk: een voeding gaat véél te snel. 100 ml is al vrij veel voor die leeftijd, en tien minuten is veel te kort om te voldoen aan de zuigbehoefte van een baby. Je zal dus op zoek moeten naar een kleinere speen, zodat een fles minstens twintig minuten duurt.

    Dr Brown heeft bijvoorbeeld kleinere spenen. Avent is zelfs op maat 0 gigantisch groot.
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Ik gok ook dat de voeding veel te snel gaat en ze daardoor hongerig lijkt. Zuigbehoefte is pas na 20 minuten niks aan dus is het wenselijk dat een voeding ook minimaal 20 minuten duurt.
    Ik zou dus ook op zoek gaan naar een andere fles en/of speen zodat de voeding langer duurt. Hier ook positieve ervaringen met dr browns, level 1 speen of anders prematuur. Difrax is ook altijd goed bevallen, maar wel toen ze iets ouder waren want in het begin ging die ook te snel.
     
  6. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Wij hebben beetje hetzelfde issue hier. Onze dochter is 6 wkn en krijgt 7 x 120 en is 5 kg. Ze drinkt mogelijk nog sneller. Wij hebben avent maar nu ook dr Brown gehaald. Maakt hier helemaal geen enkel verschil. De prematuurpseen ga ik nog proberen.

    Ik snap je verwarring, heb ik ook hoor. Was gisteren bij CB en daar vinden ze 7 x 120 prima. Verder kan ik het vaak nauwelijks rekken tot de volgende fles maar groteren flessen zorgen niet voor langere tijd er tussen. Verdikken is alleen van toepassing bij spugende kids en voeding voor hongerige baby's zijn ze niet dol op bij CB, reden werd me niet duidelijk maar ik mocht experimenteren wat ik wilde. Dus weinig duidelijk advies. Belangrijkst vinden ze daar dat je kind niet explosief groeit door te veel fles en dat weet je pas met wegen etc.
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.416
    5.508
    113
    Vrouw
    @MFE en @Mvp
    Ik gaf borstvoeding maar als ik een keer een fles gaf dronk oudste zoon ook veel te snel.
    20 minuten over een fles doen is echt noodzakelijk, anders krijg je gewoon onrust en zie je zuigbehoefte aan voor honger (met alle gevolgen van dien).
    De prematuur speen van Dr Brown werkte hier als een tierelier.
    Hij dronk hier rustig uit. Ik zou die echt proberen.
     
    MFE vindt dit leuk.
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.416
    5.508
    113
    Vrouw
    Euhhhh oudste zoon? Waar heb ik het over...
    A. Ik heb maar 1 zoon
    B. Hij is de jongste van het stel.
    Verder gaat alles goed hier hoor! :roflmao::roflmao::roflmao:
     
    spruitje80, nizzie86, Fristi2012 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Mvp

    Mvp Actief lid

    26 aug 2017
    336
    136
    43
    Vrouw

    Bedankt voor de reactie!
    Ik heb aan de hand van jouw reactie even bijgehouden hoelang ze daadwerkelijk over een flesje doet. De 10-15 minuten was een schatting.

    Ze doet tussen de 15 en 25 minuten over een flesje. Soms dus te snel en soms prima.
    Ik ga eens kijken naar een andere speen en/of fles. (Ik geef nu Difrax maat S)


    Eigenlijk heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.
    Concreet: Is de 150ml x aantal kilo het maximaal aantal ml wat een baby mag drinken of mag je meer geven? De informatie die ik kan vinden is tegenstrijdig.
     
  10. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Ja ze is nu weer onrustig en moet weer rekken.... ik heb de speen al liggen alleen had ik weer andere model fles gekocht van dr Brown blijkbaar... thanks vh delen. Ik zal laten weten of de speen werkt. Ga straks goede model fles halen. Net de normale speen 1 en exact 10 minuten.
     
  11. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Ik denk dat bij jouw kleine de snelheid eigenlijk niet het issue kan zijn... 15 a 25 min is toch prima?? Hier is 10 minuten lang.

    Ik vraag me af of er een antwoord is op jouw vraag. Het is maar net wie je het vraagt of waar je het leest. Zoveel smaken en zoveel meningen.

    Maybe is die voeding voor hongerige baby's iets voor jullie maar daar heb je ook weer voor en tegenstanders in. Zo blijkt uit mijn onderzoek haha.

    En ontevreden baby is iig erg vervelend. Ik word hier ook niet blij vh laatste uur vd fles # rekken.
     
    Mvp vindt dit leuk.
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.029
    15.566
    113
    Vrouw
    Bij ons (België) is het 150 tot 180 x aantal kilo en max 1liter flesvoeding per dag.
     
    Mvp vindt dit leuk.
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    150 ml per kg is het gemiddelde. 180 ml per kg is het maximum.
     
    MFE, Mvp en Fuddey vinden dit leuk.
  14. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Ter info: de prematuurspeen zorgt idd voor langer drinken, bijna 20 min. Of het effect heeft moet natuurlijk blijken!
     
    Shakes, nizzie86 en Zoe123 vinden dit leuk.
  15. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    3 flessen dr Brown met prematuurspeen verder en we hebben vh eerst rustige nacht gehad. Wel heel toevallig. Ik heb wel uitgebreid de tijd genomen om 0300. 20 min fles, daarna luier en boeren en omhoog gehouden: totaal 40 min verder.
     
    Zoe123 en Shakes vinden dit leuk.
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.416
    5.508
    113
    Vrouw
    Ik denk altijd maar, als je zelf heel veel haast hebt, en in 5 minuten je eten naar binnen schrokt..
    Das echt niet fijn. Je krijgt een opgeblazen buik en het voelt onprettig.
    Waarom zou een baby daar anders in zijn. En die zit ook nog met die zuigbehoefte...:roflmao:
     
    MFE en nizzie86 vinden dit leuk.
  17. Mvp

    Mvp Actief lid

    26 aug 2017
    336
    136
    43
    Vrouw
    Vandaag de verpleegkundige van het consultatiebureau thuis gehad.
    Zij gaf aan dat de 150/180 ml per kg geen harde eis meer is maar alleen een richtlijn.

    Meer in de fles mag gerust. Leegdrinken van de fles mag geen doel zijn. Het is prima als een baby wat laat staan. Wanneer een baby de speen wegduwt of gaat sabbelen is het genoeg geweest en moet je stoppen met de voeding.
     
  18. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Dit is tegenwoordig inderdaad wel zo, maar ik vind dat ze daarbij moeten vermelden dat de minimale drinktijd wel 20 minuten moet zijn.
    Mijn zoontje was net zo oud als jouw dochtertje en in de kraamweek ben ik gaan kolven en werd er gezegd, gewoon op verzoek voeden, zoveel als hij wil.
    Ik als onervaren moeder daar verder niet meer over nagedacht en hem gegeven waar hij om vroeg. Dat resulteerde in 8-9 flesjes van 100-120cc borstvoeding per 24 uur en nog was hij niet tevreden dacht ik, maar al snel kreeg hij allerlei refluxachtige klachten en na een poosje was z'n maagje ook al zodanig opgerekt dat hij kleinere voedingen ook niet meer pikte. Was dus echt een heel gedoe om hem vervolgens tevreden te krijgen/houden met minder voeding waardoor de klachten af namen.
    Vandaar dat het wel verstandig is om die richtlijn in je achterhoofd te houden en echt te proberen die 20 minuten te behalen, maar volgens mij gaat dat bij jullie nu met de prematuurspeen al een stuk beter!
     
    Zoe123 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Euh ja. Dat is allemaal wel waar. Maar je moet dus wel beducht zijn op zaken als zuigbehoefte, duur van een voeding, pijndrinken en de kans op overvoeden. Als ze dat allemaal niet aangehaald heeft, is ze wel érg kort door de bocht gegaan.
     
    Fristi2012 en Zoe123 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina