Hoever ga je met borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Eendje86, 23 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eendje86

    Eendje86 Fanatiek lid

    29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    De titel zegt het al een beetje.

    Onze dochter is nu 4 weken, opzich loopt de bv aardig, maar ze groeit minimaal.

    Kort even ons verhaal tot nu toe:

    Op dag 3 begonnen met fulltime kolven, tot dag 5, daarna afgebouwd en volledig aan de borst.
    Haar geboortegewicht was 4260 (al twijfel ik daarover ivm infuus tijdens bevalling)
    Laagste gewicht was 4040.
    Toen was het verloop zo:
    Dag 10 (laatste dag kraam) 4135
    1 week later bij cb 4255
    weer een week later bij cb (afgelopen dinsdag) 4265
    Tussen die twee metingen heb ik een borstontsteking gehad
    Gister (ik heb nu op advies van LK een weegschaal gehuurd) 4290
    vanmorgen 4310

    Ik slik al capsules met fenegerik. Voed volledig opp verzoek, leg haar heel veel aan.
    Doen huid op huid contact, ik kolf soms na.

    Volgens de LK is mijn TSR goed, even als de melkstroom.
    Aanhap ziet er ook netjes uit.

    Opzich lijkt het dus op het eerste oog goed te lopen.
    Van het CB " moet" ik iedere voeding 60 cc bijgeven. Tot nu toe hebben we dat niet iedere voeding gedaan, omdat ik het idee heb dat dat ten koste gaat van mijn productie.

    Ik ben erg benieuwd hoe haar groei gaat zijn, maar als ik toch moet gaan bij voeden in hoeverre gaat mijn productie achteruit?
    Ik heb gewoon niet de tijd met nog een peuter om na iedere voeding te kolven, daar ga ik aan onderdoor denk ik.

    Wat zou ik nog meer kunnen doen, en hoever ga je om alles te laten slagen? Ik heb steeds gezegd dat ik het iig 2 maanden wil proberen.
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Heb je de who groeicurve al ingevuld?

    Mijn jongste dochter kwam met een ks, zeker weten ook een vals geboortegewicht, ze viel af en was na 8 dagen nog niet op geboortegewicht. Uiteindelijk begon ze wel beter te drinken. Maar het is altijd een kleintje gebleven, ook qua groei, ook toen ze kunstvoeding kreeg (ik was toen ze 7 maanden was weer zwanger, toen was het snel gedaan met de borstvoeding).

    Er is nu een stijgende lijn te zien. Ik zou zo door gaan, en toch proberen om de kv zo min mogelijk te geven. En natuurlijk altijd eerst de borst.
    En nee hoor, ik zou echt niet na elke voeding gaan nakolven!
    Dat is iets voor de eerste periode, kijk gewoon of je er 1 keer per dag tijd voor hebt. Als je kindje in de avond lekker kan clusteren is dat prima.

    Ik zou je niet te druk maken.
     
  3. Eendje86

    Eendje86 Fanatiek lid

    29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Ik kan geen app vinden voor de Who curve...
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hoe ver je doorgaat is natuurlijk heel persoonlijk, ieders grens is anders.

    Mijn oudste had flinke kma, de eerste weken waren echt een gevecht met voeden, het deed gruwelijk veel pijn. Toen in week 5 ben ik gaan kolven, dochter aan de dieetvoeding. En ze werd daardoor rustiger, daarna kon ze weer aan de borst (ik op streng dieet) zonder dat gevecht als gevolg van (vermoedelijk) buikpijn en pijn door reflux.
    Ik heb 2 jaar lang gevoed, at zelf geen producten met zuivel, ei en soja.

    Mijn jongste werd geboren na een inleiding, door hevig bloedverlies moest ik naar de OK en kon ik haar pas ruim 4u na de bevalling vasthouden. Ze hapte eigenlijk al snel goed aan, maar op Neonatologie waren ze érg van voeden op de klok. Aangezien mijn productie moeizaam op gang kwam en dochter een hoog geboortegewicht had, wilde ik minimaal iedere 2u proberen aan te leggen en veel huid op huid contact. Dat werd totaal ontmoedigd; als ik op de afdeling kwam was het;’Het is nog geen etenstijd!’ Met een blik op de klok. Ook al lag mijn dochter al te smakken en zoeken. Meerdere keren kwam ik ‘s nachts om te voeden en kreeg ik te horen dat ze al een flesje had gehad. En aangezien ze er voor piet snot lag (niet aan een monitor ofzo, ze lag er puur te wachten tot ze officieel a terme was terwijl ze totaal geen prematuurgedrag vertoonde) hebben we toen besloten haar tegen medisch advies in mee naar huis te nemen - de neonatoloog draaide bij en besloot dat ze toch gewoon met ontslag mocht.
    Thuis ben ik gaan clusteren, veeeeel huid op huid, aanleggen, aanleggen. En het is gelukkig allemaal prima op gang gekomen, maar kostte door de moeizame start veel energie. Ook 2 jaar gevoed, en weer kma dus weer op dieet.

    Die eerste weken zijn zwaar; je lijf moet nog hard werken aan het goed regelen van de productie, baby moet het nog goed onder de knie krijgen. Hier ging het bij de oudste na 2mnd echt vanzelf, 0 pijn, gewoon aanleggen, drinken, klaar. Bij de jongste was dat al iets eerder, week of 4-5 denk ik.
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Ajjj herkenbaar.
    We nemen haar wel mee hoor in de nacht, geven we een flesje, kan jij lekker slapen...:$
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, hier boden ze het aan zodat ik wat uurtjes achter elkaar kon slapen maar ik had duidelijk gezegd dat ik zelf iedere 3u zou komen en dat ze me moesten bellen als ze eerder wakker werd. En toen gaven ze dus tóch een flesje een half uur voor ik kwam;’Ze had echt honger! Flesje helemaal leeg!’ :( Met de lk van het ziekenhuis hadden we een heel plan gemaakt om die bv op gang te krijgen (kv alleen als het echt moet bijvoorbeeld), maar het werd vanaf de eerste voeding al ondermijnd. Echt zo jammer. Met de gynaecoloog ook nog geprobeerd mijn dochter ‘s nachts op mijn kamer te krijgen; ook geen toestemming voor van de neonatoloog.
     
  7. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Voor de iPhone heb je de app Growth. Misschien voor andere systemen ook wel.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  8. Eendje86

    Eendje86 Fanatiek lid

    29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Ja moet haast wel naar kan niets vinden
     
  9. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Maar hoe kijk jij er zelf tegen aan? Heb je zelf het idee dat ze voeding tekort komt en/of honger heeft? Wat hierboven ook al wordt gezegd, er zit wel een stijgende lijn in.

    En hoe ver je moet gaan, dat blijft gewoon heel persoonlijk.
    Bij mijn eerste is het nooit goed op gang gekomen (eerste week ziekenhuis met sonde en daarna fles+slechte voorlichting betreft borstvoeding). Bij de tweede ging de borstvoeding als een speer, binnen een week boven haar geboortegewicht. Maar na 2 weken toch gestopt. Aan 1 kant een ontsteking gehad, waarna ze niet (goed) meer aan die kant wilde drinken. Aan de andere kant zulke kloven dat het pus eruit kwam en ik jankend zat te voeden. Dat was voor mij wel de grens. En ik baal er nog steeds van, omdat ze er zo goed op groeide. Maar ik kon totaal niet genieten van de kraamtijd en zag tegen elke voeding op vanwege de pijn.

    Zolang jij het lichamelijk aan kan en je een tevreden baby hebt waarvan je niet het idee hebt dat ze iets tekort komt (of die ineens drastisch afvalt), zou ik gewoon doorgaan en kijken hoe het de komende periode gaat.
     
  10. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    #10 littlemunchkin, 24 nov 2018
    Laatst bewerkt: 24 nov 2018
    Baby care voor android heeft een who curve

    Bij het invullen trouwens wel letten op dat je de komma op de juiste plek zet.
     
  11. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Naast de who curve; bijvoeden heeft idd effect op je productie. Ik zou kijken of je daarmee kunt stoppen. Je kunt beter vaker aanleggen. In deze periode drinken baby's heel vaak en is 10 tot 12 keer nog steeds geen uitzondering. De eerste 6 weken kunnen ontzettend zwaar zijn, daarna wordt het steeds makkelijker. Op Facebook heb je bijvoorbeeld de groep borstvoeding natuurlijk, kun je vragen stellen en er lezen ook lactatiekundigen mee. Als je daar de curve ook bij zet en je probleem, dan krijg je geheid een hoop goede en gerichte adviezen.
     
  12. Eendje86

    Eendje86 Fanatiek lid

    29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw

    Dank je.
    Ik ben onder begeleiding van een LK IBCLC.
    We geven nu max 3x 30 cc bij. Tot nu toe kan dat steeds met moedermelk.
    Haar tongriempje wordt zsm gekliefd hopelijk kunnen we dan zonder bijvoeding.
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Oef ik vind dat ze wel heel erg weinig aankomt hoor. Hoe is ze verder er aan toe? Lijkt het een tevreden baby? Want als je het idee hebt dat ze veel huilt en dat ze honger heeft, zou ik zeker blijven of zelfs meer gaan bij voeden. Continue hongergevoel is erg stressvol voor baby’s, en wat mij betreft is het dan beter om meer fles voeding te geven. Ter info: ik heb mijn eerste twee kinderen vanaf het begin de fles gegeven en nu mijn derde krijgt alleen maar borstvoeding, dus ik ben redelijk neutraal hierin

    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/115-groeicurven-0-2-jaar-volgens-who
     
  14. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Dit is een héél gevaarlijk advies!! Nog meer bijvoeden gaat juist ten koste van de productie! Het enige juiste antwoord is: aanleggen aanleggen aanleggen. Bijvoeden is, uitzonderingen daargelaten, bijna altijd het begin van het einde.
     
  15. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Dat klinkt heel goed! Hopelijk helpt het!
     
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Meid, je hoeft niet zo dramatisch te doen hoor. Gevaarlijk, dat is zonder te kijken oversteken, of je kind niet vast zetten in de auto. Hier is niks gevaarlijks aan hoor.
    en voor de duidelijkheid: er is nog nooit een kind overleden aan een fles kunstvoeding, wel zijn er kinderen overleden aan ondervoeding en kan er schade ontstaan na langdurige honger ( ts dat is bij jou natuurlijk nog lang niet aan de orde he!)
    Heel veel aanleggen is natuurlijk de eerste stap, maar als dat niet het gewenste resultaat heeft, dan moet je wel goed naar de signalen van je kind blijven kijken en niet zomaar stug door blijven gaan onder het mom van het moet en zal lukken.
     
  17. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    #17 Liefje13, 29 nov 2018
    Laatst bewerkt: 29 nov 2018
    Als eendje86 onzeker is en vatbaar voor anderen hun mening is jouw ongefundeerde advies wel degelijk gevaarlijk. Met het verkeerde advies houdt borstvoeding heel snel op en dat is jammer als ze wel borstvoeding wil blijven geven.
     
  18. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Misschien wel de hamvraag Eendje86, je voed op verzoek lees ik.. Maar hoeveel voedingen per 24 uur zijn dat? Wordt je kindje snachts uit zichzelf wakker voor een voeding? Met dat soort dingen kan je spelen. In het begin is 12 x per 24 uur heel normaal, kom je daar aan? Komt je kindje snachts? Zo nee, dan kan je een droomvoeding geven voordat jij naar bed gaat en misschien 1 keer per nacht een wekker zetten voor jezelf voor nog een droomvoeding?
     
  19. Eendje86

    Eendje86 Fanatiek lid

    29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw

    Nou onzeker ben ik niet maar ze moet natuurlijk wel groeien :) en we geven geen 8 flessen van 90cc erbij ofzo hé :)

    Ze was nu mooi gegroeid. Dus gister en vandaag geen bijvoeding en dan morgen weer wegen.

    Ze komt ong 10 keer per dag, soms 11.
    Je ze meld zichzelf 's nachts ja
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  20. Tessss

    Tessss Fanatiek lid

    9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ik zie persoonlijk het risico van bijvoeden niet voor de productie ala het afgekolfde melk is wat bij Eendje zo is. Ik heb dat zelf de eerste weken ook gedaan en het loopt prima. Heb je het gevoel dat ze wel voldoende drinkt per voeding? (Voor zover je dat kan inschatten). Anders zou je af en toe kunnen nakolven. Dan heb je melk om bij te voeden en blijft je productie in stand.
     

Deel Deze Pagina