Hoge bloeddruk 20 weken zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door mii89, 16 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mii89

    mii89 Lid

    8 jul 2017
    31
    7
    8
    Vrouw
    Hoi hoi,
    Trouwe meelezer hier. Deze keer een vraag, of meer.. opzoek naar ervaringen.
    Momenteel zijn we 20 weken zwanger, en had ik vorige week een bloeddruk van 145/65. Niet gek, want was rete druk die dag en moest vandaag terug voor een extra controle. 148/65, shit.
    Bij onze vorige zwangerschap wilde mijn bloeddruk wel eens hoog zijn, maar niet zo. De gyn zal binnenkort contact opnemen maar ik hoop hier al wat info op te kunnen doen, ervaringen te lezen.
    De vk heeft nog geen grote zorgen omdat mijn onderdruk wel prima is. Iemand die een beetje gerust kan stellen?
     
  2. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.432
    935
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik heb zelf een medische achtergrond en dit is nog wel een prima bloeddruk. Ik denk dat ze de bovendruk wel wat lager willen zien en je onderdruk is hartstikke prima. Eerder laag zelfs. De onderdruk is het belangrijkste omdat je hart dan in de ontspanningsfase zit en dan wil geen hoge druk hebben.
    Bedenk ook dat een bloeddruk maar een moment opname is. Wil je er echt iets zinnigs over kunnen zeggen dan zou je bijvoorbeeld een 30 min controle kunnen doen om te zien of ie in dat tijdsbestek weer daalt want zoals je aangeeft stress kan ook de bloeddruk doen stijgen.
     
  3. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Ik heb ervaring met hoge bloeddruk en vind dit nog niet alarmerend. Zeker omdat je onderdruk prima is, die is inderdaad het belangrijkst.
    Je bovenstuk kan fluctueren door spanning, en als je een beetje nerveus was door de 145 vorige keer, is het niet gek dat ie nu ook hoog was van de zenuwen.
    Maar als je het niet vertrouwd zou ik vragen of ze het komende tijd wat extra in de gaten houden
     
  4. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Ik vind het ook nog wel mee vallen. Je onderdruk is prima, bovendruk mag inderdaad iets lager.

    Ik heb bij beide zwangerschappen een hoge bloeddruk gehad (boven druk tussen de 140-160 en onderdruk tussen 80-90) bij de 1e wel medicatie gehad en bij de 2e was rust voldoende. Één keer een flinke uitschieter gehad naar onderdruk boven de 100 en toen wel gecontroleerd op zwangerschapsvergiftiging, maar eenmaal rust gepakt daalde hij al gauw weer.
     
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.857
    15.292
    113
    Dit is totaal geen reden tot zorgen. Je onderdruk is zelfs laag, je bovendruk licht verhoogd maar die zie je snel (tijdelijk) stijgen in bijv. een stressvolle situatie (zoals een zwangerschapscontrole).
     
  6. mii89

    mii89 Lid

    8 jul 2017
    31
    7
    8
    Vrouw
    Bedankt dames!
    Ik hoef voor nu toch niet meer naar de gyn. En heb zelf een bleoddrukneter besteld, meerdere keren geprobeerd en de bloeddruk was telkens prima, gelukkig!
     
    Sado vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina