Hoge bloeddruk 22 weken zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Maantje91, 24 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maantje91

    Maantje91 Lid

    24 sep 2022
    12
    3
    3
    Vrouw
    Hallo dames!

    Toch op zoek naar wat verhalen/mede lotgenoten.

    Ik ben nu 22+6 weken zwanger van ons tweede kindje. Met 21+3 bleek ineens dat mijn bloeddruk erg hoog was (179/98) en ben ik gestart met 3x200mg labetalol. Gisteren weer controle gehad en ook daar bleek dat mn bloeddruk nog steeds te hoog is (150/100) en is de labetalol opgehoogd naar 3x300mg. Het maakt me allemaal erg onzeker, zeker nu het zo vroeg in de zwangerschap is. Vorige zwangerschap pas vanaf 37 weken hoge bloeddruk en ingeleid met 37+6. Wat zijn de risico’s? Waar moet ik rekening mee houden? Zijn hier meiden die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt of die nu in hetzelfde schuitje zitten? Ziekenhuis geeft alleen maar aan op dit moment dat ze juiste dosering moeten vinden.. ik hoop wat meiden te spreken en zo mijn onzekerheid wat te kunnen delen
     
  2. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Herkenbaar. Ik heb bij de oudste PE/HELLP gehad bij 35 weken. Had toen vanaf 20 weken een hoge bloeddruk.
    Ik heb bij mijn tweede dochter weer een stijgende bloeddruk gehad maar kunnen rekken tot 38 weken. Dus opzich kunnen ze eenmaal met de goede dosering nog best ver rekken. De vorige en deze zwangerschap slik ik preventief een bloedverdunner.
     
  3. Maantje91

    Maantje91 Lid

    24 sep 2022
    12
    3
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Nou dat hoop ik dus ook, dat ze het zo ver mogelijk kunnen rekken en ik geen PÉ/HELPP ontwikkel:). Wat fijn dat ze dat bij de tweede zwangerschap het nog tot 38 weken hebben weten te brengen :). Ik hoop dat je zwangerschap nu wel goed blijft gaan
     
    bozoe vindt dit leuk.
  4. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Bij Ies HELLP gehad en dat was vreselijk. Maar dat weet je zelf ook denk ik. Bij Luc kreeg ik Ascal. Geen hoge bloeddruk meer gehad. Wat mij wel opviel tijdens de zwangerschap van Ies, was dat ik zo zenuwachtig werd van elke keer meten, dat het sowieso al snel omhoog ging. Heb toen een nachtje in het ziekenhuis gelegen en continu aan dat ding en zonder stress en dergelijke was dat al meteen een stuk minder. Zou zoiets kunnen bij je? Sterkte. Het is echt niet leuk dit. Overigens kreeg ik medicatie en die hielpen best goed!
     
  5. Maantje91

    Maantje91 Lid

    24 sep 2022
    12
    3
    3
    Vrouw
    O verschrikkelijk! Ben je er wel een beetje goed uitgekomen? Hellp hoop ik echt niet te ontwikkelen.
    Ik denk het niet. Ook bij opname met automatische bloeddrukmeter bleven de waardes zo hoog! Merk dat ik ook echt een stuk minder energie heb dan bij mn eerste zwangerschap. Voel me een beetje belabberd ofzo. Straks weer naar het ziekenhuis en dan maar hopen dat de waardes een beetje goed zijn! :)
     
  6. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ik hoop het met je mee!
    Nee bij mij liep het iets minder goed af maar ik wil je niet het wak inlullen dus dat zeg ik maar niet. En wat mij overkomen is, overkomt echt bijna niemand dus geen zorgen. Succes straks!
     
  7. Maantje91

    Maantje91 Lid

    24 sep 2022
    12
    3
    3
    Vrouw
    Probeer me ook maar zo min mogelijk zorgen te maken idd, het heeft echt geen zin! Bij controle net 157/109. Labetalol nu opgehoogd naar 3x400 mg. Vrijdag weer terug en thuismonitoren vanaf nu! Ik had dit zo niet verwacht allemaal..
     
  8. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Oh dat is niet wat je wilt! Ik kan me voorstellen dat dit je angstig maakt met dit termijn. "gelukkig" kan de dosering nog wel een stuk omhoog dus je hebt nog wat speling. Ik zat uiteindelijk op 6x per dag Labetalol.
    Hebben ze je hun verwachtingen verteld of een beleid?
    Wellicht overbodig maar ze gaan wel je urine en bloed wekelijks testen toch?
     
  9. Maantje91

    Maantje91 Lid

    24 sep 2022
    12
    3
    3
    Vrouw
    Ja idd! Maar hoop ergens toch dat het nu wel gaat aanslaan.. En nee, ze delen helemaal niets. Enkel dat ze hopen een juiste dosering te vinden.. dus vind dat wel lastig en hoop dat ze daar ook wel wat meer duidelijkheid over gaan geven :(
     
  10. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Idem! Weken in het ZH gelegen met HELPP en PE. Het overkomt veel vrouwen.
     
  11. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ja precies! Alleen wil niet vertellen wat mij is overkomen want ik wil TS niet bang maken.
     
    Golden1213 vindt dit leuk.
  12. Maantje91

    Maantje91 Lid

    24 sep 2022
    12
    3
    3
    Vrouw
    Ik begrijp heel goed dat jullie je verhaal niet delen. Maar hebben jullie misschien nog tips voor mij? :)
     
  13. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Hè wat naar! Ik heb geen tips behalve dat ze tegen mij de hele tijd zeiden: rustig doen. Maar ja…
     
    Maantje91 vindt dit leuk.
  14. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Rustig aan doen!
     
    Maantje91 vindt dit leuk.
  15. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Een tip die ik je wil geven is schrijf alles op. Ik ben vrij abrupt toch erg ziek geworden en ben helaas aardig wat stukken kwijt. Dit heeft later problemen gegeven met de hechting van mij naar mijn dochter.

    Ben je al lid van de PE/HELLP groep op Facebook? Daar kun je veel soortgenoten en verhalen vinden.
    En uiteraard de allerbelangrijkste, trek aan de bel. Als je je ineens grieperig gaat voelen, buikpijn krijgt, hoofdpijn die niet weggaat.. laat dan zeker alles even checken. Liever 1x teveel dan te laat.

    Ik werd 's ochtends wakker met een onbehaaglijk gevoel. Dit ging niet weg, ben even gaan liggen en 's middags toch maar gebeld. Toen ik na wat aandringen eindelijk mocht komen in het ziekenhuis bleek ik ondanks de medicatie een bloeddruk van 180/118 en die liep verder op. Direct aan een infuus en bolus magnesium. Ik mocht niet meer naar huis want had PE ontwikkeld.
    Niet om je bang te maken maar wel om je alert te laten zijn op kleine veranderingen.
     
    Maantje91 vindt dit leuk.
  16. Maantje91

    Maantje91 Lid

    24 sep 2022
    12
    3
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je tips! Helpt me echt ☺️ Dat ga ik zeker doen. Ben nog geen lid omdat ik op dit moment geen PE/hellp heb.

    Vanuit het ziekenhuis is me dit inderdaad ook al meerdere keren op het hart gedrukt. Vindt dit vaak wel moeilijk, maar uit alle ervaringen + folders en informatie heb ik mezelf dit ook op het hart gedrukt. Merk dat het lastig is vanuit mn omgeving om mn zorgen te kunnen uiten. Ik ben nu niet ziek en voel me op zich prima. De thuismetingen blijven helaas hoog, dus verwacht wel dat er morgen verder opgehoogd gaat worden qua medicatie.
     
  17. Maantje91

    Maantje91 Lid

    24 sep 2022
    12
    3
    3
    Vrouw
    Helaas vandaag weer opgenomen. Nu naast de labetalol ook methyldopa gekregen! Urine en bloed zien er gelukkig nog steeds goed uit. :)
     
    bozoe vindt dit leuk.
  18. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Wat naar en eng dat je zo vroeg in de zwangerschap al zo'n hoge bloeddruk hebt. Fijn dat de rest wel goed is. Moet je nu in het zkh blijven totdat ze het onder controle hebben? Sterkte!
     
  19. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Wat naar! Hopelijk slaat de methyldopa snel aan en blijven je waardes goed.
     
    Maantje91 vindt dit leuk.
  20. Maantje91

    Maantje91 Lid

    24 sep 2022
    12
    3
    3
    Vrouw
    Ja vind het inderdaad wel spannend! Duim heel hard dat we gewoon nog heel wat weken redelijk onbezorgd door mogen komen. Bloeddruk was gelukkig vanmorgen wat gedaald, maar de gynaecoloog is nog niet te vrede. Moet nog even blijven. Daarnaast krijg ik iig voor thuis een thuismeter en moet straks elke dag mn waardes doorgeven :) ben blij dat ze er zo bovenop zitten!
     
    Moto vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina