Hond in laten slapen heel graag tips

Discussie in 'De lounge' gestart door bosi333, 1 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Helaas moeten wij er nu toch echt aan dat we onze allerliefste hond moeten laten inslapen.
    Hij is echt al best dement en slaapt alleen nog overdag en is in de nacht de hele nacht aan het dolen en piepen. Eet bijna niet meer en drinkt slecht. Lopen gaat steeds moeilijker en hij weet ook niet goed meer waar hij soms is.
    Hij is nu 15 jaar en 8 maanden.
    Ik zie er vreselijk tegenop en ik kan me bijna niet voorstellen hoe het moet zijn om het te doen en daarna hem niet meer hier thuis te zien lopen.
    Maar het moet...echt...helaas :cry:

    Onze kinderen willen er niet bij zijn en we brengen hem zelf naar het crematorium.


    Heeft iemand tips of eventueel dingen waar we zeker aan moeten denken als we de dierenarts hier hebben. Zijn er dingen waarmee we rekening moeten houden?Ik heb dit nog nooit hoeven doen en de gedachte geeft me echt rillingen. :(
     
  2. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Wat sneu, heel moeilijk...
    Probeer er nog 1x echt voor je hond te zijn door hem lekker vast te houden en dicht bij hem te zijn. Op schoot of hoofd van de hond op je schoot en lekker kriebelen en praten tegen hem. Als hij een vaste plek heeft in huis waar hij altijd lekker slaapt zou ik die plek gebruiken.

    Meeste dierenartsen doen dit al, maar vraag voor de zekerheid dat er eerst verdoving wordt gegeven en daarna pas de dodelijke spuit.

    Daarna niet vergeten rustig ieder op de eigen manier afscheid nemen bij behoefte en misschien wat lokjes haar af knippen waar je tzt iets mee kunt laten maken ter nagedachtenis.
    Al die je daar nooit iets mee, het geeft rust dat het het wel hebt mocht je iets willen laten maken.

    Laat het over je heen komen, er is geen goed of fout.
    Heel veel sterkte
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  3. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Heel veel sterkte......een beslissing gemaakt uit liefde....
     
    Dubbelgeluk en bosi333 vinden dit leuk.
  4. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.875
    1.653
    113
    Vrouw
    Wat vervelend dat jullie dit moeten beslissen.
    Heel veel sterkte gewenst!

    Ik weet van een vriendin van mij dat ze een pootafdruk heeft van de hond en deze samen met een foto ingelijst. Dat is haar erg dierbaar. En eventueel een pluk haar bewaren of het favoriete speeltje. Verder zou ik wel fotos maken.
    En hou de hond dichtbij je, knuffel hem. Vertroetel hem als laatst nog met lekkerw dingen waar hij gek op is.
    Nogmaals veel sterkte!
     
    Elena22 en bosi333 vinden dit leuk.
  5. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Bedankt.

    Lokjes haar en een pootafdruk klinken wel wat. Bedankt.

    Ja inderdaad uit liefde. Maar het liefst kon hij gewoon altijd blijven. Maar helaas.. :(
     
  6. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.552
    321
    83
    Och wat een moeilijke keuze. En wat een mooie leeftijd. Onze hond van bijna 15 heb ik vorig jaar in moeten laten slapen. Zo moeilijk, ik heb op vrijdag gebeld en maandag de arts laten komen bij ons thuis. Aan het einde van de middag. Hele weekend foto's gemaakt, geknuffeld, haar lekkere dingen laten eten. En de laatste nacht heb ik bij haar op de bank geslapen. Eigenlijk ging het allemaal heel rustig, de dierenarts gaf ons alle tijd en legde het heel goed uit. Ons meisje moest drie keer narcose hebben, voor ze zich uiteindelijk in de keuken neer gaf. We zijn beide aan een kant van haar gaan liggen om haar vast te houden. En ze is toen ook heel rustig in onze armen overleden. Onze jongens zijn er niet bij geweest, achteraf denk ik dat het wel kon. Ze is in de tuin begraven, en daar heeft ze een mooi plekje gekregen.

    Ik wens jullie enorm veel sterkte toe. Het is een moedig besluit, ook al voelt het misschien niet zo.

    Dikke knuffel
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  7. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Geen tips, maar veel sterkte gewenst. Een moeilijke, maar wel de juiste beslissing.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  8. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn tip zou zijn doe het thuis! Maar zo te lezen doen jullie dat al.
    De spuit om te gaan slapen gaat in een spier, dit doet vaak pijn dus bereid je erop voor dat er gepiep komt. Brak mijn hart toen ons hondje dat ingeslapen werd nog probeerde weg te komen van die spuit. Heb hem toen geknuffeld en tijdens de spuit om het hart te stoppen heb ik bij hem gelegen en constant verteld hoeveel ik van hem hield en geaaid. Toen hij was overleden heb ik nog een uur hem constant geaaid (tot het crematorium hem kwam halen) en geen moment alleen gelaten.

    Praktisch. Leg een vuilniszak onder de kont van je hond. Heb bij de dierenambulance een keer een hondje op moeten halen die ook thuis was ingeslapen naast het bed (op vloerbedekking) en die had alles laten lopen. Wij hebben dat helemaal zitten poetsen voor die mensen zodat ze dat zelf niet meer hoefde te doen.

    En sterkte. Het is nooit makkelijk maar als je echt weet dat het goed is dan heb je er sneller vrede mee dan wanneer je nog het gevoel hebt dat je "iets kon doen".
     
    bosi333 en Huismuisie vinden dit leuk.
  9. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wilde je gewoon even sterkte wensen. Echt vreselijk om zo’n besluit te moeten nemen. Maar op een gegeven ogenblik kan je niet anders meer :(
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  10. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Sterkte. :(
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  11. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Ik ben de vriendin waar @Bezige bij het over hebt.

    Wij hebben in augustus 2019 onze 16 jarige Shih-Tzu in moeten laten slapen. Dat hebben wij gedaan via jouwdierenartsaanhuis.nl. Onze eigen dierenarts had de optie thuis laten inslapen niet en dat was voor mij echt een must. Contact verliep heel goed en wij hadden de mannelijke Pim dierenarts. Alles ging heel kalm en rustig. Ons beestje was echt op en het was dus ook heel snel over. Bij ons lag ze op de bank met handdoeken eronder. Ik mocht haar zelf naar de auto tillen en hun hebben haar naar het crematorium gebracht. Een week later kon ik prachtige pootafdrukjes ophalen (in gips in een hartjes blik), deze zijn mij nog steeds heel dierbaar. Ook een plukje vacht heb ik bewaard. Op haar laatste dagen heb ik haar zo schandalig verwend met biefstuk etc, hele ochtend in mijn knieholtes gelegen. Ik mis haar nog regelmatig maar voor het beestje was het echt beter.

    Heel veel sterkte en een digiknuffel.
     
    Zoe123, bosi333 en Bezige bij vinden dit leuk.
  12. DZ91

    DZ91 Fanatiek lid

    13 feb 2021
    1.825
    1.410
    113
    Vrouw
    Ik weet hoe het, in 2019 mijn hondje moeten laten inslapen met 15,5 jarige leeftijd. Had haar vanaf mijn 13e, in de moeilijkste periode van mijn leven (puberteit) tot aan volwassen worden. Ze was als een zusje voor me, later toen ik op mezelf ging wonen is ze met mij mee gegaan omdat ik niet zonder haar kon.. dus ik weet echt als geen ander wat jullie doormaken.

    Ik heb op afspraak de dierenarts thuis laten komen. De dagen ernaartoe zijn een hel, wetende dat ze er zometeen niet meer zou zijn.
    Knuffel, uit je liefde zoveel je maar kan.

    Mijn tips:

    *Voor het inslapen een laatste plas buiten laten doen

    *Zet een mandje klaar waar je je lieverd in kan leggen wanneer de 2e injectie komt (de 1ste injectie is in slaap vallen dit heb ik met haar in mijn armen laten toedienen) daarna toen ze sliep haar nog 5 min. geknuffeld en kusjes gegeven en vastgehouden en daarna in haar mand gelegd.. eigenlijk krijgen ze een overdosering slaapmiddel toegediend zodat ze echt niks meer voelen. De 2e injectie gaat direct in hartspier.. schrik niet als je hond een stuiptrekking krijgt.. mijn hond deed haar bek wagen wijd open als spiertrekking.. en hier schrok ik van maar dit was een soort laatste adem..

    *Doe in mand paar kranten onderin, soms kunnen ze wat laten lopen zoals ieder mens of dier na overlijden

    *Doe dekentje over je lieverd heen na inslapen, buikje kan bol komen te staan door alle gassen in het lichaam. Wij hebben haar 's avonds laten inslapen en volgende ochtend naar crematorium gebracht. Door alle gassen in het lichaam kan het huis gaan stinken maar dat nam ik voor lief..

    *Maak nog een foto bij laatste rust plekje

    *Vraag evt. om wat losse as voor ketting bijv.

    *Knip wat haartjes af evt

    Heel veel sterkte! Ik denk aan jullie, maar geloof me je doet het goede voor je lieverd. Als je wil praten erover kan dat altijd door een persoonlijke conversatie te starten.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  13. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh ja ik heb een armband met een see you bedel met as van mijn hondje ♡

    Hier ging de laatste injectie niet in het hart trouwens. Wel bij mijn katten eerder dus het verschilt per dierenarts.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Mocht je om t hand zitten voor nu een afdrukset te zien vinden en je die heeeeel graag wilt (en de dierenarts dat niet hebben), reguliere uitvaartondernemer heeft ook die setjes. Zijn niet bizar duur paar euro maar. Stempelkussen en wat dikker papier is de makkelijkste versie uiteraard maar daar zal je zelf ook over nagedacht hebben. Dit is meer de "if all things fail" hoek waar je niet aan denkt allicht.

    Vuilniszak was al genoemd evenals slaapmiddel. Vertrouwd plekkie en knuffelen totdat t hart stil staat, en net zo lang als je wilt.

    Zorg dat je een onwijs mooie foto van de hond zoals hij in volle glorie als de beste en bekendste versie van hemzelf standby hebt. Als de kinderen uit school komen oid is de hond er niet meer, maar dan heb je die mooie foto in elk geval alvast staan. Vaak met het verschil hoe hij meest recent was, komt ook t besef dat hij "op" was. Of pak juist een recente foto, maar dat is een stukje inzicht wat jij als ouder wel hebt en ik als "outsider" niet.

    As wel of niet terug is een keuze, wij hebben het nooit gedaan. Ja asdeel van mn vader staat hier, en van ons zoontje maar dat is voor ons net weer ff anders. Vrienden van ons hebben het wel van de huisdieren. Samen met de halsband bijv. en of mooie foto.

    Allicht compleet overbodig, allicht wat voor iemand die nog iets zoekt en met kleine kinderen zit ongeacht welke achtergrond. Ik heb m zelf nog niet besteld (drempel dingetje) maar http://www.gedenkster.nl/ heeft betaalbare RVS urnen. Ze zijn niet groot maar die kan je terrorproof (a.k.a. kindveilig) dichtmaken met een speciale lijm.

    De versie lijm die je hiervoor moet hebben is Loctite 270 (specifiek dit nummer) dan gaat hij niet meer open (ook niet door vallen en stoten, nu of over jaaaaren). Uiteraard kan hij indien écht nodig wel open geboord worden. Die lijm heb ik nagevraagd bij de fabrikant zelf, die is voor RVS, mijn vader had een loctite tik vanwege zn werk maar er zijn heeeeeel veel soorten (welke de goede was stond nou net niet op de website :D ). Scheelt allicht iemand weer zoeken.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  15. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Wat een verdrietige beslissing hebben jullie moeten nemen..

    Als je weet wanneer je hem wilt laten inslapen maak dan ook alvast een afspraak met het crematorium.
    Ook zij zijn niet meer vrij toegankelijk vanwege de maatregelen en je moet soms je huisdier toch nog een nacht thuis houden omdat je niet eerder terecht kan.

    Je kunt bij het cremeren kiezen voor een groepscrematie of een individuele crematie.
    Wil je as terug krijgen moet je kiezen voor een individuele crematie. Anders word hij gecremeerd met meerdere huisdieren tegelijk.

    Je kunt vaak ook een pootafdrukje laten maken in een mooi doosje met wat haartjes.

    De tips van DZ91 zijn heel fijn.
    Ik heb daar weinig meer aan toe te voegen.


    Heel erg veel sterkte!!
     
    bosi333 en DZ91 vinden dit leuk.
  16. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    #16 Damay77, 1 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2021
    Nee hoor, de spuit om te slapen KAN in een spier gespoten worden. Maar meestal doet een dierenarts het gewoon in de bloedbaan van bijv voorpoot of soms de buik. (buik vooral katten)
    Dat werkt het snelste.
    bij injecteren in een spier kan het minuten lang duren voordat het dier slaapt, in een bloedvat of buik is het vaak seconden werk. injectie in de spier heeft kans op meer bijwerkingen. het duurt vaak wel 10 min voordat ze slapen en in die tijd kunnen ze gedesorienteerd en misselijk worden.
    de 2e injectie gaat ook bijna altijd meteen in de bloedbaan of in de buik. bij kleine hondjes vaak in buik en soms rechtstreeks in het hart
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  17. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Al meerdere honden in moeten laten slapen.
    Allemaal in alle rust in hun vertrouwde omgeving. Laatste dagen en uren extra vertroeteld en ze lekkers gegeven wat ze wilde. niet teveel, niet prettig als het dier ook nog kotsmisselijk wordt of buikpijn heeft.
    Hier altijd nog een paar laatste foto's gemaakt. ze werden eerst in slaap gebracht met een narcosemiddel. dit ging via een bloedvat in voorpoot. Dit werkt het snelste in binnen korte tijd slapen ze.
    Het 2e middel werd ook via bloedvat ingespoten. Binnen een paar seconden waren ze weg. gaat echt supersnel.
    6 jaar geleden mijn hond in laten slapen. mn kinderen hebben van te voren nog flink met hem geknuffeld. Ze waren wel in huis toen de dierenarts kwam maar wilde er niet bij zijn. jongste kwam er wel bij maar die was 2 dus die besefte het niet goed.
    na het inslapen heb ik hem nog even laten liggen zodat de katten en mn kinderen rustig afscheid konden nemen. kinderen hebben hem nog geaaid en geknuffeld en buiten bloemetjes voor hem geplukt de op hem legde.
    ik had wel plastic onder hem gelegd. dit ivm mogelijk lekken van urine/ontlasting en het was makkelijker om hem zo op te tillen. deze hond is door de dierenambulance opgehaald die hem vervolgens naar het crematorium gebracht hebben. was super geregeld. 2 dames legde hem op de brancard en vroegen de kinderen om hun te helpen om een dekentje over hem te leggen. daarna mochten ze hem uitzwaaien.
     
    bosi333 en Youtan vinden dit leuk.
  18. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Dit vond ik zooo erg :( Ik kon het ook niet, mijn hondje was 15 en ook zo dement. Ze werd ook agressief, alleen niet naar mij en ze was zo in de war.
    Ik heb de dierenarts aan huis laten komen. Ze is thuis in haar mand in mijn armen ingeslapen. Ze dierenarts heeft haar daarna in haar eigen deken meegenomen.

    Bah, sterkte
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  19. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Heel, veel sterkte!

    Wij hebben dit helaas bij de dierenarts moeten laten doen ipv thuis. Maar hebben van de momenten voordat de injectie gegeven werd, veel foto's gemaakt en als ik die foto's terug kijk, zie ik zo'n opgeluchte blije hond.
    Voor ons achteraf zo fijn om te zien dat onze hond er duidelijk vrede mee had. Dus wellicht zo veel mogelijk foto's maken!

    Nogmaals, heel, heel veel sterkte!
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  20. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    nee, meestal gewoon via een bloedvat. Maar niet standaard in rechtstreeks in het hart. Dit doen ze soms, bij kleine hondjes.
     
    DZ91 en bosi333 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina