Hoofdbonken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pinkblossom, 25 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Gek worden wij ervan.. het hoofdbonken van zoon drijft ons echt tot wanhoop.

    Het hele huishouden word inmiddels wakker van zijn gebonk, savonds/smiddags/snachts, het maakt niet uit hoe laat het is maar hij gaat zo hard door ermee dat we ons geen raad meer weten.
    Het lijkt niet te doorbreken want wat we ook doen, zodra hij in bed ligt begint hij ermee.

    We hebben al tuinkussens rond zijn bed gespannen en het geluid te kunnen dempen maar hij ‘stoot’ er zo hard tegen aan dat het alsnog super veel lawaai maakt. Hij heeft inmiddels een hele rode bult op zn hoofd zitten maar lijkt er geen pijn aan te hebben.

    Herkent iemand dat bonken en wanneer stopt dit in godsnaam? Ik wordt er GEK van
     
  2. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Begrijpelijk. Onze zoon doet het gelukkig niet maar mijn zusje deed het. Gek werd ik er van, het hele huis lag wakker behalve zijzelf :rolleyes:. Nooit geweten wat nou de aanleiding of oorzaak was, ze is er uiteindelijk gewoon overheen gegroeid...zoals dat heet. Ook de huisarts zei dat het niet iets uitzonderlijks was, er zijn meer kinderen die het doen. Het kan te maken hebben met het reguleren van spanning, maar dat is nooit bewezen.
    Ter geruststelling: mijn zusje is heel normale leuke vrouw geworden ;).

    Edit: kijk hier maar eens https://www.opvoedadvies.nl/hoofdbonken.htm
     
  3. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Mijn dochter doet dit ook. Ontzettend irritant. Dit gaat gepaard met een hard neuriënd geluid.

    Mijn dochter is nu 5 en doet het nog steeds. Wel een stuk minder gelukkig.
    Ik heb helaas geen pasklare oplossing voor je.

    Wat een beetje helpt is haar op haar rug leggen. Dan is het even rustig.
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik heb het zelf vroeger ook gedaan maar dan liggend op mijn buik met mijn hoofd op mijn handruggen/onderarmen. Ook vergezeld van hard geneurie. Ik deed het echter alleen bij t inslapen (en t ontwaken maar dat weet ik niet meer zeker). Naarmate ik ouder werd, werd t minder. Volgens mij tot zeker in de kleutertijd. Later heel sporadisch nog.
    Ik weet ook nog dat t wel eens benoemd werd door mijn ouders en dat ik mezelf er langzaam meer bewust van werd dat t niet helemaal "normaal' was. Ik ben toen in eerste instantie het geneurie mezelf gaan afleren, dan viel t minder op dat ik dat deed ;). Later vertelde mijn moeder dat ik een rode vlek op mn voorhoofd had van t bonken, toen ben ik mijn handen onder t hoofdkussen gaan stoppen (als peuter/kleuter had ik die ook nog niet bedenk ik me nu). En nog weer later ben ik ook gestopt met het bonken. Kan zo maar zijn omdat ik wel eens met mn zus logeerde en ook later weer met vriendinnetjes, dat besef van schaamte helpt je er ook wel mee :rolleyes:.
     
  5. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Mijn oudste deed het (gelukkig alleen) bij het inslapen. Rond 4 jaar is ze ermee gestopt.
    Haar hoofd board heeft ze kapot gebonkt. In een campingbedje geprobeerd te leggen maar dat lukte niet. Ze had het bonken nodig om in slaap te komen.
    Wij hebben houten vloeren en ze slaapt boven het zitgedeelte van de woonkamer. Wel handig om te weten wanneer ze sliep :D

    Misschien wel een idee voor jullie om een campingbedje uit te proberen?
     
  6. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Maar dit is dan niet het échte hoofdbonken.
    Daarbij heb je zelf totaal niet in de gaten dat je het doet en heb je er ook geen invloed op.

    Mijn dochter weet niet dat ze het doet, ze is dan ook echt in een diepe slaap/trance. Ik kan bij wijze van onder haar bed stofzuigen zonder dat ze überhaupt weet dat ik er ben.
     
    Pinkblossom vindt dit leuk.
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Dit was wel degelijk echt hoofdbonken.
    Het bewust worden was toen ik wat ouder werd (ik gok vanaf 6, maar precies weet ik het niet) en ik deed het al vanaf baby/dreumes (en toen had ik ook echt niet door dat ik dat deed). Ook zal er echt wel een verschil zitten per kind. Er zal niet maar 1 manier van hoofdbonken zijn. De één doet het in zijn slaap, de ander om in slaap te vallen.
    De één doet het tegen de spijlen van het bed aan, de ander tegen het hoofdbord van het bed, de ander op de matras of op de handen.
    De manier dat t weer stopt zal ook verschillend zijn per kind, waarbij de één ouder zal zijn dan de ander. En hoe ouder je wordt, hoe bewuster je ervan zal zijn.
    En dat bewust worden en zelf willen stoppen ging echt niet over één nacht ijs. Daar is weken/maanden overheen gegaan. En zie t in de trant van 'hé, ik doe t weer.....ermee stoppen...paar minuten later...hé, ik doe t weer etc'.
    Ook mijn ouders zijn destijds gewoon in overleg met het consultatiebureau en arts geweest hierover geweest. Ook zij hebben toen de uitleg hoofdbonken, kun je niet veel mee, we weten niet zo goed waarom ze t doen, etc. gehad.
     
  8. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Campingbedje zou ik eerst proberen , dat helpt vaak heel goed. Tegen het lawaai en de bulten dan, over het hoofdbonken zelf zal hij heen moeten groeien.
    Als dat niet helpt: lawaai plant zich voort via de muren en vloer, dus daar moet je zijn met geluidsisolatie . Zet het ledikant los van de muur, ietsje, hij mag er ook weer niet tussen kunnen . En je kunt viltjes onder de poten proberen, al loop je dan weer het risico dat hij met zijn bed de hele kamer doorschuift. Je kunt bij de bouwmarkt ook matten krijgen om trillingen te isoleren , die zijn bedoeld voor wasmachines en dergelijke maar misschien helpt het hierbij ook wel. Om het bed op te zetten bedoel ik.
     
  9. yoghurt

    yoghurt Bekend lid

    31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Hier ook een hoofdbonker.
    Vanaf 9 mnd tot nu 5 jaar nog steeds.
    Onze zoon heeft vanaf 9 mnd tot 2 jaar in een campingbedje geslapen. We hebben ooit gehad dat het campingbedje door het bonken zo verschoven was dat we de deur niet meer open kregen, sindsdien maar antislip eronder gemaakt.
    Vanaf 2 jaar in een peuterbed met rondom zijn hoofd een Voedingskussen zodat hij daarin bonkt met zijn hoofd. Kussen gaat mee op vakantie en al.
    We worden er nu niet meer wakker van maar op vakantie in een stacaravan werden we smorgens trillend wakker...haha
    We zijn er inmiddels aan gewend, hij weet dat hij het doet, hij zegt zelf dat hij het fijn vindt, prima!
     
  10. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn zoontje doet het ook om rustig te worden. Als hij uit school komt ben ik meestal het slachtoffer (dan bonkt hij tegen mij aan).
    En in bed doet hij het ook. Mijn zoontje heeft ASS, bij hem is het een manier om met prikkels om te gaan.
     
  11. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Idd prikkels verwerken. Hier ook een bonker gehad (licht verstandelijke beperking, ASS) en het was verschrikkelijk. Inmiddels (6 jaar) doet hij het niet meer en ik maak het bed ook op tot het midden, zodat hij ver weg ligt van de bedrand.
     
  12. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Inmiddels verhuisd, zoon slaapt in campingbedje en onder de pootjes liggen anti slip matjes die je ook voor de wasmachine kunt gebruiken, maar onze die hard schuift zelfs daarmee door de slaapkamer
     
  13. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Helpt het om hem om te draaien?

    Als mijn dochter weer bonkt leg ik haar op haar rug. Dan is ze weer stil.

    De ene nacht moet dit 1x en de andere nacht 10. Maar het helpt wel.
     
  14. Pinkblossom

    Pinkblossom Fanatiek lid

    29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Nee helaas niet, zodra je de kamer uitloopt begint hij weer.
     

Deel Deze Pagina