Hoofdje te klein en groeiachterstand

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Laury0112, 26 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laury0112

    Laury0112 Lid

    26 dec 2020
    6
    2
    3
    Vrouw
    hoi allemaal,

    Bij de 20 weken echo werd gezien dat ons meisje achterloopt in groei, met name het hoofdje. Destijds zat het hoofdje op p0.4, buik en benen tussen de p5 - p8.

    We hebben inmiddels een vruchtwaterpunctie, uitgebreid dna onderzoek en bloedonderzoek achter de rug en hier is gelukkig niets uitgekomen. Toen bleef de placenta over als mogelijke oorzaak, hoewel ze daar niets afwijkends aan zien en de doppler metingen goed zijn. Ik ben nu 29 weken zwanger en we hebben iedere 2 weken een groeiecho en doppler in het wkz. Ze volgt haar eigen lijntje, hoofdje zit steeds rond de p1 (soms eronder), buikje inmiddels op p15 en beentjes rond p2.

    Natuurlijk ben ik blij dat haar buikje goed gegroeid is, maar het scenario dat het aan de placenta ligt wordt hierdoor denk ik wel kleiner? Waardoor de onzekerheid over het kleine hoofdje toeneemt, want waar ligt dat dan aan..

    Zijn er meer dames die dit hebben meegemaakt? Een te klein hoofdje?
     
  2. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Ik zie deze metingen niet zo zeer als een klein hoofdje, al is dat duidelijk de uitschieter, maar als een algemeen klein kindje. Hopelijk blijven de metingen op ongeveer dezelfde lijn, of in ieder geval niet eronder. Succes met de rest van je zwangerschap.
     
    SiMaNo vindt dit leuk.
  3. Laury0112

    Laury0112 Lid

    26 dec 2020
    6
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Ze is over het geheel inderdaad een klein meisje, met het hoofdje als uitschieter. Over een week hebben we weer een echo, maar dan een uitgebreidere. Ze hebben aangegeven dan vooral naar haar hoofdje en de hersenen te willen kijken, dus dat maakt ons erg nerveus. Maak me echt het meest zorgen om dat kleine koppie..
     
  4. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Och ja, als je het zo stelt snap ik je zorgen ook heel goed. Je wilt natuurlijk een kindje dat goed kan functioneren, dus een goed stel hersens is dan wel zo handig. Sterkte met afwachten tot de volgende echo. Ik ken het angstige gevoel, hier meer afkomstig van een angststoornis dan dat er daadwerkelijk reden was voor angst, maar in ieder geval geen fijn gevoel.
     
  5. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Mijn dochter is ook de hele zwangerschap aan de kleine kant geweest. Ze was bij geboorte 44cm en was fijn gebouwd. Inmiddels is ze slechts 1cm kleiner dan gemiddeld, dus helemaal bijgetrokken. Bij mij deden ze het wijten aan de velamenteuze navelstrenginsertie. De placenta zelf deed het gelukkig goed. Doordat ze het op laatst niet meer fijn had in de buik, en er nog maar weinig vruchtwater was, is ze op precies 38 weken via keizersnede geboren.

    En nu is het een vrolijk meid die gewoon haar eigen lijn volgt.
     
  6. Laury0112

    Laury0112 Lid

    26 dec 2020
    6
    2
    3
    Vrouw
    Hoi Jenneke,
    Bedankt voor het reageren. Wat fijn dat de groeiachterstand bij jouw dochter inmiddels helemaal is bijgetrokken! Weet je misschien nog de p-waardes van destijds? En was haar hoofdje ook aan de kleine kant?
    Bij mij lijkt de navelstreng goed te werken en ook op de juiste plek uit te komen in de placenta, dus dat zal hier de oorzaak niet zijn..
     
  7. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    De p waarden weet ik niet meer. Heb ik toen ook niet naar gevraagd. Ik had ook maar een kleine buik. Uit de nipt was niks gekomen en ook uit echo’s kwam niks uit. Alleen die navelstreng was afwijkend.

    Ik hoop dat t bij jou ook helemaal goed gaat komen.
     
  8. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier ook vanaf 20 weken echo een klein kindje. Er is nooit een oorzaak gevonden. Ze hebben de bevalling ingeleid bij 38 weken, ze was 2500 gram en 45 cm. P3 dacht ik? Na de geboorte getest op cmv maar dat was het niet. Nu 3 jaar later is ze nog klein maar wel alles in verhouding en ontwikkeling prima voor leeftijd maar ze wordt wel veel onderschat.
     
  9. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.916
    1.170
    113
    Mijn ervaring is wel iets anders dan jouw ervaring. Mijn jongste had tijdens de 20 weken echo een hoofdje op p9. Haar buikje en benen waren gemiddeld en lang. Omdat ze onze derde was en wij 2x keer eerder 2 kindjes hebben gehad met kleinere hoofdjes maakte onze echoscopiste zich daar geen zorgen over.

    Bij een groeiecho bij 30 weken bleek haar hoofdje toch echt afgebogen te zijn naar p0.8. Een guo volgde, toevallig door de echoscopiste die ook mijn twintig weken echo had gedaan. En zij had bij de 20 weken extra goed gekeken. Na nog 3 echo’s geen bijzonderheden gezien. Ik ben vanaf 36 weken wel goed in de gaten gehouden omdat haar buikje ook onder de p10 ging duiken. Bij 39.2 ingeleid omdat ze helemaal leek af te buigen. Dat bleek niet zo te zijn bij de geboorte. (P25) Naar haar hoofdje heeft nooit iemand meer gekeken. Het hoofdje is nog steeds kleiner dan gemiddeld, maar geen afbuiging. Onze gynaecoloog gaf aan dat (bij ons) als het hoofdje klein maar stabiel blijft de kans groot is dat het gewoon genetisch is.

    ik hoop voor jou ook een dergelijke afloop. Zenuwslopend is het wel. Sterkte!
     
  10. Laury0112

    Laury0112 Lid

    26 dec 2020
    6
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad ook een kleintje geweest, maar wat fijn dat het allemaal goed gaat! Ik ben rond de 20 weken getest op cmv, gelukkig ook negatief. Hopelijk is ze hier ook ‘gewoon’ klein zonder erge oorzaak..
     
  11. Laury0112

    Laury0112 Lid

    26 dec 2020
    6
    2
    3
    Vrouw
    Fijn dat je reageert Marlau! Dat zal ook een spannende zwangerschap zijn geweest. Inderdaad een iets andere ervaring, maar uiteindelijk wel ongeveer dezelfde p-waarde van het hoofdje en het doet me goed om te lezen dat dit bij jullie uiteindelijk gewoon goed was. Is het hoofdje van jouw dochter vanaf 30 weken tot de geboorte rond de p0,8 gebleven? Weet je toevallig de hoofdomtrek van bij de geboorte? Bedankt!
     
  12. Roxy1994

    Roxy1994 Fanatiek lid

    30 nov 2018
    2.367
    1.462
    113
    Vrouw
    Mijn kindje had ook op de echos een klein koppie! Stond niet eens meer op een lijntje!! Bij mij was de placenta wel de oorzaak... maar ons meisje is helemaal gezond!

    je ziet het niet goed. Maar de breedte van t hoofdje van oor tot oor zat op p0.1. Hoofdomtrek p1. Buik p2.2 en Beenlengte p12

    met 31+5 keizersnee gehad doordat de placenta niet meer werkte en mn bloeddruk opliep tot 170/115. En was toen 38 cm en 1080 gram.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Laury0112

    Laury0112 Lid

    26 dec 2020
    6
    2
    3
    Vrouw
    Hoi Roxy,
    Bedankt voor het reageren. Dat zal ook spannend geweest zijn zeg! maar wat fijn dat ze jouw meisje goed in de gaten hielden en ze haar eerder konden halen. Inderdaad heel vergelijkbare p-waarden en een geruststelling dat jouw dochter helemaal gezond is. Doordat bij ons haar buikje rond de p15 blijft vermoeden ze dat de placenta wel voldoende werkt, dus het blijft gissen waarom ze dan verder zo klein is.
     
    sabagirl en Roxy1994 vinden dit leuk.
  14. Roxy1994

    Roxy1994 Fanatiek lid

    30 nov 2018
    2.367
    1.462
    113
    Vrouw
    Jaa best gek! Maar ze houden je toch wel goed in de gaten nu?! Aangezien bij onze dochter de beentjes ook p12 zaten en de rest zeer laag. hopelijk kan jullie kleine nog lekker lang blijve zitten!
     

Deel Deze Pagina