Hoi, mijn zoontje is op een paar dagen na bijna 7 maanden. Op het cb was bij meting, donderdag zijn hoofdomtrek 43,4 cm. Dit was volgens de cb arts te klein, maar als ik op de curve kijk dan zit hij wel op het gemiddelde. In mijn onderschrift kun je zien hoe groot en zwaar hij is. Is dit herkenbaar voor iemand? Wat is de hoofdomtrek van jullie kindjes?
Hier was het bij 7 maanden 48cm maar mijn zoon heeft een flinke hoofdomtrek.. Bij geboorte al. Volgt zijn hoofdomtrek zijn eigen lijntje op de curve?
die van mij had dat met 1 jaar pas, maar als hij voorderest ook fijn is en alles past/klopt dan zou ik me geen zorgen maken
@LovelyDK, hij zit iets onder de lijn met zijn hoofd. Maar een beetje. Hij is wel groot, 70 cm en hij weegt 8 kg. @Denemarkw, okee! Was het gewoon een fijn meisje?
Ik weet niet meer precies hoe groot Emma's hoofdje was, maar die was ook (te) klein volgens het cb. De enige reden waarom ze daarnaar kijken is omdat het soms op een achterstand kan wijzen. Dus als je kindje zich prima ontwikkelt, is er echt niks aan de hand. Emma was juist hardstikke snel met alles en heeft gewoon een kleiner hoofdje. Is alleen maar schattig vind ik .
mijn dochter was bij de laatste meting 80,7 cm en iets van 9500 gram en dat was met 15mnd. bij 7 mnd woog ze net 6 kilo geloof ik, altijd op de ena onderste lijn, ook nu. alleen kwa hoofd zat ze altijd op de juiste lijn. ik zou me niet te druk maken, als je kindje gezond is, goed groeid en doet.
Volgens mij is de hoofdomtrek een soort aandachtspunt van de cb's! Ik hoor echt heeel veel mensen er over namelijk. Mijn zoontje heeft een flink hoofd, twee weken geleden omtrek van 49 cm!! Daar zijn ze ook al lang over aan het steggelen geweest, maar het is gewoon erfelijk bepaald... Papa en opa hebben een groot hoofd, dus tja, wat wil je.
Bodhi was afgelopen dinsdag 7777 gram, en 69 cm met een hoofdomtrek van 42,5. Volgens de cb arts was dat hartstikke netjes. Hoezo zou het hoofdje van jouw zoontje dan te klein zijn. Lijkt me dus niks om je zorgen over te maken.
Okee bedankt allemaal. Te groot, doen ze daar dan ook al moeilijk over. Klein meisje met een mooi fijn hoofdje, mooi toch! Bij ons is het alleen niet erfelijk, een klein hoofd. Wij hebben juist allebei best grote knarren. Xandra, das zelfs nog 1 cm kleiner dan Juliën. Nou de arts haar woorden waren "dit moeten we even in de gaten houden, want het kan duiden op zeldzame ziektes of een achterstand zoals hierboven genoemd werd". Maar als jou cb arts zei dat er niets was, dan gaan we lekker daarvanuit. Ik ben al wat gerustgesteld. Verder heeft hij geen achterstand.
Ik denk dat ze het ook extra in de gaten houden ivm het eventueel te snel sluiten vd fontanel als hij gewoon netjes zijn lijn volgt is er niks aan de hand..
Luna, ik ben nog steeds van mening dat hij een normale omtrek heeft! Ook raar dat ze erover vallen bij t cb.... Tim heeft zelfs gehad, dat hij de ene maand een omtrek had van 41 en de keer erop 40,8! Nooit iets erover gehoord. Nu heeft hij dus een omtrek van 42 meen ik, zou ik moeten nakijken. Hij is heel erg van de lijn afgeweken, zat met alles op de plus 1 lijn, maar u is ie met gewicht en hoofd richting de min 1 gegaan.
Marin had met dikke 6 maanden een omtrek van 42,2. Ze had een mooi klein koppie werd er gezegd. Ik vroeg of dat kwaad kon? Nee hoor pa en ma hadden vast ook een klein koppie?? Nou ja ik zei we hebben idd beide niet een groot hoofd. Dus meid maak je maar niet druk!
smurf had met 7 maanden een gewicht van 9.2 kilo een lengte van 73 en een hoofdomtrek van 45.4 Alles op de +1.5 lijn.. Nooit iets gehoord over een te groot hoofd
Stelt me weer wat gerust. Ik weet dat het in zeldzame gevallen wel iets zou kunnen betekenen, maar ga er nu niet vanuit. Als ik ook hoor dat ze op cb's bij andere beebs met kleinere hoofdomtrekken ook niet mekkeren, dan maak ik me nog even geen zorgen. Thx!
Heb het even opgezocht Met 7,5 mnd was de omtrek 42 cm. Was wel even een klein beetje paniek omdat de fontanellen dicht leken te zitten. Naar sofiakinderziekenhuis geweest en daar zijn foto's gemaakt. Er was nog 1 schedelnaad open dus dat was goed. En cb zegt ook: z'n hoofd is wel klein maar gaat wel in die curve mee. Hij zit echt op de onderste lijn zeg maar. Jayden is bijna 1 en z'n hoofdomtrek is nu 44 cm
onze dochters hebben ook een kleine hoofdomtrek en zitten beide onder de gemiddelde lijn, maar ze groeien wel mooi mee met de lijn, alleen er iets onder. Mijn oudste dochter had met 7,5 maand een hoofdomtrek van 42,5 cm. Het CB deed er dus niet moelijk over. Vind het wel leuk hoor, een mooi fijn koppie, vooral bij meiden.
@Sharmila, bedankt voor het opzoeken. Ook wel even schrikken als de fontanellen dicht lijken te zijn. Maar gelukkig is alles goed gekomen. @Butterfly, ik vind het voor het zicht ook wel mooi! Maar maakte me meer zorgen over het medische verhaal.
Ik heb het ook even opgezocht.. Met 6 maanden had onze meid een omtrek van 42,5 en met 9 maanden 43,5. Met 11 maanden 44,5. Ze heeft altijd net iets onder de middenlijn gezeten. Nooit iets over gehoord. Vorige week week bij het cb geweest. Hoofdje is niet meer gemeten, omdat er het eerste jaar geen bijzonderheden zijn geweest was dat niet meer nodig... Dus ik zou me geen zorgen maken als ik jou was..
Nee hoor, sommige kindjes ontwikkelen zich prima, alleen groeien de fontanellen te snel dicht. Zo ook bij het kindje van een vriendin van mij, deze heeft een vrij heftige operatie moeten ondergaan omdat zijn fontanellen dus veel te snel dicht groeide. TS, alleen maar fijn toch dat ze het in de gaten houden? Hopelijk valt het mee en heeft hij ' gewoon ' een klein hoofdje.