Hoofdkussen kleuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Salentein, 22 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Onze kleuter heeft nu nog een peuterkussen maar ik denk dat hij wel toe is aan een (nog wel plat) kinderkussen die net wat voller is. Heeft iemand tips en tricks waar op te letten en eventueel linkjes naar goede kussens? Ga ik even onderzoek doen!
     
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.038
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Waarom denk je dat ie daaraan toe is? Hier nog steeds op het platte kussen en hoor geen klachten.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Wij hebben een grote platte kinderkussen van de leenbakker. Hij slaapt er prima op
     
    Salentein vindt dit leuk.
  4. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Misschien advies dat niet gewenst is, kinderfysio geeft aan zolang mogelijk zonder kussen te laten slapen.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  5. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    hij gaf aan dat hij op zijn zij (zo slaapt hij) niet lekker ligt omdat zijn nekje raar gaat. Hij pakt nu een knuffel om op te liggen en dat lijkt me niet wenselijk..
     
  6. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Wat is zo lang mogelijk volgens je kinderfysio?
     
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.038
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dan inderdaad wel handig. Missch 2 platte kussens in 1 sloop? Zou ik doen, haha. Scheelt weer kosten, die platte kussentjes kosten amper wat.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Ik gebruik alleen die platte peuterkussens, beste voor t lijf zegt de kinderarts. Hoe platter hoe beter.


    Maar als hij aangeeft last te hebben ervan zou ik 2 van die platte kussens combineren
     
    Salentein vindt dit leuk.
  9. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    De aanschaf van een peuterkussen

    Wanneer niet?
    Hoofdkussens worden afgeraden bij kinderen onder de twee jaar. Als je kindje namelijk met het gezichtje in het kussen ligt, kan het geen of onvoldoende lucht krijgen, waardoor verstikkingsgevaar ontstaat. Kleine kinderen kunnen namelijk niet altijd zelf het kussen wegduwen of hun hoofdje draaien of oprichten.
    Ons advies is: gebruik geen hoofdkussen zolang je kindje er niet om vraagt en als het jonger dan 2 jaar is.

    Wanneer wel?
    Als je peuter (2+) op een gegeven moment om een hoofdkussen gaat vragen kun je een peuterkussen aanschaffen. Kijk goed naar de behoeften van je kind. Een signaal is bijvoorbeeld dat je kindje met het hoofd op een knuffel slaapt of het handje of deken(/dekbed) als steuntje onder het hoofd gebruikt.
    Zie het kussen als een lekker en fijn ding waar je kindje lekker op kan slapen, maar nodig is het niet. Pas als je kindje gaat vragen om een kussen of als je meerdere signalen ziet kan een peuterkussen bijdragen aan een betere nachtrust.

    Waarom een speciaal peuterkussen?
    Een peuterkussen is een stuk dunner dan een gewoon hoofdkussen. Zo ligt het hoofdje van je kind een beetje hoger, maar wordt de nek niet belast. Niet elk dun kussen is echter geschikt als peuterkussen. Het allerbelangrijkste voordeel van een speciaal peuterkussen is namelijk dat er door het kussen heen kan worden geademd. Daardoor is het kussen niet alleen comfortabel voor je peuter, maar ook veilig.
     
  10. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Omdat je zoontje signalen afgeeft dat hij toe is aan een dikker kussen zou ik er 1 kopen. Een kussen lijkt mij ergonomisch beter dan slapen op een knuffel.
     
  11. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Ja inderdaad daarom dacht ik het ook! Ik had er nog nooit zo over nagedacht maar omdat hij het aangaf kwam het zover.
     
  12. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Ja klopt dat vind ik best een goed idee!!
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  13. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Zonder kussen te laten slapen, maar ik lees dat je zoontje een knuffel eronder legt. Een kussen is dan inderdaad een betere optie.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  14. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier slaapt onze zoon tegenwoordig op een oud kussen van mij. En hij slaapt er beduidend beter op dan z’n peuterkussen. Denk dat het ook aan de slaaphouding ligt.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  15. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik heb toen een kussen van de hema gekocht. Deze is dunner dan de mijne, maar voor haar ietsjes dikker dan een peuterkussen.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  16. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    IKEA heeft ook hele dunne kussen. Je zou een kussen speciaal voor buikslapers kunnen proberen. Die zijn al dunner dan gewone.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  17. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.487
    1.087
    113
    Wij hebben silvana eerste kussen (ik geloof dat het zo heet) dat is een speciaal door adem kussen waar je vulling in en uit kan doen en dus zelf de dikte kan bepalen. Onze zoon van 7 ligt er nog steeds op en slaapt er goed op.

    Wellicht het zoeken waard.
     
    Salentein vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina