Goedemorgen, Ik heb hier pasgeleden al iets over gevraagd en toen kreeg ik gelukkig het antwoord dat dit heel weinig voorkomt maar na de informatie van gister ben ik toch wel weer bezorgd dus vandaar nog een aantal vraagjes. Mijn schoonzusje was zwanger en bij de 20 weken echo bleek dat de hersentjes niet goed ontwikkeld waren. Hen hebben ervoor gekozen om de zs af te breken en het kindje is nu dus afgelopen Woensddag doormiddel van het opwekken van de weeen met ruim 20-21 weken geboren. Nu is er gister onderzocht hoe dit allemaal kon gebeuren en wat het nu precies was en het blijkt dus dat bij het kindje maar een derde deel van de hersentjes heeft/had en dat dat deel ook niet goed/volledig ontwikkeld was (als ik het allemaal goed begreep is het met 6 weken gestopt met ontwikkelen) Dit schijnt iets te zijn wat maar bij 1 op de 100.000 zwangerschappen voorkomt maar als mn schoonzusje weer zwanger raakt heeft ze een kans van 1 op 100 dat het weer gebeurd. Ze gaan ook het zoontje dat ze al heeft controleren. Hij is bijna 2 jaar. Mijn vraag kunt U waarschijnlijk al wel raden, maar ik zou dus heel graag willen weten of zoiets als dit met erfelijkheid te maken zou kunnen hebben. Het is de zus van mn vriend. Ik weet niet of het er toe doet maar mn schoonmoeder heeft wel een aantal miskramen gehad en mn schoonzusje is geboren met 7 maanden (mankeert verder helemaal niks heeft alleen een tijdje logopedie gehad vroeger) En verder komen er dichtbij in de familie ok geen kinjdes voor die een geestelijke beperking hebben. Alvast heel erg bedankt voor U antwoord. Liefs een bezorgde zwangere mama.
hoi, de kans op erfelijkheid is heel klein. Ik kan er pas echt iets meer over zeggen als je weet hoe de afwijking heet. Anders vraag je aan haar of zij aan de artsen wil vragen of het consequenties heeft voor jou. Mirjam