Hoogte WAZO-uitkering i.v.m. ouderschapsverlof, loonsverhoging en functiewijziging

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sunkiss, 9 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunkiss

    Sunkiss Actief lid

    26 apr 2015
    217
    79
    28
    Goedenavond,

    Iets dat me nu niet los laat en het baart me toch wel zorgen. Kan ook nergens het echt juiste antwoord vinden.

    Ik ben op dit moment zwanger van de tweede en heb nog ouderschapsverlof van mijn eerste waardoor ik 80 procent werk en ook 80 procent betaald krijg. Op het moment dat ik met zwangerschapsverlof zal gaan is dit ouderschapsverlof nog net niet op, dus dat wil ik opschorten. Het is mij bekend dat de WAZO-uitkering dan niet op basis van die 4 dagen per week, maar op basis van fulltime en dus 5 werkdagen per week wordt berekend.

    Nu echter het volgende. In het veld waar ik werkzaam ben doorloop je eerst een verplichte stage van een aantal jaren waarin je een bepaald, vastgesteld salaris krijgt. Stel het laatste jaar van deze stage was het salaris 2000 bruto.

    In dit laatste jaar was ik zwanger van mijn eerste, rondde de stage af, kwam in vaste dienst bij het bedrijf en kreeg vanaf dat moment loonsverhoging naar 2400 bruto. Echter, omdat mijn eerste inmiddels geboren was werkte ik direct vanaf het in vaste dienst komen 80 procent ivm een dag ouderschapsverlof per week. Mijn contract is dus gewoon voor 40uur maar ik werk er feitelijk 32. Ik ontving dus feitelijk ook geen 2400 bruto maar 1920 bruto.

    Begin 2019 is het salaris opnieuw gestegen en wel van 2400 bruto naar 2900 bruto op fulltime basis. Omdat ik 80 procent werk, ontvang ik sindsdien dus feitelijk 2320 bruto.

    Ik heb gelezen dat indien je ziek bent geweest of verlof hebt gehad en daardoor minder hebt verdiend, de WAZO-uitkering niet berekend zal worden over de referteperiode (een jaar voorafgaand aan start zwangerschapsverlof) maar dat teruggekeken wordt naar het moment dat je nog niet ziek was of verlof had. Betekent dit in mijn geval dat, omdat ik direct vanaf het ik vaste dienst komen met mijn ouderschapsverlof gestart ben, het uwv helemaal zal terugkijken naar de periode van voordat ik in vaste dienst kwam? Toen werkte ik immers 40 uur omdat ik nog geen ouderschapsverlof had. En is dit dan dus de periode waarin ik nog slechts een stagiaire was en mijn salaris dientengevolge ook maar 2000 bruto per maand was? Terwijl ik daarna tot twee keer toe (flink) gestegen ben in salaris; eenmaal ivm overgang van stagiaire naar medewerker en eenmaal vanwege behaalde prestaties?

    Dit lijkt mij namelijk ontzettend onredelijk omdat ik dat stagiaire loon tegen de tijd dat ik met zwangerschapsverlof ga al bijna 2,5 niet meer krijg en nog erger: het loon dat ik gewend ben sinds ik in vaste dienst ben gekomen (en zeker het loon dat ik nu sinds januari 2019 gewend ben) ga ik dan bij lange na ineens niet meer krijgen tijdens mijn verlof. Dan ga ik dus in mijn verlof flink op inkomen achteruit met alle gevolgen van dien, hetgeen toch niet de bedoeling kan zijn?

    Mocht het helaas wel zo zijn zoals hierboven geschetst, zijn daar dan geen uitzonderingen op mogelijk?
    Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Sunkiss,

    Begrijpelijk dat jij wilt weten hoe dit werkt!

    Ik wil je aanraden om te bellen met 088 898 9294, zodat we mee kunnen kijken en met je kunnen overleggen over de mogelijkheden.

    Op die manier zorgen we dat je direct weet welke mogelijkheden er zijn om dit te regelen!

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe!

    Met vriendelijke groet,
    Timo
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina