Houd je rekening met het effect van wat je schrijft?

Discussie in 'De lounge' gestart door Maslov, 13 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    N.a.v. een uitwisseling van ervaringen in een ander topic rees bij mij deze vraag.

    Je hoort en ziet het best veel: verharding op sociale platforms. Reacties op Facebook of Instagram die zo ver gaan dat mensen er zelfs aangifte van doen, bijvoorbeeld. Maar ook op fora wordt soms fel op elkaar gereageerd, gegeneraliseerd en worden er mensen belachelijk gemaakt of structureel getreiterd.

    Hou jij rekening met de gevoelens van anderen? In hoeverre ben je jezelf ervan bewust dat je iemand kwetst met een bepaalde uitspraak? En trek je jezelf er iets van aan als je een ander zou kunnen kwetsen, of vind je het de verantwoordelijkheid van de ander om met jouw mening om te kunnen gaan? Trek je jezelf snel iets aan of kun je het goed relativeren?

    Ik ben wel benieuwd naar hoe anderen hiermee omgaan.

    [​IMG]
     
    owly, Lafelife, Paardenbloem en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Leuk en interessant topic.

    Ja ik hou er 100% rekening mee. Voorheen deed ik dit een stuk minder. Dat wil niet zeggen dat ik geen dingen zeg die een ander kunnen raken. Soms als ik boos/beledigt/gekwetst ben schrijf ik juist dingen om een ander ook te kunnen raken. Waar ik een jaar of 1,5 terug nog alles maar schreef omdat ik vond dat dat kan op een forum hanteer ik nu over het algemeen voor mezelf de regel als je niets aardigs kunt schrijven, schrijf dan maar helemaal niets.

    Als een ander iets over mij schrijft kan ik dat behoorlijk goed relativeren. Behalve als ik diegene op een of andere manier hoog heb zitten of als diegene dat keer op keer op keer op de man af blijft doen. Als ik diegene die me neerdaalt hoog heb zitten zal ik me er zeker even vervelend over voelen. Als iemand herhalend me neerdaalt dan raak ik geïrriteerd en word ik boos. Dit is niet vaak gebeurt tot nu toe heb ik eigenlijk wel vaak alles van me af kunnen zetten.

    Ben wel benieuwd hoe je er zelf in staat?
     
    Amberxx, Anouk2005, Waxinelichtjes en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ik vind mezelf soms wel wat direct. Dat ik achteraf denk, hmm moest dat nou zo.. Wat @GossipGirlxoxo zegt, vind ik wel heel knap. Om niks te zeggen als je niks aardigs/opbouwends kunt zeggen. Ik heb soms wel iets teveel de drang om toch mijn mening te willen geven, vind ik zelf. Maar op dat moment ben ik zo fanatiek, dat ik wel denk dat het echt nodig is/iets toevoegt.

    Ik word niet zo snel boos denk ik. Alleen wanneer iemand iets beweert over me wat echt niet waar is, of wanneer er heel overdreven of kinderachtig ergens op gereageerd wordt. Dan sluit ik niet uit dat ik ook zo terug reageer.

    Ik probeer er wel altijd rekening mee te houden dat er ook echt een mens achter iemand op een forum of ander sociaal medium zit.
     
    Louise11110, GossipGirlxoxo en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ja, ik denk eerst na. En dan vooral of ik (ver)oordeel. Ik probeer het bij mijzelf te houden. En als ik dan toch een gekleurde/ gevoelige mening heb, dan schrijf ik het niet, en omdat ik niet de tijd heb om een lang sudderende discussie te voeren, maar ook omdat het me toch te erg raakt. Dat is ook een reden dat ik niet snel een topic zal openen om een privé situatie.
     
    GossipGirlxoxo en NiVa0230 vinden dit leuk.
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.969
    8.771
    113
    Ja, ik ben een enorme muts, als iemand onaardig zegt trekt het mij zeker wel aan ondanks ik de mensen niet ken. Ik voel me hier heel prettig en zal dat graag ook zo houden.

    Als er een topic is wat verhit is laat ik het maar zo, het heeft ook niet altijd een meerwaarde om er dan nog vol je mening over te geven en dan typ ik liever niks.

    Dus nee ik schuil mij zeker niet achter het je kent mij toch niet. In het echt ben ik zoals ik hier ben en schrijf. Als ik chagrijnig ben (helaas pms syndroom) zeg ik niks hier hahaha dat is echt voor iedereen beter:oops:
     
    Athina en NiVa0230 vinden dit leuk.
  6. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb in het verleden van emailgroepen héél veel gezien wat woorden met mensen doen. Dit ging om lotgenoten, mensen waren allemaal ernstig ziek.
    Maar poeh.. daar kwamen wel eens rellen.... Gewoon doordat mensen verkeerd lazen, of omdat niet iedereen in staat is om de juiste woorden te vinden. Kort en bondig bijvoorbeeld, kan ook als 'kortaf' gelezen worden.
    Ik heb dan ook de neiging om mijn berichtjes soms met ellenlange zinnen in te pakken om maar te voorkomen dat iemand het verkeerd op zal nemen en gekwetst wordt.
    Oók omdat die gekwetste persoon dan soms weer keíhard uit kan halen en ik zelf dan gekwetst wordt. Ik ben daar vrij gevoelig voor en kan dan echt nog lang wakker liggen.
    Ik voelde indertijd ook echt de druk wel van het moderatorschap.

    Ik heb dan ook de neiging om heel veel emoticons te gebruiken om maar nóg beter mijn gedachten en gevoel weer te geven. Maarja, niet iedereen 'leest' die even goed. Aanhalingstekens is ook zoiets ;) .
     
    Paardenbloem, GossipGirlxoxo en NiVa0230 vinden dit leuk.
  7. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ik kan direct zijn, maar ik hoop dat ik wel respectvol blijf.

    Soms denk ik wel eens oepsie dit had ik beter niet kunnen doen. Maar zal daar dan ook zeker m'n excuses voor aanbieden of m'n post aanpassen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik probeer ook mijn bericht zo te schrijven dat de boodschap duidelijk is maar niet kwetsend ofzo overkomt, voordat ik op "plaats reactie"klik lees ik het nog even door en verbeter ik het als het nodig is.Leestekens enzo let ik ook op.Wat Gossip ook schrijft,als je niets aardigs weet te bedenken schrijf/zeg dan niets, betekend wel dat ik regelmatig op mijn handen moet zitten of op mijn tong moet bijten irl...Mijn beeldscherm heeft al heel wat reactie's "gehoord" van me, blij toe dat die niets terug zegt!:|
    Geschreven tekst zijn simpel woorden zonder emotie erbij dus hoe het opgevat word door een ander hangt van de ander zijn bui af en manier van interpretatie.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Dat probeer ik wel.
    Sommige mensen of reacties negeer ik bewust, als ik daarbij op zou schrijven wat ik echt denk...oei. Sommige mensen vatten dingen ook gewoon zwaar op. En op een forum kun je dingen soms ook op verschillende manieren opvatten. Verder heb ik bepaalde meningen die ik maar voor me houd :|.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Aries

    Aries Niet meer actief

    Dat probeer ik wel. Steeds meer moet ik zeggen, ik was vroeger botter en directer, vooral in het dagelijks leven. Ik probeer nu ook te bedenken wat mijn reactie toevoegt en of mijn mening er wel toe doet. Bijvoorbeeld in het onderdeel babynamen doet mijn smaak er niet toe of het feit dat ik een naam vreselijk vind omdat mijn vroegere buurjongen die een pestkop was zo heette en probeer ik alleen te reageren op wat er gevraagd wordt. Ik denk dat dat me soms wel een wat saaier forumlid maakt. :D
     
    Ansel, Athina, Lafelife en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    Dit had ik kunnen schrijven. Behalve dat laatste stukje.
     
    owly vindt dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik heb ook totaal geen moeite om oprecht excuses aan te bieden als ik ergens te hard op in ben gegaan als bijv. Een reactie op iemand die ik verkeerd geïnterpreteerd heb en daardoor zelf te fel of onaardig terug reageer.
     
    Ysabella en owly vinden dit leuk.
  13. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.037
    3.120
    113
    Ik kan me kapot ergeren aan bepaalde dingen die hier of elders (fb, comments op nieuwsberichten etc) geschreven worden. Maar eigenlijk reageer ik alleen hier. :rolleyes:Vaak hou ik me toch wel in..
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik hou er soms niet genoeg rekening mee.
     
  15. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.074
    15.601
    113
    Vrouw
    #15 Neuzeke, 13 aug 2020
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
    Ik hier ook niet.
    Maar ik reageer wel een beetje op de manier dat de schrijver zelf schrijft.
    Als dat iemand fel is, zal ik daar ook zo op reageren .
    Bij dames die niet fel reageren ( in mijn ogen dan) mag ik nog vinden dat ze onzin verkopen, ik ga daar niet in discussie mee gaan. Bij die mensen kan ik perfect leven met hun mening :)
    Op sociale media reageer ik nooit
     
  16. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.074
    15.601
    113
    Vrouw
  17. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Soms schrijf ik een lap tekst en dan denk ik: nee, als ik dit neerzet, komt er geheid gezeik van. :D
    Soms kan ik mij wel opwinden over topics, gisteren nog, maar ik weet dat vaak al bij de titel.. dus dan open ik ze niet.
     
    Maslov vindt dit leuk.
  18. Ansel

    Ansel Actief lid

    11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    #18 Ansel, 13 aug 2020
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
    Ja, ik hou rekening met de ander. Ik denk niet dat ik iemand online ooit al bewust heb proberen te kwetsen. Ik hou ook niet van gemene comments oid. Een goed geargumenteerde discussie ben ik wel fan van. En die mag best pittig zijn, zolang het maar respectvol blijft.

    In het dagelijks leven sta ik er eigenlijk hetzelfde in. Ik ben helemaal niet conflictueus ingesteld (behalve misschien met mijn partner :roflmao:), maar als ik over iets een duidelijke mening heb én weet dat ik over het onderwerp in kwestie wel wat af weet, dan durf ik die mening wel te uiten en zal ik, waar nodig (bv. professioneel), proberen de ander te overtuigen/mee te krijgen in het idee. Wanneer het iets is waar ik maar half en half iets vanaf weet, ben ik wel voorzichtig (ik ben graag zeker van mijn stuk; anders zwijg of volg ik liever).

    Wbt pesten: ik durf wel te beweren dat ik nooit (ja, ik weet het, een gevaarlijk woord) zal meedoen aan online treiteren, want daar moet ik ook ‘in real life’ niets van weten. Wil niet zeggen dat ik heiliger dan de paus ben; ook ik zal wel me wel een keer iets laten ontvallen over iemand tegen iemand anders, maar pesten... nee.

    Edit: haha, ik lees net wat @Aries heeft geschreven: het maakt ook mij inderdaad een eerder saai/onopvallend forumlid :) Maar meelezen, af en toe iets posten en me verbazen over bepaalde relletjes is ook leuk :D
     
    NiVa0230 en Maslov vinden dit leuk.
  19. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.446
    4.876
    113
    Vrouw
    Ja ik hou zeker wel rekening met gevoelens van een ander. Ik kan dan ook echt 'boos' worden als iemand kwetsend op een ander reageert. Terwijl degene een vraag stelt waar hij/zij al onzeker over is.
    Gelukkig kan ik dat wel zo weer naast me neerleggen :rolleyes:. Soms heb ik het idee dat mensen denken op een forum alles maar neer te kunnen zetten, terwijl degene waar hij/zij op reageert ook gewoon gevoelens heeft ;)
     
  20. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    In grote lijnen wel. Zeker zolang ik nog niet middenin een discussie zit. Zelfs dan probeer ik het zoveel mogelijk bij mezelf te houden.

    Maar, ik ben absoluut niet heilig. Soms lees ik al discussies waarvan ik weet dat ik me erbuiten moet gaan houden omdat ik anders niet netjes meer kan reageren. Dat is dan ofwel omdat het onderwerp me enorm persoonlijk raakt, of omdat ik zie dat iemand anders in mijn ogen onterecht volledig wordt afgebrand. Soms zit ik al hoog in mijn emotie voor ik een triggerende discussie lees. Dan lukt het vaak ook niet om niet te reageren. Of soms wil ik juist reageren om even mijn hoofd leeg te krijgen.
    Niet netjes, absoluut niet. Maar in alle gevallen als ik wel reageer, probeer ik alleen te reageren op wat de ander schrijft. En wil ik er geen zaken bij halen die er op dat moment niet toe doen.

    Soms schiet ik onterecht uit de bocht. Dan probeer ik aan te geven dat ik voor dat moment even afstand neem, om er dan op terug te komen als ik niet meer vol in de emotie zit. Omdat ik vol in de emotie niet goed naar mijn eigen aandeel kan kijken en ik hoe dan ook geen onterechte verwijten de wereld in wil helpen.
     

Deel Deze Pagina