Houdbaarheid salades

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mies97, 29 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mies97

    Mies97 Actief lid

    11 dec 2016
    122
    28
    28
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

    Mijn vriend en ik eten met dit warme weer savonds graag stokbrood met salades ( komkommersalade van johma bijvoorbeeld) nu deden we dit gisteren weer en in de winkel zei mijn vriend dat we nog komkommersalade en paturain hebben, en ik zei die zijn al 4 dagen oud dus die moeten weg.

    Hij vond dit maar onzin want het was maar vier dagen en dat vind hij verspilling, maar mij staat bij dat dit niet mocht i.v.m. Listeria, en de verloskundige heeft ook gezegd tegen mij een paar weken geleden zuivelproducten na twee dagen niet meer eten.

    Weet iemand hoe dit precies zit?
     
  2. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Tja.
    Ik denk niet dat er hier harde regels voor zijn.
    Ik eet het wel, mits er geen schimmel op staat uiteraard, anders vind ik het verspilling inderdaad. Dingen die met 35gr tijdens een maaltijd 2h buiten de koelkast hebben gestaan bekijk ik ook met enige argwaan.
    Maar als jij je er niet fijn bij voelt, dan eet je het toch gewoon niet?

    Edit: er zijn wel 'regels' :)
    https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/listeria.aspx
     
  3. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik let daar helemaal niet op.
    Kijk sowieso niet naar houdbaarheidsdatums maar gebruik mijn neus en kijk hoe het er uit ziet.
    Heb mijn vk ook nooit iets horen zeggen over zuivelproducten weggooien na een bepaalde tijd.
     
  4. active82

    active82 Fanatiek lid

    24 sep 2014
    2.178
    1.867
    113
    Precies dit.
     
  5. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Het gaat om verse salades die je na een dag niet meer kan eten. Dus ik zou me om deze bakjes geen zorgen maken.
    In dat soort 'salade' zit vooral saus, conserveermiddel en ook nog wat groenten of vleesbrokjes. Dat valt niet onder vers. ;) Het conserveermiddel houdt het geopend wel een paar dagen veilig eetbaar.
    Wanneer je bijvoorbeeld zelf salade hebt gemaakt van een krop sla en wat rauwkost en deze hebt aangemaakt met een vinaigrette o.i.d. en je laat een restje in de koelkast voor de dag erna, dan zou ik dit als zwangere niet zo snel meer eten.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  6. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Toevoeging: als je van die kant-en-klare (maaltijd)salades koopt, dat schijnt volgens mijn vk wel risicovol te zijn. Zeg maar van die grote plastic bakken met sla, saus, rauwkost, etc.
    Maar als ik dat zo bedenk, dan geldt dat mogelijk ook voor zakjes voorgesneden sla en rauwkost. Echter kun je zoiets ruim voor de houdbaarheidsdatum best eten lijkt me.

    Je gezond verstand gebruiken en bij twijfel niet doen.
     
  7. Buurvrouw31

    Buurvrouw31 Actief lid

    4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    En wat vinden jullie dan van sla/tomaat/komkommer en andere rauwkost op een broodje als je gaat lunchen (in Nederland)? Ik had een hele berg sla op een broodje afgelopen weekend en was toch wat aan het twijfelen.
     
  8. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Uh, nooit bij nagedacht eigenlijk. Wij eten sowieso veel salades. Kan prima naar mijn idee. Gewoon je gezond verstand gebruiken.
     
  9. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Ik zou het gewoon eten. Ga ervan uit dat het niet al een week ergens ligt. Maar ik kom de deur bijna niet meer uit, dus wat dat betreft hoef ik er ook niet over na te denken.
     

Deel Deze Pagina