Sorry, maar moet even mijn trotse mama-gevoelens kwijt . Zoonlief fietst sinds gistermiddag zonder zijwieltjes!!! We hebben hem afgelopen winter een loopfiets gegeven en dat ging al als een speer, ook met balanceren enzo. Omdat hij as donderdag 3 jr wordt, hebben wij hem een maand geleden alvast een gewoon fietsje met zijwieltjes gegeven. Vorige week de zijwieltjes er af gehaald, omdat het zo goed gaat op de loopfiets. En gistermiddag zei ik tegen hem: zullen we een rondje gaan fietsen? En toen gaf hij zelf aan dat hij op de fiets zonder zijwieltjes wilde. Na nog geen 10 meter had hij de smaak te pakken!! Wauw, wat gaaf om te zien zeg! Nu nog leren op- en afstappen . En dan vooral opstappen, dat vindt hij nog wel moeilijk. Is er iemand die daar dé tip voor heeft?
Goed zeg! Dat opstappen vraagt wat oefening, maar ik heb het mijn zoontje geleerd door zich wat af te zetten met z'n voet en vervolgens heel hard roepen: en nu trappen Moet ie natuurlijk wel met z'n voetjes bij de grond kunnen.. Mijn zoontje had het binnen twee dagen door.
mijn dochter is volgende week 4, en die fietst nog mét... heeft wel een loopfiets die al erg goed gaat, maar ze kan nog maar sinds kort een redelijk tempo aan houden op dr fiets, daarom hebben we het steeds niet aangedurfd... moet er wel bij zeggen dat mijn dochter motorisch neit zo handig is, snel struikelen enzo, wellicht dat het daarmee te maken heeft??
Wauw knap hoor! Hier was ze 3 jaar en 3 maanden toen ze zonder zijwieltjes kon fietsen. We hebben gewoon heel veel geoefend met opstappen en uiteindelijk ging ook dat vanzelf.
Knap zeg, dat zie ik hier nog laaaaang niet gebeuren, hij kan nog niet eens op een loopfiets met 2 wielen
Kan niet in de vorm van hij is nog te klein om er op te zitten? Want van Puky hebben ze een loopfiets die al geschikt is vanaf 85 cm. Mijn zoontje kon daar op met 2 jaar en 2 mnd op en zit er nu nog steeds op met 101 cm. Moet wel zeggen dat z'n knieën bijna boven t stuur uit komen, Maarja hij heeft er nog lol van.
Nee hoor, groot zat. We hebben een wishbonebike. Maar hij is bang en zijn evenwicht is waarschijnlijk niet helemaal in orde. Daarom dus
Hebben net weer geoefend, met 2x vallen tot gevolg. Gelukkig wil hij daarna wel zo weer verder oefenen. En hij kan wel met zijn voeten bij de grond, maar echt afzetten lukt nog niet.... Ach, volhouden we houden vol .
Dat zijn hele gave loopfietsen!! Zoonlief heeft er 1 bij opa en oma. Maar uiteindelijk is een loopfiets een loopfiets . Hopelijk krijgt je zoontje het ook door binnenkort. Het scheelt echt in het leren fietsen, daar ben ik wel van overtuigd nu.
Ja evenwicht is wel heel belangrijk om je zeker te voelen. Hopelijk komt dat snel in orde. Gelukkig heeft de wishbonebike een driewielmogelijkheid.
Ik zie wel al echt verschil met een tijd geleden, hij is echt aan het "stunten" nu met de driewieler. Benen omhoog, van hellingen af, slalommen, stoepranden. Dat draagt ook bij aan het evenwicht dus is al een hele stap. Omdat we vorig jaar al wisten dat de motoriek wat achterliep en dat dat wsl ook met het evenwichtsgevoel te maken had, hebben we ook gekozen voor de wishbonebike zodat die als driewieler lang mee zou kunnen. Ik neem aan dat hij als hij 18 is wel zal kunnen fietsen
Zie ik hier ook nog niet gebeuren! Ze is 3 jaar en 8 maanden, heeft een fiets met zijwielen maar echt geweldig vind ze het niet. Eng ook. Mn man stelde voor om de zijwielen er af te halen omdat ze er nu te veel op vertrouwd en toch kipet. Maar echt, dat wordt niks.. Ze durft mét zijwielen nog niet eens op te stappen!? Totaal geen evenwicht, bang om te vallen, gaat dan heel langzaam fietsen, ja dan val je juist.. Iemand nog tips?
2jees: durft ze wel op een loopfiets? Anders daar mee 'beginnen'? Teun is een redelijke durfal, ik zou daarom eigenlijk niet weten welke aanpak werkt bij kinderen die wat voorzichtiger zijn aangelegd....
Lili nee we zijn meteen voor een gewone gegaan. en ook alsze met de voeten bij de vloer kan durft ze niet. Net de wieltjes eraf gehaald en in de bijkeuken geoefend, lijkt me minder eng dan buiten. Ik heb goed gezegd ik houd je vast en laat je niet los. Opstappen kan ze niet, oke langer oefenen. Ook trappen wil ineens niet meer omdat ze teveel met de fiets zelf bezig is. Het zegt haar ook niks dat is het. Als ze wil oefenen we, druk uitoefenen lijkt me niet de bedoeling.. dan maar fietsen als ze 18 is Maar goed, tips zijn wel welkom hoor
Als ze niet wilt trappen dan is een loopfiets toch juist een goed idee? Dat zit echt tussen lopen (rennen) en fietsen in. Dan leert ze wel rustig aan balans houden. En dat op- en afstappen lukt hier ook nog niet hoor, maar dat komt vanzelf. Voorlopig ben ik er toch bij als er gefietst wordt, dus dan help ik wel.
Ze kan wel trappen, dat deed ze met zijwielen ook. En nee sorry geen loopfiets. Nú niet meer althans. Vind ik er de leeftijd niet meer voor. Kan ook niet alles kopen he, met drie jaar had ik de keus en zijn we voor een fiets gegaan, nu niet alsnog. Ok dus op en af stappen is het moeilijkst he?
Hoe gaat het nu met opstappen? Een tip die bij ons heel goed werkte was "gebruik een lange sjaal" die hebben we om haar borst geknoopt, met 1 lang uiteinde dat je dan zelf vast kunt houden. Daarmee kun je ze in het begin een beetje overeind houden en vallen ze niet zomaar om. Als ze dan eenmaal goed op de fiets zitten kun je (bijna) loslaten en hebben ze geen steun meer nodig. succes!
Het gaat al beter! Ik leer hem nu eerst te 'lopen' op de fiets (dus net als op de loopfiets), zo vaart maken en dan de voeten op de trappers te zetten. Er zit vooruitgang in . Het afstappen gaat ook beter. Dé tip voor hem was om rustig te remmen en niet zo abrupt zoals hij eerst deed. Ik ben er ook achter dat het belangrijkste is dat ze echt met beide voeten tegelijk aan de grond moeten kunnen. Ook al fietsen ze dan met de knieen onder de oksels .