HPV aangetroffen, baarmoederhalskanker onderzoek

Discussie in 'De lounge' gestart door annabel88, 23 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    He bah, ik merk dat het me niet los laat en moet nog 3 weken wachten op de uitslag..

    Ik ben 30 en bij het eerste uitstrijkje is dus HPV geconstateerd. Nu heb ik inmiddels gelezen dat het lichaam het virus normaal gesproken binnen maximaal 1.5 jaar het virus opruimt. Een zwangerschap helpt ook ;)

    Dit betekent voor mij dat ik er dus al veel langer mee rond loop.. mogelijk zelfs al 15 jaar?!

    Zijn er dames die hier ervaring mee hebben en hun verhaal willen delen? Positief of negatief..
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Is er hpv geconstateerd, of heb je ook daadwerkelijk een afwijkend uitstrijkje?
    Als alleen het eerste het geval is: geen stress! Je hoort bij een zeer grote groep vrouwen die gewoon gezond 80 worden
    Bij een afwijkend uitstrijkje trouwens ook. Ik ben nog geen 80, maar ben al jaren onder behandeling/controle. Maar ik snap je stress, want bij mijn eerste constatering heb ik me suf gelezen over baarmoederhalskanker en wist ik zeker dat ik het had/zou krijgen.
     
  3. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    80% van de mensen loopt ooit een hpv besmetting op. Ik zou afwachten of er ook afwijkende cellen worden gevonden. En zelfs dan is er in de meeste gevallen geen reden voor paniek.
     
  4. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    ik heb pap1 gehad bij een hpv onderzoek. Dus wel het virus, maar geen afwijkende cellen. Gelukkig was ik een jaar later 'schoon'. Mijn lichaam heeft het dus zelf opgeruimd.

    Een familielid had pap3 en dan gaan alle alarmbellen rinkelen. Ze moest een operatie ondergaan, kon gelukkig haar baarmoeder, eileiders etc behouden en is nu ook helemaal schoon, maar was wel een hele enge periode voor haar, want tot de operatie was het niet zeker of haar baarmoeder behouden kon worden of niet.

    Wat voor uitslag heb je gehad?
     
    RoGiJuLi vindt dit leuk.
  5. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Pap 3 is ook niet altijd reden voor paniek hoor. Zo had ik pap 3a en werd ik gewoon opgevolgd en heeft mijn lichaam de onrustige cellen opgeruimd. Geen operatie nodig.

    Of je een operatie nodig hebt hangt echt van verschillende factoren af.
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Pap1 betekent niet dat je het virus hebt.
     
  7. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Precies
      • PAP 1: er zijn geen afwijkende cellen gevonden.
      • PAP 2: er zijn enkele afwijkende cellen gevonden, maar een aanvullend onderzoek bij de gynaecoloog is niet nodig. De cellen herstellen zich vanzelf. Wel wordt na zes maanden een nieuw uitstrijkje gemaakt.
      • PAP 3a: er zijn cellen met een matig ernstige afwijking gevonden. U wordt doorverwezen naar de gynaecoloog voor extra onderzoek. Meestal is er geen of een eenvoudige behandeling nodig.
      • PAP 3b: de cellen wijken net iets meer af dan bij een PAP 3a. Waarschijnlijk krijgt u een eenvoudige behandeling.
      • PAP 4: er zijn ernstig afwijkende cellen te zien. In 90% van de gevallen is een behandeling nodig.
      • PAP 5: de cellen zijn zeer afwijkend. Soms alarmeert het uitstrijkje ten onrechte, maar soms is er ook sprake van baarmoederhalskanker. Een uitgebreide behandeling is dan noodzakelijk.
     
  8. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.810
    7.139
    113
    Vrouw
    Deze snap ik even niet... Kan toch ook zo zijn dat het pas ontwikkeld is?
     
  9. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Nou dit klinkt wel heel heftig.
    Ik heb al 5 jaar pap 3a/b. Bij a hebben ze me eerst ieder half jaar gecontroleerd. Toen het 3b werd zijn ze steeds (ieder half jaar) de plekjes weg gaan halen. Helaas steeds niet voldoende gezien het nog steeds niet weg is. (Ze hebben steeds minimaal weg gehaald ivm nog een kinderwens) Ik ben in de tussentijd dus gewoon zwanger mogen worden. Nu ben ik net bevallen en is er geen kinderwens meer. Nu gaan ze het aankomende week goed weghalen zonder dat ze voorzichtig hoeven te zijn. En dit gaat gewoon onder plaatselijke verdoving met een lisje. Ik heb hier steeds amper wat van gevoelt, voelt echt niet als ‘operatie’. Bij mij is er nog nooit gesproken over het behouden van mijn baarmoeder of eierstokken. Dat is niet eens van toepassing.
    Begrijp me niet verkeerd, ik schrok me 5 jaar geleden ook rot, en ik ben echt heel blij dat ze het nu eindelijk goed weg kunnen halen, maar zoals jij het hierboven beschrijft zaait voor mijn gevoel meer paniek dan nodig is. Gezien er ook bij pap 3a/b meestal maar een ‘eenvoudige behandeling’ nodig is.
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier hetzelfde als jij hoor. Ook al jaren 3a/b. Er zijn vast wel uitzonderingen, maar doorgaans is het verder niet heel spannend (als je over de eerste schrik heen bent).
     
    Typicalme vindt dit leuk.
  11. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Hier hetzelfde. Ook pap 3a. Kleine ingreep gehad, paar jaar onder controle geweest en daarna mocht ik me weer om de 5 jaar gaan melden. Ja ik schrok me ook rot maar achteraf gezien was er idd geen reden tot paniek.
     
    Koekie1, Typicalme en Madelie vinden dit leuk.
  12. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ik moet volgende week voor dat uitstrijkje brrr krijg er de kriebels van
     
  13. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Exact
     
    Typicalme vindt dit leuk.
  14. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Dames allemaal super bedankt voor de reacties! Jullie zetten het wel even in perspectief, fijn. Ik weet niet hoor maar de verhalen die op Google boven kwamen waren wel even anders.

    Wist ook niet dat zelfs pap3 niet "heel erg" is.

    Ik heb inderdaad nog geen pap score, enkel HPV. Ik weet alleen wel zeker dat ik die minimaal 1.5 jaar heb (tenzij het vd wc bril komt ), en lees dat het virus binnen die tijd opgeruimd had moeten zijn. Dus t voelt een beetje alsof ik op de wachtlijst sta voor.....

    Ik ben altijd heel nuchter hoor maar t schoot ineens verkeerd, merk dat ik sinds de kleine ook wat angstiger ben. Daarom echt heel blij met jullie reacties. Ik moet het ook niet overdrijven o_O en ben blij te lezen dat zelfs als het al mis is het goed te behandelen is.

    Bijzonder trouwens zoveel reacties van dames die een hogere pap hebben, komt het zoveel voor?
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  15. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Hoe lang geleden was dit? Ik had 10 jaar geleden ook als uitslag enkel pap1, maar toen testten ze nog niet apart op HPV. Volgens mij was de uitslag pap1 dan inderdaad gewoon negatief. Oftewel, ik weet niet of ik toen al HPV had.

    Nu testen ze eerst op HPV en bij aanwezigheid krijg je de pap score.
     
  16. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Hier ook PAP 3B gehad op een hele jonge leeftijd. Na wat kleine ingreepjes, nu alweer heel wat jaren schoon. 2 kindjes gehad, uitstrijkjes gehad nog, nog steeds clean.

    HPV wil niet zeggen afwijkende cellen. HPV is een virus net als een verkoudheidsvirus. Enorm veel vrouwen krijgen het of hebben het. Dus ja, er moet even een extra check gedaan worden. Nee, totaal geen reden voor paniek. Mocht het al afwijken, wat gewoon in 90 % van de gevallen niet is, is het daarna in 9 van de 10 gevallen nog enorm simpel te verhelpen.

    Probeer je niet te druk te maken.

    En dames die geen uitstrijkje 'durven' doen... Als de wiedeweerga dat rot uitstrijkje laten maken. Als er dadelijk 'stront aan de knikker' is, ben je blij dat je even die 3 minuten ongemak hebt ervaren. Ow, en je kunt tegenwoordig ook een thuis testje doen, dus helemaal geen eendenbek meer die erbij komt kijken.
     
    Louise11110, merah en Poolvos vinden dit leuk.
  17. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Sorry :oops::oops: ook de eerste keer?
     
  18. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Klopt! Ik heb de thuistest gedaan, echt een aanrader: easy peasy! Helaas komt daar dus alleen HPV uit en geen pap dus moest alsnog :roflmao:
    Lees dus wel dat HPV binnen korte tijd (max 1.5 jaar) moet verdwijnen en anders niet meer verdwijnt.... heb jij andere info?
     
  19. Denise K

    Denise K Fanatiek lid

    11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    HPV kan jaren in het lichaam aanwezig zijn, in zo'n mate dat het niet meetbaar is.
    In theorie kan dus een dame van 50 jaar, met al 20 jaar een vaste partner, bij haar uitsrijkje HPV positief testen terwijl dat voorheen niet was.
     
  20. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Precies. Ik ben al jaren hpv positief, maar vorig jaar kwam de test bij een controlebezoek negatief terug. Nu weer ‘gewoon’ positief hoor.
     

Deel Deze Pagina