HSG, ja of nee?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door UmmMasrooq, 14 sep 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. UmmMasrooq

    19 jul 2017
    28
    4
    3
    Vrouw
    Hallo ladies! Ik ben nieuw als het gaat om onderzoeken bij de gynacoloog voor een zwangerschapswens.

    Nu heb ik 2 afspraken gehad, inwendig onderzoek en boedtests waaruit bleek dat alles goed zat.

    De arts wilt nu door naar IUI maar gaf aan dat ik een extra onderzoek kon doen genaamd HSG. Ze gaf aan dat ze het niet nodig vond bij mij maar gaf verder geen reden ervoor.

    Nu is mijn vraag zal ik akkoord gaan met dit extra onderzoek? Is het echt nodig? Wat zijn de eindresultaten?

    De reden dat ik twijfel is omdat ik na zo'n onderzoek weer 6 maanden moet wachten om behandeld te worden.

    Love, umm M.
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou het doen. Want iui starten zonder dat je zeker weet of je eileiders doorgankelijk zijn zou een beetje jammer zijn.
    En die doorgankelijkheid zien ze alleen maar met een hsg.
     
  3. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.139
    5.072
    113
    Dit! En waarom zou je daarna in hemelsnaam zes maanden moeten wachten? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik heb in augustus een HSG gehad en mocht gewoon meteen weer door, hoor.
     
  4. AngelSterre

    AngelSterre Actief lid

    29 mrt 2016
    342
    133
    43
    6 Maanden wachten na een HSG is wel heel raar.. Hier ook een HSG gehad en ze wilden het juist vlak na de menstruatie en voor de eisprong doen zodat we er geen ronde voor hoefden over te slaan en de kans dat ze het eitje zouden wegspoelen zo klein mogelijk was. Wij zijn de maand na de HSG gestart met iui, maar mochten ook nog 3 maanden zelf proberen omdat er een kleine kans is dat er met de HSG eventuele kleine blokkades in de eileiders weggespoeld zouden worden en het de kans op zwangerschap de maanden daarna juist zou vergroten.
     
  5. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Bij een HSG wordt er zelden een afwijking aangetoond. Maar: wanneer een vd eileiders geblokkeerd is, kan dit onderzoek gelijk therapeutisch werken.
    Daarnaast heb je zo'n 3-6 maanden na HSG een verhoogde kans om zwanger te raken, juist omdat de eileiders doorgespoten zijn.

    6maanden wachten met behandeling (iui) lijkt me zinloos. Motivatie kan hooguit zijn dat alles in orde is en je dus zelf nog een half jaartje mag proberen.

    Verder is het geen plezierig onderzoek, maar gelukkig duurt het ook niet lang.
     

Deel Deze Pagina