Huh? Sneltest positief. Pcr negatief

Discussie in 'Corona forum' gestart door LadyKikker, 8 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    De juf van mn zoontje heeft gister een positieve sneltest gehad.
    Vanmorgen een test bij de ggd laten doen en die is negatief.

    Ik dacht dat een vals positieve sneltest niet echt voorkomt?

    Juf is er morgen weer gewoon. Zoontje mag gewoon naar school.
    Ik weet niet hoor...
     
  2. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.821
    6.989
    113
    Vrouw
    Ik heb dat al vaker gehoord! Hier ook een klasgenootje van dochter. Maar ggd test was negatief dus hoefden ze niet in quarantaine
     
  3. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.890
    13.058
    113
    Vrouw
    Komt vaker voor, de sneltesten werken anders en zijn volgens mij gevoeliger.
    Steek zo'n sneltest maar eens in de cola, sinaasappelsap of in een kiwi, dan komt deze er ook standaard positief uit.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Ik heb dat juist al best vaak gehoord dat die sneltest vals positief uitvallen.
     
  5. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ja juist baken vals positief dan vals negatief. Daarom moet je bij positief ook nog door naar de ggd
     
    Zeebra, GossipGirlxoxo en femkes vinden dit leuk.
  6. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    Hier zelf gehad met zoontje. Positieve zelftest, negatieve pcr
     
  7. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    919
    903
    93
  8. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    Ok.. komt dus toch vaak voor.
    Neemt wel bezorgdheid weg. Voelde niet helemaal lekker om'm morgen naar school te brengen
     
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Van de week het over testen gehad met de huisarts omdat man waarschijnlijk een onbekend virus onder de leden heeft. We moesten Corona uitsluiten dus man moest van de huisarts een pcr test laten doen en de huisarts deed zelf ook een sneltest bij hem. Ik vroeg bij de huisarts of we niet beter betaald bij testcoronanu een test konden laten doen zodat we diezelfde dag dan duidelijkheid zouden hebben ipv een dag later via de ggd. Volgens hem zijn om aan te tonen dat je corona hebt alleen de pcr testen betrouwbaar. En doen die particuliere bedrijven met die betaalde testen geen pcr test, tenminste niet als je binnen een uur de uitslag krijgt want dat kan niet met een pcr test volgens hem. Die sneltesten zijn alleen betrouwbaar zonder klachten en niet met klachten (staat ook in de bijsluiter). De pcr test toont aan of er NU een actief covid virus in het lichaam zit. De sneltest toont blijkbaar antistoffen aan. Ik had het nooit zo begrepen maar de huisarts was daar heel stellig in. Dus ik vermoed dat in dit geval de juf recent corona heeft gehad waardoor de sneltest positief was maar de pcr test negatief. Wat natuurlijk ook een optie is dat 1 van beide een valse uitslag heeft gegeven daar kom je alleen achter door beide testen nogmaals uit te (laten) voeren.
     
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat heeft niets te maken met het vals negatief testen. Dat gebeurt ook met een zwangerschapstest. Dat komt doordat deze dranken de laag op de test aantasten waardoor de teststreepjes zichtbaar worden en heeft niets te maken met het aanwezig zijn van een virus.
     
    Ysabella, GroeneBomen, Marleen31 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat je bij positief ook naar de GGD moet heeft niet alleen te maken met de mogelijkheid op vals positief maar ook met het feit dat bij een sneltest er geen registratie van covid word gedaan en je dus niet word meegenomen in de cijfers die voor de statistieken van belang zijn.
     
    Vero0504 en Saartje33 vinden dit leuk.
  12. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Klopt natuurlijk!
     
  13. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Sneltesten testen op antigeen en of je dus antistoffen hebt van/op corona. En PCR meet iets anders, ben het ff kwijt.
     
  14. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    #14 Willemijntje19, 8 jul 2021
    Laatst bewerkt: 8 jul 2021
    Even een reactie op bovenstaande reacties. Hier worden antistoffen en antigenen door elkaar gehaald. Ik bedoel het overigens totaal niet vervelend hoor!
    Maar misschien wel handig voor de duidelijkheid hieronder wat uitleg:

    Een zelftest test geen antistoffen, maar antigenen. Dat is iets verschillends.

    Als je wilt kijken of je Corona hebt gehad, kun je een antistoffen test laten doen. Antistoffen kan men aantonen door middel van bloedonderzoek.

    Als je wilt weten of je nu Corona hebt kun je een (thuis)antigenen sneltest doen of een pcr test bij de ggd.

    Met een antigeensneltest meet je of je besmet bent met het corona virus aan de hand van antigenen. Antigeentesten zoeken naar stukjes eiwitten die deel uitmaken van het SARS-CoV-2-virus om te bepalen of de persoon een actieve infectie heeft.

    Met een pcr test meet je de aanwezigheid van een stukje genetisch materiaal van het coronavirus.

    Bij een PCR polymerase chain reaction -test wordt met een wattenstaafje een uitstrijk genomen van slijm uit de neus en keel. Dit gaat naar een laboratorium voor de PCR-test. Als het virus in het slijm aanwezig is, maakt deze test kopietjes van een deel van het virus. Een stukje genetisch materiaal van het virus wordt sterk vermenigvuldigd, om het aan te kunnen tonen. Dit heet ook wel een vermenigvuldigingstest. De PCR-test heeft een hoge gevoeligheid. Dat betekent dat de PCR-test het virus ook oppikt bij iemand die weinig virus bij zich draagt of weinig virus meer bij zich draagt.

    (ik ben overigens geen viroloog o.i.d. maar ik verdiep me altijd graag in dit soort dingen en een goede kennis van mij werkt in een lab en heeft veel verstand van dit soort zaken).

    TS: ik snap je bezorgdheid hoor, zou ik ook hebben. Als de GGD zegt dat de Juf weer mag komen werken dan is het vast wel vertrouwd neem ik aan.
     
    Zeebra, GroeneBomen, bulakgirl en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan zijn ze dus niet gevoeliger maar is de specificiteit slechter. Dit is met elke willekeurige sneltest. Ik hoop dat ze de sneltesten voor Corona snel afschaffen. Te veel schijnveiligheid.
     
  16. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heel goed uitgelegd! :thumup:
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  17. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Gelukkig, dank je! :)
     
  18. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.890
    13.058
    113
    Vrouw
    Inderdaad, ik ben vaan googlen en zodra je de test met water afspoelt is deze ook niet meer positief. Bizar joh, nooit geweten, ook niet van zwangerschapstesten. Vond het sowieso al super vreemd, maar dit verklaart een hoop.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    ik wist dit ook niet! Ook niet met zwangerschapstesten.
     
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Super duidelijk!
     
    LadyKikker en Willemijntje19 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina