hb-gehalte

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door pim, 29 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik belde net met de huisarts omdat ik me zo ellendig voel. Ik wilde eigenlijk alleen wat 'tips/trucs'. Ze willen nu mijn hb-gehalte prikken. Ik vind het op zich prima, maar is het normaal dat ze dat meteen doen?

    Ik heb maar voor vrijdag afgesproken, dan ben ik vrij en merken ze er op m'n werk niets van.

    Pim
     
  2. mad

    mad Fanatiek lid

    31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    ja hoor, hangt af van je klachten.

    Als je HB laag is voel je je slap en ellendig net als jij beschrijft eigenlijk. maar het kan ook gewoon moe heid zijn, ik dacht ook dat `m HB heeel laag was omdat ik het wel eens eerder had gehad maar bij meting bleek hij 8.8 te zijn en dat is perfect/hoog. het is altijd handig als je HB gemeten wordt, weet je meteen waar je aan toe bent!

    suc6 vrijdag.
     
  3. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Voel me zo'n stomme zeurpiet. Ben altijd heel actief en vol energie, maar nu niet. Vaak voel ik me 's middags weer beter. Lijkt wel alsof mijn lichaam gewoon niet op gang wil komen.

    Pim
     
  4. diana1982

    diana1982 Actief lid

    25 okt 2005
    425
    0
    0
    nabij zwolle
    bij mijn kids had ik altijd een lage hb gehalte en dat is echt geen pretje. Ik ben bang dat het nu weer het geval is omdat ik ook verschrikkelijk moe ben en ellendig ,ook heb ik dat ik erg duizelig ben als ik opsta dus ook een lage bloeddruk. ga over 2 weken naar de verloskundige.
     
  5. Niet meer actief

    idd, je hb kan flink dalen tijdens je zwangerschap je lichaam moet ineens extra bloied aanmaken en dat vergt nog al wat van je lichaam. Het is goed dat de HA gelijk il prikken. succes
     
  6. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    En eerlijk gezegd, als je nog in het eerste trimester zit, je weet wel, die eerste maanden dat er vanalles gemaakt en gevormd word in je lijf: een nieuw mensje!
    Dan is het heel gewoon om je lamlendig en ellendig te voelen. Nieuwe mensen maken gebeurt niet zomaar, het gebeurt heel precies en het is dan ook helemaal niet gek dat de moeder daar extra energie door "kwijtraakt". Inderdaad kan je Hb laag uitvallen, en ook dat hoort erbij. Begin maar vast lekker aan de spinazie en andere groene groenten!

    Sterkte!
    Groet van Kiki
     
  7. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Dat weet ik ook, Kiki. Daarom voel ik me ook zo'n zeurpiet. Het zou mij ook niet verbazen als m'n hb-gehalte goed is en dat het gewoon een fase is waar ik doorheen moet. Het verbaasde me alleen dat ze al meteen gaan prikken.

    Pim
     
  8. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hihi, dan kun je er vast aan wennen! Er word nog genoeg geprikt de komende maanden.
    He je hoeft je echt geen zeurpiet te voelen hoor, en ik vind dat je HA het prima oppikt en je niet afwimpelt. Bovendien is hb heel snel te bepalen, even een klein prikje in je vinger en je hebt binnen een minuut uitslag. Ik denk dat je HA je gewoon serieus neemt. Hoe eerder jij gerustgesteld bent hoe beter toch?

    Groetjes van Kiki
     
  9. joella

    joella Actief lid

    20 okt 2005
    181
    0
    0
    HB gehalte is dat je ijzer?
    Want ik heb een tekort aan ijzer door me bloedarmoede ik heb er nu staalpillen voor en die werken prima ik ben niet meer moe of duizelig:)

    groetjes Joëlla
     
  10. Miekie

    Miekie Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.163
    0
    0
    Friesland
    Mijn hb waarde is ook gezakt van 7.0 naar 6.7 en ik moet nu 1 tablet per dag slikken.
    Wat ook wel helpt is roosvicee ferro!!
    Succes Pim!!
     
  11. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Joella: HB is inderdaad je ijzergehalte. De mijn is nu nog steeds 9.1, dat is echt heel hoog, tijdens een zwangerschap.

    Pim Suc6 hoor! Je wordt, zoals hier al gezegd nog zo vaak geprikt om "niets"... Wen er maar aan! Kan je een te laag HB-gehalte misschien uitsluiten en anders (als ie wel te laag is) krijg je staaltabletten.
     
  12. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Ik heb ook staaltabletten (3 x per dag), die helpen niet veel, de HB stijgt niet, maar daalt ook niet meer.
    Wat een goeie tip was van mijn verloskundige: haal bij de drogist Floradix. Dat is een kruidensiroop. Is niet echt lekker, maar je hoeft maar 2 x 10 ml per dag en je voelt je er echt door op knappen!! Je krijgt meer energie en alles.
    Misschien een tip voor meer dames hier?
     
  13. PamEnMarcel

    PamEnMarcel Actief lid

    Heel veel succes pim! Ik hoop dat alles goed is... Ik was ook gelijk geprikt, en dan 6 buisjes vol tegelijk en uiteindelijk was er helemaal niks aan de hand.
    En je bent echt geen zuerpiet hoor!
     
  14. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik voel me nu al een paar dagen tot een uur of 13.00 echt heel ellendig en daarna weer kiplekker. Denk dus dat het niet echt aan mijn hb-gehalte ligt - neem tenminste niet aan dat dit zo kan fluctueren op één dag. Maar ja, ik laat gewoon even bloed prikken en dan hoor ik het wel.

    Pim
     
  15. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hmmm die staalpillen...

    Naast dat ze smaken als een roestige spijker, ga je er soms errug moeilijk van poepen. Heel veel moeite om een klein pepernootje eruit te drukken, die dan ook nog eens bijna helemaal zwart is. Tenminste, dat was mijn ervaring.

    Dus veel drinken en veel groene groente, floradix wil ook nog wel eens helpen (ook ijzerhoudend, te kopen bij de grotere supermarkten of reformhuis)

    Groet van Kiki
     
  16. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    En bij de drogist ;) Ik heb Floradix bij Etos gekocht.
    Gelukkig heb ik geen last van mijn ontlasting door de staaltabletten, maar heb idd ook wel eens andere verhalen gehoord!
     
  17. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Net na de bevalling was mijn Hb 5.5. Dus niet zo hoog en dat was ook wel te zien aan mijn kleur en de vermoeidheid was ook erg hoog. Omdat ik na de bevalling niet gelijk weer ontlasting had, had ik afgesproken om eerst alleen de floradix te nemen, omdat ik door staalpillen helemaal niet meer naar de wc kan. Na een kleine week ben ik nogmaals geprikt en was mijn Hb al 5.9 en dat alleen door de floradix, dus dat doet het voor mij ook erg goed!! Succes ermee!!
    Groetjes Carry
     
  18. charissa1979

    charissa1979 Fanatiek lid

    19 dec 2005
    1.827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Nu ik dit allemaal lees, zal ik ook eens naar de HA gaan of zelf op het werk eens laten prikken.
    Ik ben ook zo moe en kom totaal niet op gang, heel erg duizelig steeds en zie ook vaak wazig.
    Voel me ook zo'n zeur!!
     
  19. Jeanet

    Jeanet Actief lid

    10 sep 2005
    224
    1
    0
    EVV+ in de thuiszorg
    Zuid Holland
    Mijn Vk zegt dat moeheid vaak niet alleen aan een laag Hb gehalte ligt maar dat er vaak andere oorzaken voor zijn, hormoonverandering, slecht slapen, druk met werk etc., appelstroop uit blik is ook een optie om je HB wat hoger te krijgen, evenals groene groente(en uiteindelijk ookbiefstuk maar die is minder lekker en taai omdat die helemaal doorgebakken moet zijn)
     
  20. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik ben net terug van de ha. Mijn hb-gehalte was 8,1. Dat is dus prima!
    Ik ben dus 'gewoon' lamlendig.

    Pim
     

Deel Deze Pagina