Huilende baby aan de borst

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jackie87, 17 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Derde baby, maar toch weer onzeker o_O
    Baby is 3 weken oud. En vandaag zijn alle voedingen een strijd. Ze drinkt ongeveer elke 1.5 á 2 uur. Ze hapt aan, toeschietreflex komt vrij snel, ze neemt een of twee slokken en laat dan krijsend los, hapt aan, een slok, laat los. Zo gaat het de hele tijd tot ze uiteindelijk van uitputting in slaap valt.
    Nu moet ik zeggen dat ze al twee weken na bijna elke voeding de hik heeft en ze boert Veel. Dus ik denk dat de melk te snel stroomt en door het loslaten en huilen ze veel lucht meehapt. Melk laten weglopen na de toeschietreflex doet ze eigenlijk zelf al omdat ze meteen loslaat zodra de toeschietreflex komt. Wat kan ik nog meer doen? Of kan het wat anders zijn? Het voeden zelf doet overigens geen pijn iod.
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je moet eigenlijk de eerste melk apart opvangen vóór zij die binnen krijgt. Dus loskoppelen voor de toeschietreflex. Heb je dat al eens geprobeerd?
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Achteroverleunend voeden al geprobeerd?
     
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    @Shakes bedoel je haar wel aan laten happen en dan loskoppelen als ik de toeschietreflex voel komen?

    @Fristi2012 zo voed ik inderdaad. Het rare is dat het 's nachts wel beter lijkt te gaan dan overdag.

    Ik heb ook het idee dat ze de borst niet goed leeg krijgt zo.
     
  5. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ja, dit wilde ik ook zeggen.

    Ik kreeg dit als tip van de lactatiekundige. In je normale houding aanleggen en dan onderuit zakken, zodat de melk tegen de zwaartekracht instroomt en minder hard eruit spuit.

    Ik zou je ook willen adviseren om een lactatiekundige te adviseren. Zij kan een voeding met je meekijken en je zo advies op maat geven.
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja inderdaad. Die sterke toeschietreflex mag de maag van je baby niet bereiken, want die creëert juist problemen.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  7. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Bovenstaande kun je proberen inderdaad en is er geen sprake van spruw? Dan schijnen ze ook steeds aan te happen en los te laten en veel huilen door pijn.
     
  8. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.075
    283
    83
    Emmeloord
    Zou het kunnen dat ze zuigbehoefte heeft, dus de melk nog even niet wil...
     
  9. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Kun je ook spruw hebben zonder dat je iets ziet/voelt?
    De toeschietreflex doet wel erg veel pijn trouwens, maar dat trekt weg als de toeschietreflex minder wordt.
     
  10. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Zou goed kunnen inderdaad. Ze slaapt vaak van 22.00 tot 3.00. Een lange ruk van 5 uur dus. Dan drinkt ze wel flink door zonder los te laten of te huilen...
     
  11. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Dat kan. Vaak voel je als vrouw wel pijn bij het voeden maar het hoeft geloof ik niet. Heeft je baby een witte waas/plak op de tong?
     
  12. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Ze heeft wel wit achter op haar tong. Ik dacht altijd dat dit melk was?
     
  13. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Met een steriel gaasje even door haar mondje heen. Als het melk is oid dan haal je het weg. Blijft het zitten heeft ze misschien wel spruw.
    Kokosolie/gentiaan violet of nystatine (huisarts) en dan is ze er snel vanaf hopelijk. Je moet wel je tepels zelf dan ook meenemen. Want je voelt het misschien niet, maar je wordt natuurlijk wel besmet.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  14. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.075
    283
    83
    Emmeloord

    Dat kan ook melk zijn ja. Inderdaad even een gaasje over haar tong. Soms hebben baby’s een witte tong omdat de tong niet schoon veegt tegen gehemelte of na spugen of reflux...
    even overheen vegen en je weet het ;)
    Is ze al wat rustiger?
     
  15. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Heb nog niet de kans gekregen om er met een gaasje overheen te vegen.

    Het verschilt heel erg per voeding. Het lijkt wel alsof er niks aan de hand is als er minimaal 3 uur tussen de voedingen zit. Ze heeft ongeveer het volgende ritme:
    7.15 voeding (deze staat vast ivm spits om de kindjes naar school/peuterspeelzaal te brengen. Deze voeding verloopt redelijk rustig. )

    9.15 terug van kindjes wegbrengen. Ze wil weer drinken, maar drinkt heel rommelig. Loslaten, huilen etc.

    10.30/11.00 rommelige voeding

    14.00 voeding, meestal drinkt ze goed Door zonder los te laten tussendoor

    15.30 voeding

    18.00 voeding , rommelig

    En dan van 19.00 tot 22.00 clusteren wat echt een ramp is. Veel huilen (krijsen) boeren, de hik. Ik bied minimaal een uur 1 borst aan en laat sowieso de toeschietreflex weglopen anders wordt ze woest en verslikt ze zich.
    Hierna valt ze wel in een diepe slaap. Soms heb ik geluk en slaapt ze tot 3.00. Deze nachtvoeding is heerlijk haha. Ze drinkt dan 2 borsten goed leeg.
    En dan tussen 5 en 6 wil ze nog een keer 1 borst drinken, wat ook prima gaat.
     
  16. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Probeer de melk die je 'weg laat lopen'op te vangen. Is mooi voor een eventueel voorraadje.
    Ik herken het wel hoor de onrust met voeden en rond 3 maanden was het het niet meer te doen. Hoe was je bevalling? Snelle bevalling gehad? Kan de baby iets opgelopen hebben lichamelijk?
    Zit er verschil in rust/onrust qua borst die je aanbied?
    Hoe gaat het slapen? Slaapt ze wel goed?
    Is de tonganatomie gecontroleerd? Tongriem? Lipbandje? Etc.
    Hoe gaat de groei?

    Mijn zoontje was niet weg te leggen op zijn rug bijvoorbeeld en bleek kiss syndroom te hebben. Na 3 maanden huilen/niet slapen en 24/7 op mij liggen ben ik naar een osteopaat gegaan. Hij wou toen ook niet meer linker borst drinken. Alleen maar liggend drinken gaf rust. Maar toen had ik nog een peuter erbij.
    Jij hebt er 2 rond lopen. Dus kan me voorstellen hoe zwaar en vermoeiend het voor je is nu.
    Hopelijk heb je wat aan bovenstaande en kom je er snel achter wat het is.

    Heb je wel gecertificeerde lactatiekundige in de buurt? Probeer anders eens la leche leache voor tips of contact.
    Mocht de onrust echt bij overproductie weg komen dan zou je kunnen gaan blokvoeden.
    Maar het fijnste is als je dan een lactatiekundige hebt die meekijkt en hiermee een plan van aanpak maakt. Dat gaf mij destijds bij mijn zoontje (ook overproductie) heel veel rust en steun.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  17. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Hoe was je bevalling? Snelle bevalling gehad? Kan de baby iets opgelopen hebben lichamelijk?
    Bevalling ging heel goed. Wel snel. 2.5 uur weeën gehad en ze is met 2 persweeën geboren. De navelstreng zat best stevig om haar nek en schouder.
    Apgar score was wel 9 / 10.

    Zit er verschil in rust/onrust qua borst die je aanbied?
    Ja. De linker borst zit altijd het volste. Daar verslikt ze zich het meeste in. Ook als ik de toeschietreflex al heb laten weglopen.

    Hoe gaat het slapen? Slaapt ze wel goed?

    Overdag slaapt ze in de draagzak. Ze slaapt dan vrijwel direct. 'S nachts slaapt ze na het clusteren in haar ledikant naast ons bed. Na de eerste nachtvoeding blijft ze bij mij in bed (op de veilige manier, zonder dekbed, maternale houding etc). Dus slapen doet ze eigenlijk heel goed, zolang ze maar bij mij is ;)

    Is de tonganatomie gecontroleerd? Tongriem? Lipbandje? Etc.
    Hier is niet naar gekeken..

    Hoe gaat de groei?
    Dit gaat heel goed. Toen ze 1 week was zat ze al boven haar geboortegewicht en met 3 weken was ze weer bijna een kilo aangekomen.

    Ze doet het eigenlijk heel goed. Huilt amper. Mijn vriend zei toevallig gisteren dat dit de rustigste baby is die we hebben gehad. Alleen die voedingen o_O
     
  18. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Dan zou ik spruw uitsluiten als dat lukt en met een lactatiekundige borstvoedingsbeleid doornemen.
    Is ze wel weg te leggen op haar rug? Een osteopaat kun je ook nog overwegen.
    Maar dat is dan puur uitsluiten ;)
    Als hrt overproductie is dan echt even advies vragen voor blokvoeden bijvoorbeeld. Je kan ook je borsten resetten = helemaal leeg kolven. Dit gebruik je dan als voorraadje ;) en daarna weer aanleggen op haar vraag.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Als ze al snel weer voor een voeding komt en je hebt het idee dat ze niet best honger heeft, dan zou ik tot drie uur na vorige voeding dezelfde borst aanbieden (of gewoon de borst die leegste voelt). Tenminste, als ik je verhaal zo lees dan is je productie aan hoge kant, iets wat ik zelf ook heb. Ik herken het dat ik soms het idee heb dat de baby zuig behoefte heeft, maar niet persenhonger. Als ik dan een te volle borst aanbiedt, dan is het vooral veel spugen.
    Als ze zich veel verslikt, dan zou ik haar zoveel mogelijk recht op houden met voeden, en zelf achterover gaan liggen (maar misschien vertel ik je allemaal dingen die je al lang weet !)
    Ps Bovenstaande is wel onder de aanname dat je baby goed groeit! !
     
    Jackie87 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina