huis huren of kopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Cinderella22, 24 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cinderella22

    Cinderella22 Actief lid

    17 aug 2007
    330
    0
    0
    Wat is goedkoper, een huis huren of een huis kopen? Ik heb gehoord dat als je een huis koopt je bijna niks meer overhoudt per maand?
     
  2. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Tja, dat is natuurlijk heel verschillend, met name hoeveel kost je koophuis?
    Je kan zowel duur als goedkoop huren maar dit geldt natuurlijk ook voor kopen.
    Als ik jou was liet ik me goed informeren bij een Hypotheker of een bank, en dan kan je even bij de woningstichting polsen wat een huurhuis kost..dan weeg je het zelf tegen elkaar af.
    Succes.
     
  3. bonnievdakker

    bonnievdakker Fanatiek lid

    10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    De lasten van een hypotheek zijn over het algemeen iets hoger. Ook ben je bij een koophuis zelf verantwoordelijk voor het onderhoud, dat heb je bij een huuurhuis niet. Als mijn dak lek is of de ketel wordt dat door de woningbouw gemaakt. Bij huren kan je ook recht hebben op huursubsidie, dit heb je bij een koophuis ook niet. Het nadeel van huren is alleen dat je er op lange termijn niets van terug ziet, dat heb je bij een koophuis weer wel.
     
  4. Cinderella22

    Cinderella22 Actief lid

    17 aug 2007
    330
    0
    0
    Ja eigenlijk heb ik de vraag echt dom gesteld hihi

    stel je woont in een rijtjeshuis en je huurt voor 400, stel je koopt dat zelfde huis in dezelfde straat.. ben je dan duurder uit aan de hypotheek?
     
  5. bonnievdakker

    bonnievdakker Fanatiek lid

    10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    ik denk het eerlijk gezegt wel. Wij huren een grote flat. Ieder jaar krijgen we van de woningbouw stichting een overzicht van allerlei kosten enz. Daarop staat ook de dagwaarde van onze flat, dit bedrag zouden wij met ons inkomen nooit kunnen krijgen als hypotheek. Nu we het huren kunnen we het wel makkelijk betalen.
     
  6. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Als ik uitga van een gemiddeld rijtjeshuis dan denk ik dat de hypotheek duurder zal zijn dan 400 euro.
    Huren zal dan nu goedkoper zijn, maar als je het koopt dan ben je nu per maand iets duurder uit, maar uiteindelijk komt dat geld wel weer naar je toe omdat het huis van jou wordt.
    De huur gaat ieder jaar omhoog, maar als je de hypotheekrente vastzet betaal je voor je hypotheek jaren hetzelfde.
     
  7. Niet meer actief

    als je een huis koopt dan zit moet je ook een levensverzekering/overlijdensrisicoverzekering nemen, als je dan zou komen te overlijden dan kan je partner in het huis blijven wonen, of andersom natuurlijk. Dat zijn extra kosten die je bij een huurhuis niet hebt.
    Ik heb sinds mijn 19e al een koophuis met mijn man gekocht.
    groetjes, Anita
     
  8. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    de hypotheek van het huis zal misschien zoveel gaan kosten dat deze net iets meer kunnen zijn dan hetgeen je per maand aan huur betaald maar wat je daarbij op moet tellen is de verzekering (of verzekeringen) die je nodig hebt om het huis op latere termijn voor een groot gedeelte in te lossen.....

    dus stel je koopt een huis van pakweg 200.000 euro k.k. dus totaal zeg maar een hypotheek van 240.000 zonder extra geld voor verbouwing...zonder eigen geld

    laat je aan hypotheek netto € 550,- kwijt zijn,
    (je hebt verschillende soorten hypotheken) dan moet je een verzekering afsluiten waarmee je na 30 jaar zeg maar 100.000 euro op aflost (is ff globaal en makkelijk gezegd hoor) komt bovenop die hypotheek die je maandelijks aflost ook nog eens de kosten van die verzekering (zeg 300 euro per maand) dus dan zou je zeg maar totaal alleen maar aan lasten van de hypotheek en verzekering € 850,- euro kwijt zijn....

    en tja dan je woz en ozb nog eens die je jaarlijks moet betalen en die zijn ook niet misselijk....dus tja als "bruintje" het kan trekken weet je dat je met der tijd een mooi huis hebt wat "eigen" wordt en dat je iets "na te laten" hebt....

    dus tis een afweging die je jezelf moet maken of je die kosten kunt opbrengen en zo ja of je ook de kosten kunt opbrengen mocht er onverhoopt iets gebeuren ( je dak lek. ketel kapot - schilder werkzaamheden etc etc)

    laat je eens goed informeren door verschillende hypotheekshops en of banken...

    succes
     
  9. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Weet je wat het is?
    De hypotheek is vrij hoog in vergelijking tot de huur, nu. Maar met een hypotheek kan je je rente vast laten zetten voor een langere periode (wij hebben 10 jaar, maar je kan 'm ook 1, 5, 20 of 30 jaar vastzetten). En dan weet je wel voor die periode waar je aan toe bent.
    Je hebt voor die periode nooit 'last' van huurverhoging.
    Als je rentevastperiode ten einde loopt kan je vast een beetje rondkijken en als de rente laag staat het voor de volgende periode vastzetten.

    Een hypotheek loopt 30 jaar, daarna is het huis van jou (als je er dan nog woont).

    Stel je vindt een huis waar je 20 jaar in woont. Dan betaal jij die laatste jaren stukken minder dan je buren die huren, want er bestaat ook nog zoiets als inflatie.
    Mijn ouders bijv. wonen nu 30 jaar in hun huis. 30 jaar geleden lagen ze wakker van hun schuld (ik dacht 90.000 gulden). Nu hebben ze helemaal geen hypotheek meer. Zo dat scheelt in de maand!
    Als ze nu verkopen kunnen ze alles steken in een nieuw huis...


    Met een 'eigen' huis bouw je kapitaal op. Als je dat wil kan je de overwaarde (dus wat je huis meer waard is geworden door inflatie, werk wat je eraan verricht hebt en marktwaarde) van je huis opnemen en steken in bijv. een tweede huis of ander ontroerend goed.


    En je moet bij een eigen huis zelf voor het onderhoud zorgen.

    Je bent verplicht om de winst van je eigen huis te steken in je nieuwe koopwoning.
    Je bent in die periode meer gaan verdienen dus je kan een hogere hypotheek daarbij nemen. Kan je toch weer een groter huis kopen.

    Bovendien is alles wat je veranderd in je huis, van jezelf. Gooi jij er een mooie keuken in, dan is dat van jou en zal je huis waarschijnlijk meer waard worden.

    Dus ja, op de korte termijn is huren goedkoper, maar op de langere termijn is kopen voordeliger.

    Linda
     
  10. Niet meer actief

    simpel, bij een koopwoning ben je veel kwijt aan hypoheek en eigen kosten (mijn moeders dak is nu kapot: kosten: 4500 euro)
    voordeel: na zoveel jaar is je huis in waarde gestegen en heb je geld verdiend ;)

    huurwoning: je betaald minder, krijgt vaak huursubsidie en alle reperaties zijn voor de woningbouw of verhuurder. Ondertussen spaar jij lekker iedere maand eld op een rekening dat je normaal kwijt zou zijn aan eigen kosten en hypotheek ed bij een koopwoning.
    Ook nu heb je na zoveel jaar winst, maar deze winst is waarschijnlijk hoger omdat je geen onverwachte kosten had en flink rente hebt kunnen trekken.

    Mijn conclusie is dat huren op de lange termijn meer oplevert, mits je ook goed spaart en dat vergeten er velen.

    Maar goed, een eigen huis geeft je wel status he, ook niet onbelangrijk voor velen. ;)
     
  11. Niet meer actief

    oh en beter nog, ik heb ons spaargeld belegd, heb 3000 euro erin gestopt en nu twee jaar later heb ik al ruim 8000 euro, zo schiet het ook op ;)
    maar goed, dan moet je wel weten wat je doet want zo niet dan zeg ik: blijf van die aandelen af!
    ook moet je niet bang zijn geld te verliezen want ben ook al eens 2000 euro verloren eraan, pech hebebn en doorzetten.
     
  12. Cinderella22

    Cinderella22 Actief lid

    17 aug 2007
    330
    0
    0

    Dus het geld dat je als winst hebt verdiend aan je huis, mag je niet zomaar in je zak steken en mee lekker op vakantie gaan ofzo. ik noem maar een voorbeeld :)
    moet het persee aan een nieuwe woning besteed worden?
    en als je daarna gaat huren?
     
  13. Female

    Female Niet meer actief

    Nee die vlieger gaat in nl geloof ik niet op hoor! :D
     
  14. Niet meer actief

    fout, ook wij hebben ooit een koopwoning gehad en verkocht, vd winst hebben we gedaan wat we wilden, daarna een andere woning gekocht en gewoon weer een nieuwe hypotheek aangegaan, wij waren helemaal niet verplicht ons spaargeld van de vorige woning te gebruiken hoor.

    uiteindelijk ben ik blij van de koopwoningen af te zijn, met huren verdienen we echt veel meer per maand wow voor mij geen kopen meer hoor haha.
     
  15. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    mijn oom had ook zijn koophuis verkocht en is daarna gaan huren. al het geld wat hij kreeg voor het huis heeft hij opgefeest en nu gaat hij weer opnieuw kopen
     
  16. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    @ Cinderrella: Ja,als je een nieuw huis koopt, moet je dat deel erin steken. Dat hebben ze niet zo heel lang geleden veranderd omdat er mensen idd lekker van op vakantie gingen ofzo. Je kan volgens mij wel zeggen ik koop er een keuken van oid, maar je kan er niet lekker van op vakanite.
    Als je daarna gaat huren dan heb je wel gewoon de winst en kan je daarmee doen wat je wilt.
    Maar......... waarschijnlijk los je dan je hypotheek vervroegd af, en daar rekenen hypotheekverstrekkers een hoge boete voor, dat deel ben je dan weer kwijt.


    Linda
     
  17. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    Het ligt er maar net aan. Wij betalen voor ons grote 4 kamer-koopappartement minder aan hypotheek & levensverzekering dan waar we hier voor zouden kunnen huren. En dan heb ik het óók over het huren via de woningstichting. In de vrije sector betaal je hier sowieso al 600-700 euro voor een 2- of 3 kamerappartement. Wij zijn 400 euro aan onze hypotheek kwijt.

    Huren konden wij ook niet, wachtlijst is hier al 8 jaar voor een een/twee persoonsappartementje van 50m2, een eengezinswoning kom je als stel niet eens voor in aanmerking. Tja, alles bij elkaar genomen was het voor ons dus veel goedkoper en gemakkelijker om op ons 22/23e een appartement te kopen! Want om nou tot ons 27e thuis te blijven wonen...
     
  18. Kimos

    Kimos Actief lid

    13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    Als je huurt kun je (vind ik) net zo goed je geld door de wc spoelen want je bouwt niks op. Zou best kunnen hoor dat hypotheek meer is,maar dan heb je over 30 jaar ook wat!
     
  19. Niet meer actief

    ja idd
     
  20. Assie

    Assie Actief lid

    21 jul 2006
    172
    0
    0
    Coordinator Vastgoed
    Limburg
    Kopen! Indien mogelijk natuurlijk, altijd kopen!

    Het is altijd een goede investering geweest, vastgoed.
    Huizen worden nog steeds meer waard. Huurgeld ben je kwijt en krijg je niets voor terug.

    Succes

    Assie
     

Deel Deze Pagina